Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 22:49:55 följande:
Jag tror jag börjar förstå nu - dina förolämpningar mot mig beror helt enkelt på att du lever i villfarelsen att grejen med språktesterna var det enda exempel jag hade på att det är för lågt i tag i invandringsdebatten i Sverige. Ett ytterligare exempel som dessutom ligger betydligt närmare i tiden är rasistdrevet mot Peter Wolodarski efter att han upplåtit annonsplats i DN åt en bok som inte målar upp en enhälligt positiv bild av invandringens konsekvenser för Sverige.
Inte förvånande - du är ju rätt bra på att misstolka saker.
Jo, jag vet att du tycker det. Det är svårt att undgå att notera att det är din ståndpunkt, åtminstone om man har läst här ett par år. Jag tycker att du har fel och att du är på tok för angelägen om att finna tolkningar som stöder det du vill tro är sanningen, så angelägen att du ibland väljer att bortse från komplementära tolkningar.
Men först. Nej, jag kunde inte låta bli att ta upp ditt exempel eftersom du var så angelägen om att påpeka att mitt exempel bara var ett exempel - och naturligtvis skulle vi kunna fortsätta på det sättet att rada upp exempel på vem av oss som bygger de största kakorna i sandlådan - eller också skulle vi kunna vara lite mer vuxna och lite mindre angelägna att sprätta sand.
Ärligt talat. Min länk till Filosofiska rummets tillitsprogram var främst avsedd som just exempel på ett intressant 45-minutersprogram, inte mina åsikter direkt, men det hindrar inte att det kan vara intressant ändå.
Jag tror inte att jag har fått ditt utlovade svar på om huruvida det går är möjligt att föra en hyfsat saklig debatt i närvaro av sverigedemokrater - min egen uppfattning är att det inte gör det, att det bara blir ett infantilt ställningskrig mot bakgrund av frågeställningar som om Sverige ska bekosta barnbidrag till all världens barn och min uppfattning är också att det blir mycket högre i tak om debatten kan föras utan störande skrän från sverigedemokrater. I en sådan diskussion skulle till exempel programmet jag länkade till kunna vara en utgångspunkt för ett kritiskt samtal av ett slag som jag annars bara sett i slutna samtalsgrupper här på FL.
För övrigt anser jag att Wolodarski är så långt från rasist man kan komma, att man mycket väl kan diskutera ett eventuellt språkkrav i samband med medborgarskap utan att bli kallad rasist. Jag anser inte att jag är rasist, trots att jag tycker att ett språkkrav skulle kunna vara ett led i ett försök att fylla ett svenskt medborgarskap med lite mer innehåll.