Inlägg från: Hummelnr12 |Visa alla inlägg
  • Hummelnr12

Varför hatar folk SD?

Errol Flynn skrev 2014-03-15 09:20:55 följande:
    För att det är väl en väldigt stor del i att SD växer. Integrationen fungerar inte. Jag personligen blir provocerad när jag läser att någon behöver tolk efter 26 år. Vad har hon gjort i Sverige alla dessa år? Inte lärt sig svenska eller arbetat med största sannolikhet.
    Är där någon som försökt ta reda på varför denna kvinna inte kan svenska efter 26 år i Sverige? vilka bakomliggande orsaker. Sen att lägga fokus på att hon inte kan svenska är rätt provocerande tycker, precis som du blir provocerad av att hon inte kan svenska. Det blir liksom konstigt när fokus försvinner fårn det som hänt. Det var ju inte bara mamman som blev misshandlad utan även hennes dotter som kan alldeles utmärkt svenska och som jag förstod på det tolkade åt sin mamma, som faktiskt kunde svenska men hade lättare att prata fort på sitt eget språk, om man nu orkat läsa artikeln.

Så att lägga fokus på hennes bristande svensk kunskaper och göra jämförelser med övriga nordiska länder varav ett där svenska är obligatoriskt i skolan blir liksom lite löjligt. Min farmor tillexempel som var dansk levde 30+ år i Sverige hon lärde sig aldrig att tala svenska, hon förstod det men lyckades aldrig tala det. Men visst våra språk är såpass lika så att man får en förståelse ändå så att säga. Svenska och Libanesiska är inte sådär direkt likt, har hon sen kommit till Sverige innan SFI blev obligatoriskt så blir det ännu mer talande att hon inte kan svenska flytande. Sen kan man ju lägga till andra aspekter som religion, kultur osv. 

Men vill man flytta fokus från kärnfrågan så är det lätt att tycka att språket är det allvarliga, hade hon kunnat svenska så hade kanske fokus lagts på att hon hade slöja? 
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    sjuttiofemman skrev 2014-03-15 20:59:27 följande:

Jag är övertygad om att ifall Sd inte kantats av ständig rasism och uppenbart samtycke till extrema organisationer så skulle sd bli respekterade även av ung vänster och afa. Men Sd är ett främlingsfientligt parti och stolta över det, ja då får man folk emot sig och tyvärr även en del som tar till våld.

Har inte hört att afa attackerat övriga partiers företrädare..
    Tja nu skall vi vara ärliga de attackerade ung vänster verbalt idag. Visst de använde inte våld denna gång. AFA, BZ osv är lika goda kålsupare som de högerextrema.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-16 08:21:56 följande:
    Jag har frågat 1000 personer som levde på 60-talet och 90% tycker att det var bättre då.
    Hur gjorde du ditt urval?
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12

Jag undrar vad det är med det "fantastiska" 60 talet som Sd vill ha tillbaka?? För vi hade väl "massinvandring" då med?? Kvinnor hade inte speciellt mycket att säga till om mindre än nu, de skulle vara hemma och ta hand om barnen. Det var vänsterns riktiga uppsving med demonstrationer och stenkastning och liberaliserande med droger?? rödvinsvänstern hade väl sin glans period under detta årtionde?? Betongområdena byggdes, urbaniseringen exploderade, maten internationiliserades kraftigt, Pizzan gjorde intåg, vi började se Kinarestauranger osv osv.  

Var våldet mindre nja det vet i sören, i Malmö fanns det ett område som övriga befolkningen inte vågade gå in i efter mörkrets inbrott, nä det var inte Rosengård utan Kirseberg, de hade till och med eget språk där. Ja just det, det var svenskar som bodde där.

Så snälla berätta för mig vad som var så mycket bättre med 60 talet, finns det någon som skriver här som levde på 60 talet som kan svara på det, för det var de där förhatliga 40 talisterna som hade sin primetime då?

Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-16 11:51:56 följande:
    Jag har frågat tusen taxikunder om vad de tyckte om 60-talet. De allra flesta säger att det var bättre då.
    Hur gjorde du frågeställningen rent empiriskt?? vilka var frågorna för att utgöra ett statiskt underlag??
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-16 12:07:37 följande:
    Levde du på 60-talet? Var det bättre på 60-talet än idag? Hur tycker du att 60-talet var jämfört med idag? Skulle du vilja ha tillbaka 60-talet?

Ungefär så gick frågorna. Och kom inte och ifrågasätta mina metoder nu. Hårklyverier är inget för mig, men kanske för dig.
    Klart att man måste få ifrågasätta?? varför skulle man inte få det?? hade du tillexempel med frågor som finns det något som är bättre idag jämfört med 60 talet, var det bättre på 50 talet jämfört med 60 talet osv osv annars så blir frågorna ledande, du måste ha motfrågor för att det skall bli statistiskt försvarbart. 

Jag menar jag har intervjuat hur många människor som helst angående deras alkoholvanor, ställer jag ledande frågor utan motfrågor så kan jag bevisa att vi inte har människor med alkoholproblem i vårt land.

Man får inte i en statistisk undersökning vara färgad utan man måste vara neutral för att få en hållbar undersökning.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-16 12:22:44 följande:
    Som sagt, det där är hårklyveri. Men okej då. En del taxikunder, speciellt äldre, gillar att prata om hur det var förr. Så ofta behövde jag inte ställa så många frågor utan de pratade på ganska friskt i alla fall. Det är ingen vetenskaplig hårklyverimetod jag använde, men den funkar.
    Den funkar för att bevisa att 1000 äldre tycker att det var bättre förr men vad din undersökning inte visar är vad de som inte tyckte var bättre för eller hur? Det kan finnas 100000 som inte tyckte det var bättre förr eller hur. Jag personligen tyckte inte att det var bättre förr. Så hur får du det till att bli hårklyveri? Så nej jag anser inte att den håller, du får givetvis tycka vad du vill precis som jag får tycka vad jag vill.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-16 12:41:58 följande:
    Men av tusen personer så skrev jag att 90% av dem tyckte att det var bättre för. 90% är en uppskattning från min sida. Alltså tyckte hundra personer att det inte var bättre förr.
    Som sagt det blir inte statistiskt hållbart men du får gärna ha din övertygelse så har jag min det är helt okej. Men jag håller inte med dig.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-16 12:54:05 följande:
    In your dreams! Inte en chans att Per Albin skulle röstat för sänkta skatter på pensionärernas bekostnad! Att ens försöka jämföra SD med S är så verklighetsfrämmande - speciellt som att SD samtidigt spottar och fräser så fort man talar om "sossarna".

Visst hade forna S likheter med NSDAP, det hade alla partier på den tiden. Det är ingen ursäkt för SD att ha FLER likheter idag.
    Gjorde en jämförelse mellan SD och NSDAP i en annan tråd blev anmäld och inlägget togs bort. Det var inte poppis kan jag säga.

Gjorde en liknande jämförelse med AFAs metoder och Lenins metoder den blev inte i heller poppis ännu mindre poppis blev det när jag jämförde AFAs metoder med Stalins. Trådarna borttagna och en varning i inboxen.

Alla ytterlikheter är roliga att göra en jämförelse på om man kan behålla sina neutrala glasögon, det är intressant hur lika retoriken kan vara. 

Det blir ännu roligare att studera leken med ord och faktiskt hur mycket man försöker att hålla sig inom ramarna för vad som är PK. Retoriken är intressant att studera om man som sagt kan hålla sin neutrala inställning.

Det är viktigt att våga kritisera båda sidor av myntet.
    Sällan studsar en termos
Svar på tråden Varför hatar folk SD?