Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

I dagens Filosofiska rummet diskuterades tillit mot bakgrund av mångkultur, minskad social rörlighet och nationell identitet, med mera.

Ett utmärkt exempel på att det våra grönsaker brukar kalla PK-media mycket väl kan ta upp kontroversiella synpunkter.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/300070&playepisode=300070

• effemgea
    nihka skrev 2013-12-29 20:50:00 följande:
    Det låter ju fullständigt rimligt att desto mindre vi kan om varandra desto mer misstanksamma blir vi. Vi har ju uttrycket "Ta det säkra för det osäkra" och hur gör vi då med det osäkra...

Ja, det påstås regelbundet från SD-håll att det finns något som heter PK-media och att man där aldrig lyfter frågor som kritiskt diskuterar mångkultur och invandring.

Så kan det förstås verka om man enbart hänger på Avpissat och Fria Strider och tar det som står där som the truth, the whole truth and nothing but the truth.
    Velouria skrev 2013-12-29 20:54:05 följande:
    Svaret är givet: "PK-media".

För det kan aldrig handla om att man vet upp hur SD uppkom och hur de ser ut idag, vilka de träffar och samarbetar med, hur de uttrycker sig, vad de skriver, vilka deras sympatisörer är och hur de uttrycker sig, all dokumentär som gjorts om dem osv. Nej, allt negativt är bara en förvrängning som PK-media hittat på.
    Drömmer
    Tja, det senaste lär ska vara ett tillägg till den gamla metoden att lära småbarn olika läten:

Vad säger hunden? Vov, vov
    Vad säger katten? Mjau, mjau
    Vad säger sverigedemokraten? PK, PK, PK, PK , PK......

• effemgea
    Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Ja, jag tycker att det är  högt i tak, därmed inte sagt att taket inte kunde vara högre. Men jag skulle vilja påstå att det tak sverigedemokrater upplever att de slår huvudet antingen är självkonstruerat eller också vad andra ser som ett anständighetens golv.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-30 00:25:07 följande:
    Och vad säger PK-isterna?: Jo, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet, främlingsfientlighet...
    Inte nödvändigtvis, tror jag.

Det är klart att i brist på annat kan det ligga nära tillhands att avfärda något som "PK" eller "främlingsfientligt, men det senare begreppet används relativt korrekt och då främst för att beskriva partier som SD - medan det förra främst har funktionen av ett universalkitt avsett att hålla ihop resonemang som annars faller i bitar på grund av tankeförslappning.

Dessutom får man inte glömma bort att det främst är gråtkören som sjunger om rasism och främlingsfientlighet. Testa att räkna hur frekvent begreppen används av pk-ister relativt det gråtskrikande "Dom kallar oss främlingsfientliga eller rasister"  från SD-flocken.

Jag har gjort det någon gång och resultatet var rätt komiskt.
  • effemgea

Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter.

Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.

Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:56:18 följande:
    Ah, ett yxhugg från FMGA igen. Ja, SD-trådarna vore ju inte SD-trådarna om man inte finge ta betäckning för ett sådant lite nu och då.
    Jag tycker nog inte det. Ur mitt perspektiv så tycks det vara så att du och Rataxes och Philipsson - hur olika eller lika ni i övrigt kan tänkas vara åsiktsmässigt - har det gemensamt att ni är de där åskådarna som hela tiden gnäller på spelets kvalitet men som ofrånkomligt gör självmål så fort de vågar sig ut på plan.

Min avsikt är inte att starta någon ny vendetta, det hade vi väl nog av under dina förra alias, men jag roades av det faktum att om jag länkar till ett intressant radioprogram och kommenterar att programmet också är ett exempel på att det inte alls är så instängt och PK i den offentliga debatten kring invandring så kommenterar du sarkastiskt om att generalisera utifrån ett enstaka exempel.

Du får förlåta mig - men när du bara några inlägg senare gör detsamma själv så tycker jag att det kan vara värt att påpeka. kom med i matchen i stället för att bara rusa in på plan för att göra självmål vid enstaka tillfällen.

Helt ärligt - jag tror att du skulle kunna tillföra en del om du lämnade åskådarplatsen för gott.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2013-12-30 18:02:42 följande:

Jag är inget offer, vet bara inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser dina påstående. Att du inte ha märkt en förändring av samhället är väldigt konstigt. Jag som bor helt ok ej ytterområde, men ändå har jag jobbarkompisar vars smådöttrar blir bespottade av folk för att dom är svennar, svärföräldrars grannar som blir rånade på väg hem, en bekant som för 2 veckor sedan blev rånad centralt 24 en lördagkväll, det skjuts med automatvapen mot restauranger mm . Du tror inte att VANLIGT folk vet vad som händer och har tröttnat på skiten????????
    Offer och offermentalitet är inte riktigt samma sak.

Vore jag helt ensam att tycka att många sverigedemokrater präglas av offermentalitet skulle jag möjligen kunna ompröva min inställning - men - fördom eller inte - just offermentaliteten tycks vara en av de vanligaste beskrivningarna av sverigedemokrater.

Jag minns att jag en gång för några år sedan deltog i en diskussion om rasism. Två tjejer med samma ursprung som vistades i nästan exakt samma miljöer upplevde rasismen i Sverige nästan diametralt motsatt. Den ena sa att  hon dagligen fick rasistiska glåpord kastade efter sig medan den andra inte märkte mycket av detta.

Det verkar vara samma sak med beskrivningarna av svenskar, barn och vuxna, som utsätts för rasism av invandrare. Somliga som bor i förorterna märker inget av detta medan andra bespottas.

En fråga. Vad gör dina jobbarkompisar år saken?  Själv skulle jag inte finna mig en sekund i att mina barn utsattes för rasism. Helt oacceptabelt - och skulle inget annat hjälpa så skulle jag vara berett att ta till ett verbalt järnrör för att skydda dem.
  • effemgea
    nihka skrev 2013-12-30 17:56:33 följande:
    Tänk hur man kan läsa in olika saker i samma uttalande. Jag tog det där med måttstock som att det är så för alla - att alla tycker det är OK när de gör det själva.

Sedan får jag hålla med Hockey om det där med näthatartyper och allt snack om psykisk sjukdom etc, etc, etc *censur* . Men jag är tämligen trygg i mig själv och tycker den sortens kommentarer är bra att de kommer ut ifrån huvudet på den som tänker dem. På så sätt står det för alla att se vad för slags värderingar somliga som kan låta så rationella har när man skrapar lite på ytan.

Jag tycker man kan prova med språktest och sedan utvärdera, men jag misstänker att de inte kommer att göra så stor skillnad mer än kostnad.
    Frågan är bara vilka man ska språktesta.

Som du skrev i ett tidigare inlägg är det vanligt att SD-aktivisterna här på FL tar till uttryck som stenkastare. Jag tror att de menar detta ärligt, att det handlar om vi och dom för dem, att de inte är kapabla att förstå att det knappast lär finnas några AFA-aktivister på FL, för dem blir det så att de som känner avsmak för SD representeras av AFA - och de är helt oförmögna att förstå att det stora majoriteten svenskar känner samma avsmak för AFA som för dem som tvättar sig i Ekeroths kloak avpixlat.

Det kan låta så enkelt att det är bristande förstånd och språkförståelse som är en grundorsak till att man blir sverigedemokrat - men herregud - jag såg just att en av forumets mest flitiga sverigedemokrater startat en tråd där hen menar att det politisk korrekta Sverige borde föreslå att vi ska betala barnbidrag till alla världens barn i någon dimmig SD-fundering om konsekvenser av pk-tänkande.

Eller läs inläggen ovan mitt. En ganska träffsäker - om än omedveten - bild av kapaciteten på aktivisterna.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 22:49:55 följande:
    Jag tror jag börjar förstå nu - dina förolämpningar mot mig beror helt enkelt på att du lever i villfarelsen att grejen med språktesterna var det enda exempel jag hade på att det är för lågt i tag i invandringsdebatten i Sverige. Ett ytterligare exempel som dessutom ligger betydligt närmare i tiden är rasistdrevet mot Peter Wolodarski efter att han upplåtit annonsplats i DN åt en bok som inte målar upp en enhälligt positiv bild av invandringens konsekvenser för Sverige.

Inte förvånande - du är ju rätt bra på att misstolka saker.
    Jo, jag vet att du tycker det. Det är svårt att undgå att notera att det är din ståndpunkt, åtminstone om man har läst här ett par år. Jag tycker att du har fel och att du är på tok för angelägen om att finna tolkningar som stöder det du vill tro är sanningen, så angelägen att du ibland väljer att bortse från komplementära tolkningar.

Men först. Nej, jag kunde inte låta bli att ta upp ditt exempel eftersom du var så angelägen om att påpeka att mitt exempel bara var ett exempel - och naturligtvis skulle vi kunna fortsätta på det sättet att rada upp exempel på vem av oss som bygger de största kakorna i sandlådan - eller också skulle vi kunna vara lite mer vuxna och lite mindre angelägna att sprätta sand.

Ärligt talat. Min länk till Filosofiska rummets tillitsprogram var främst avsedd som just exempel på ett intressant 45-minutersprogram, inte mina åsikter direkt, men det hindrar inte att det kan vara intressant ändå.

Jag tror inte att jag har fått ditt utlovade svar på om huruvida det går är möjligt att  föra en hyfsat saklig debatt i närvaro av sverigedemokrater - min egen uppfattning är att det inte gör det, att det bara blir ett infantilt ställningskrig mot bakgrund av frågeställningar som om Sverige ska bekosta barnbidrag till all världens barn och min uppfattning är också att det blir mycket högre i tak om debatten kan föras utan störande skrän från sverigedemokrater. I en sådan diskussion skulle till exempel programmet jag länkade till kunna vara en utgångspunkt för ett kritiskt samtal av ett slag som jag annars bara sett i slutna samtalsgrupper här på FL.

För övrigt anser jag att Wolodarski är så långt från rasist man kan komma, att man mycket väl kan diskutera ett eventuellt språkkrav i samband med medborgarskap utan att bli kallad rasist. Jag anser inte att jag är rasist, trots att jag tycker att ett språkkrav skulle kunna vara ett led i ett försök att fylla ett svenskt medborgarskap med lite mer innehåll.
  • effemgea
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 22:56:38 följande:
    Men extremhöger och rasister finns det tydligen gott om? Din logik är förbluffande icke konsekvent.
    Du förstår inte skillnaden.

Järnrörsslöddret fanns och finns i SD:s ledning. AFA-slöddret representerar inte ens något parti. Vore jag sverigedemokrat och icke-rasist skulle jag undra vad fan det är som pågår i partiet med den slöddermentalitet och tydliga rasism som finns i dess ledning . 

Skulle det mot förmodan dyka upp några AFA-aktivister på FL som förespråkar våld mot sverigedemokrater så kommer jag att kalla dem infantilt slödder också.

För att vara övertydlig. Om du tittar på alla dessa partisympatiundersökningar på FL, så kommer du inte att hitta AFA som alternativ i en enda. De människor som brukar klumpas ihop till pk.tyckare i SD-analysen består av allt från moderater till vänsterpartister. Jag tror inte att du hittar en ynka våldsförespråkare bland dem.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?