Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

maria diaz skrev 2014-05-11 22:34:42 följande:
    Ansvariga politiker som inte gör sin plikt (visar resultat) ska sparkas med omedelbar verkan.
    Ansvariga politiker kan inte ansetts ha gjort sin plikt när 700.000 människor saknar ett jobb, skolresultaten rasar, och landets försvar inte klarar en kränkning av luftrummet på en Långfredag.

Kan tillägga att även SD-politiker som inte gör sitt jobb ska sparkas.
    Nu är det ju så att Alliansen anser att de gör ett bra jobb, att Sverige klarat sig bättre genom en internationell kris än många jämförbara länder.

Det kan så vara att jag inte håller med dem - men i så fall kommer jag att lägga min röst på något annat än ett Alliansparti i valet i september. Det är så en demokrati fungerar och de partier som kan forma en majoritet i riksdagen blir också de som får ansvaret för hur Sverige sköts.

Visst. Jag är medveten om att det finns personer som spottar på demokratin och ser sig själva som folkets representanter som bättre än folket självt kan avgöra vem som ska regera.

Demokrati är inte en självklarhet  för alla - och det är trist.

Demokraturtjafset däremot - det tycker jag man ska ta för vad det är, det är ju bara gnällgänget som går upp i falsett när de inte tycker att de får gehör för sina synpunkter.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-11 22:34:42 följande:
    Ansvariga politiker som inte gör sin plikt (visar resultat) ska sparkas med omedelbar verkan.
    Ansvariga politiker kan inte ansetts ha gjort sin plikt när 700.000 människor saknar ett jobb, skolresultaten rasar, och landets försvar inte klarar en kränkning av luftrummet på en Långfredag.

Kan tillägga att även SD-politiker som inte gör sitt jobb ska sparkas.
    Och hur menar du att Alliansen ska sparkas med omedelbar verkan?

Vem är oraklet som avgör om en regering inte skött sitt jobb?

Och vilka ska verkställa beslutet att sparka Alliansen med omedelbar verkan? SD:s stormtrupper som marscherar in i riksdagen beväpnade med järn- eller aluminiumrör?

Den demokratiska vägen att sparka en regering som misskött sig är att man ställer en misstroendeförklaring mot regeringen i riksdagen - och om riksdagsmajoriteten stöder den så faller regeringen.

Men nu finns det inget stöd för en sådan aktion i riksdagen, inte ens SD skulle väl komma på tanken att ställa till ett sådant spektakel i riksdagen.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-12 09:59:24 följande:
    Precis. Om man kallar hets mot folkgrupp, personangrepp, hat och liknande dumheter som "brott mot yttrandefriheten" så har man missat en hel del av hur demokrati fungerar. Men det är ju inget nytt direkt, att SD inte fattar demokrati...
    Ofta en kombination av okunnighet, inbilskhet och "sårad oskuld".

Jag minns en diskussion jag hade med en av gnällgängets representanter, han menade på allvar att svensk invandringspolitik är odemokratisk eftersom det inte varit någon folkomröstning om invandringen.

Jag tror att en del av de här grabbarna inte förstått begreppet representativ demokrati och att det faktiskt inte finns något som hindrar dem att bilda ett parti som har som en programpunkt att vi likt Schweiz ska kunna ha beslutande folkomröstningar i en mängd frågor.

De skulle ju kunna kalla sig AntidemokraturalliansenFlört
  • FDFMGA

Jag tycker det är ett jävla sätt att störa SD:s möten, det vill säga  om man inte gör det snyggt genom att vända ryggen till och vara tyst.

Allt annat är förmodligen precis vad SD vill och lite elakt skulle man kunna säga att de som försöker överrösta Åkesson bara är nyttiga idioter i SD:s tjänst.

I Karlstad erbjöd sig polisen att köra iväg alla som störde mötet - men se det ville inte SD. Inte svårt att räkna ut varför.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5863579

Man skulle nästan kunna tro att "idioterna" har hyrts in av SD som en del av valkampanjen.

• FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-05-15 22:14:04 följande:

Åkesson var väl frusen och ville ta på sig offerkoftan. Nu är han varm - och bortgjord.
    Tyvärr tror jag inte det.

Hur många gånger har inte du eller jag eller andra SD-motståndare kallats antidemokratiska vänsterextremister av personer som helt saknar förmåga att bedöma vad andra har för politiska och mänskliga ideal - men som gärna vill ha det till att de som argumenterar mot SD:s rasism och främlingsfientlighet är odemokratiska.

Det spelar ingen roll att vi med SD har fått in ett parti brun dynga i riksdagen - även dyngan har rätt att kunna prata på torgmöten utan att bli överröstade.

Jag tycker det är jävligt synd att folk inte har bättre förstånd än att tillgripa odemokratiska metoder mot SD, särskilt som partiet på senare tid dalat i opinionen.

Det här är precis vad SD behöver - och det stämmer precis med offerkoftebeteendet.

Ja, det är nog varmt i offerkoftan nu. Varmt och skönt - när man lyckats få motståndarna att framstå exakt som man vill få dem att framstå.
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-15 22:30:54 följande:
    Polisen syftade på att Åkessons säkerhet inte var hotad.
    Alltså inte att det skulle vara lugnt och tyst så att publiken kunde höra vad Åkesson sa.
    "Polisen förde även samtal med partiledaren om att separera demontranterna från de som ville delta i mötet, så att Åkesson hade kunnat genomföra hela sitt tal, men det ville inte SD-ledaren."
  • FDFMGA
    maria diaz skrev 2014-05-15 22:39:14 följande:
    Åkesson har tidigare sagt att han respekterar vänsterns åsikter, och vill hellre att de lyssnar på hans tal, än att bli bortförda av polisen.
    Tja, det får vara som det vill med det - själv tror jag Åkesson skrattar hela vägen till nästa opinionsundersökning, och ännu mer efteråt.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-16 15:26:07 följande:
    WTF? Någon från "den" sidan som opponerar sig mot sjuttiofemman av alla människor? Snart fryser väl helvetet till is också.
    Tror jag har varit inne på det förut - SD-debatten innebär en polarisering där man gärna buntar ihop de "andra" i en homogen åsiktsklump. jag har svårt att se skillnader mellan olika sverigedemokrater eller för den del inom gruppen "den tredje ståndpunkten" som jag brukar avfärda som SD-kramare. Däremot har jag inga som helst problem med att lägga märke till åsiktsskillnader inom "min grupp". 

Vad gäller just den här frågan att det är fel att störa ut Åkesson skulle jag tycka att det vore fel även om jag tyckte det var rätt - jag tror att SD bara vinner på högljutt motstånd. 
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-05-17 00:14:28 följande:
    Tycker att en sak glöms bort i den här debatten:

Demokrati står för folkstyre. En stat som främst är ett politikerstyre är absolut mer diktatoriskt.

Ja, ett samhälle där folk inte FÅR störa de "stora" politiska ledarna när de talar: Ett samhälle där  människor som buar och protesterar mot en politiker förs bort av polis. Det ger absolut mig diktatur-vibbar.

Tycker du så här internationellt också? De sydafrikaner som buar och protesterar mot ANCs nuvarande ledare, som på väldigt kort tid håller på att förstöra det Mandela försökte bygga upp. Folk som protesterade och buade under torgmöten i Ukraina eller Egypten. Är de protestanterna också odemokratiska? Eller är det bara i Sverige det är odemokratiskt?
    Är det demokratiskt när poliser och säkerhetspolis för bort protestanter från torgmöten i de länder jag nämner också?

För mig är det rätt tydligt. Ett land där vanliga människor vågar yttra sin åsikt offentligt: Där de vågar göra motstånd mot sådant de tror riskerar förstöra deras samhälle: Ett samhälle där folk vågar vägra politiker tillträde till sina arbetsplatser, om de anser att politikerns åsikter strider mot värdegrunden eller gör kunder/patienter obekväma. Det är enligt mig mycket mer demokratiskt än ett samhälle där folket inte FÅR eller vågar protestera mot de makthavare som ska representera dem.

Ja, jag är konsekvent. Om missnöjda f.d. arbetare som fått sin trygghet försämrad (sin A-kassaavgift höjd, sina A-kassevilkår och sjukförsäkringsvilkår försämrade), skulle bua och trumma på trummor när Reinfeldt säger sig vara ledare för Sveriges enda arbetarparti. Om folk från landsbygden skulle föra oväsen och bua när Fridolin pratar om att höja bensinskatter och att förbjuda vargjakt.
    Då skulle jag ALDRIG hävda att det vore odemokratiskt.

Åter igen. Jag gillar långt ifrån alla dessa protester. Jag hatar allt våld. Jag tror absolut att SD kan tjäna på vissa av dem. Men att kalla ickevåldsamma protester odemokratiska är märkligt i mina öron.

Så nej. Jag delar kanske inte samma definition på demokrati som statsvetaren du länkade till, eller med de ledarskribenter på DN och Expressen som det också har länkats till.

Tittar man runt om i världen och tittar man i historien, så är just offentliga folkliga protester mot politiker eller makthavare en JÄTTEVIKTIG del av demokratin och demokratiprocessen. Att klassa detta som odemokratiskt, att kräva att folket ska tystas och politiker ska behandlas som "gudar"  som oemotsagda ska få säga vad de vill och släppas in var de vill, det känns som en extremt farlig väg att gå.
    Det handlar om något så grundläggande som att respektera andras rätt att få uttrycka sina åsikter - och med vilken rätt tar jag mig frihet att överrösta Åkesson på ett torgmöte - eller Fridolin, eller Gudrun Schyman.

Ja, det handlar enligt min uppfattning om förakt för demokratins former och framförallt finns det så mycket värdigare sätt att visa sitt förakt för Åkessons människosyn än att hindra honom att tala.

Jag tycker att man kan jämföra tanken på ett möte där 1.000 människor samlats kring Åkesson och 900 överröstar honom med ramsor som "inga rasister på våra gator" med tanken på motsvarande möte men där 900 tyst vänder honom ryggen och låter honom tala.

För att anknyta till din internationella utblick; Vilken metod tror du Gandhi hade förespråkat?
  • FDFMGA
    Orcha skrev 2014-05-17 23:15:54 följande:
    Men Jimmie är ju en kotlettfrilla med skitåsikter tagna från -30talet?
    Vem gillar honom?
    På riktigt?
    Nej, just därför. Åkesson har inget att säga som lockar mer än några få om man får lyssna på vad han säger - men nu flyttas fokus från sakfrågor till SD:s bästa gren - att framstå som offer.

Och här är det dessutom sant. Man kan tycka vad man vill om SD - men det handlar om ett riksdagsparti där ledaren inte tillåts tala på torgmöten inför ett val.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?