Varför hatar folk SD?
Errol Flynn skrev 2014-03-15 09:20:55 följande:
För att det är väl en väldigt stor del i att SD växer. Integrationen fungerar inte. Jag personligen blir provocerad när jag läser att någon behöver tolk efter 26 år. Vad har hon gjort i Sverige alla dessa år? Inte lärt sig svenska eller arbetat med största sannolikhet.
Är där någon som försökt ta reda på varför denna kvinna inte kan svenska efter 26 år i Sverige? vilka bakomliggande orsaker. Sen att lägga fokus på att hon inte kan svenska är rätt provocerande tycker, precis som du blir provocerad av att hon inte kan svenska. Det blir liksom konstigt när fokus försvinner fårn det som hänt. Det var ju inte bara mamman som blev misshandlad utan även hennes dotter som kan alldeles utmärkt svenska och som jag förstod på det tolkade åt sin mamma, som faktiskt kunde svenska men hade lättare att prata fort på sitt eget språk, om man nu orkat läsa artikeln.
Så att lägga fokus på hennes bristande svensk kunskaper och göra jämförelser med övriga nordiska länder varav ett där svenska är obligatoriskt i skolan blir liksom lite löjligt. Min farmor tillexempel som var dansk levde 30+ år i Sverige hon lärde sig aldrig att tala svenska, hon förstod det men lyckades aldrig tala det. Men visst våra språk är såpass lika så att man får en förståelse ändå så att säga. Svenska och Libanesiska är inte sådär direkt likt, har hon sen kommit till Sverige innan SFI blev obligatoriskt så blir det ännu mer talande att hon inte kan svenska flytande. Sen kan man ju lägga till andra aspekter som religion, kultur osv.
Men vill man flytta fokus från kärnfrågan så är det lätt att tycka att språket är det allvarliga, hade hon kunnat svenska så hade kanske fokus lagts på att hon hade slöja?