Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2014-05-01 00:06:36 följande:
    Att be fem gånger om dagen är inget problem. Har haft sådana kollegor, och det tog ett långt tag tills jag ens märkte att de faktiskt drog sig undan och bad. Rökarna på samma arbetsplats, däremot, var långt mer störande.

Så - enkelt uttryckt - kan man ha rökare kan man fan ha folk som ber en eller ett par gånger på arbetstid.

Har man rasistiska åsikter, vägrar se mörkhyade som lika mycket värda eller som "problem" så är man ju också utanför samhället, och får svårt att hitta jobb. SD har ju inte svenska värderingar, ser de sig själva som ett problem också då? Hur ska de lösa det?
    Ditt hat mot rökare framgår med all önskvärd tydlighet.
  • Philipsson

Nu är tydligen alla som inte röstar på de röd-gröna emot människors lika värde, åtminstone enligt SSU:s idépolitiska tidskrift Tvärdrag.

www.svd.se/opinion/ledarsidan/begreppet-manniskors-lika-varde-urholkas_3512580.svd

Och tydligen är man emot människors lika värde om man är emot att icke-svenskar ska ha rätt till hela den sjukvård

Landstinget har att erbjuda. Det var 2013 som det lagstiftades om att också icke-svenskar skulle få tillgång till hela den svenska vårdapparaten, helt gratis. Dessförinnan bröt alltså Sverige mot de mäsnliga rättigheterna. Eller?

Per Gudmundson har naturligtvis helt rätt när han talar om urvattnade begrepp, en nödvändig konsekvens av pekåismen!

• Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-05-01 14:52:07 följande:
    Läser man texter från borgerliga ungdomsförbund eller lyssnar på riksdagsdebatter så hittar man nog rätt ofta debattörer som menar att alla vänster om centerpartiet avskaffa individens frihet och införa nån slags diktatur. Så det finns rätt många begrepp som "urvattnas". SD´s utnyttjande av orden censur och ghetto är andra bra exempel. Den politiska debatten är full av överdrifter, speciellt på ungdomsnivå. Ungdomsförbundens uttalanden är nog ingen bra värdemätare för samhällsdebatten i stort.

Du och Per får ju ha er åsikt. Håller dock inte med Per och håller inte med dig, om urvattningen.av begrepp. Tycker nästan tvärtom. Självklart överdrivs användandet av begrepp som lika värde och rasism ibland. Men i det stora hela tycker jag ju att det är först nu som dessa begrepp faktiskt börjar tas på allvar och tillåts betyda det de faktiskt betyder.

Det har talats om människors lika värde i minst 300 år. Sedan FN startades har det pratats än mer än detta. Men fram tills nu har det mest varit tomt prat. När man har talat om ALLA människors lika värde har man oftast  inte menat ALLA, utan bara vissa. När man i historien har talat om att bekämpa rasism, har det också oftast varit tomt prat. Sverige är ett land där man på allvar försöker tolka begreppen utifrån vad de faktiskt betyder. Jag tycker det är berömvärt och något att uppmuntra. Att konservativa krafter inte gillar detta och försöker håna strävandet efter ökad tolerans är knappast förvånande.

Att jämföra rösträtt och sjukvård som Per gör, är ju inte helt korrekt. Jag hävdar bestämt att sjukvård är en mänsklig rättighet. Så ja, fram tills nyligen då svårt sjuka papperslösa fick söka sig till hemliga lokaler där läkare ideellt och med få resurser fick försöka hjälpa dem, det är inte att värdera alla människors lika värde.
    Att få rösträtt i alla världens länder är dock ingen mänsklig rättighet. Att alla inte världens människor inte får rösta här är en praktisk självklarhet. Jämförelsen haltar rejält.
    Sjäv tycker jag att akut sjukvård ska ges till alla. Dock ska de som inte är mantalsskrivna, få betala för sjukvården de får, precis som vi svenskar måste göra när vi är utomlands (d.v.s. utanför EU?)

Däremot begriper jag inte varför svenska skattebetalare ska stå för sjukvård som inte är akut, för medborgare som inte är svenskar. I vilket annat land, utanför EU, får du gratis sjukvård?
    --
    Detta är inte konstigare än att du inte bjuder alla i den stad där du bor, på middag. Är det en mänsklig rättighet att bli bjuden på middag av dig?

• Philipsson

Ryssarna vill nu förbjuda "Karlsson på taket". Ungefär som de där batikhäxorna vid Kulturhuset i Sthlm, som vill förbjuda Tintin. Samma princip som inkvisitorerna under medeltiden.

Istället för demokrati, vill de ha bokbål. Så resonerar de, diktaturens kreatur...

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-05 18:05:37 följande:

Du tycks ju anse att dessa personer tigger hellre än att jobba. Jag har en annan människosyn men alla är vi olika.
    Du kan inte tänka dig att de inte lyckas få ett arbete och blir TVINGADE att tigga för att överleva..?
    Så kan det vara.

Kan också vara att de jobbar som tiggare, svart, under slavliknande förhållanden.

Du vet inte, jag vet inte.

• Philipsson

Myndighetschefen som kräktes över Sd, på Twitter, Dan Eliasson, är nu höggradigt misstänkt för jäv/korruption.

Är det så att dessa falskingar offentligt hatar Sd, för att journalisterna inte ska vara så hårda mot dem?

Nästan lite för lägligt att han först hatar Sd offentligt, och sen, efter några veckor, blir avslöjad som korrupt boss för Försäkringskassan.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-05 22:04:41 följande:
    Oki. Tja. I så fall kommer SD aldrig bli svenskt för mig. Rasism och intolerans är inte svenskt.
    Fast du och Mona Sahlin säger ju att det inte finns något överhuvudtaget, som är svenskt, så det vore väl konstigt om du och hon skulle tycka att Sd vore "svenskt". Eller?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-05 22:05:59 följande:
    Då ska du inte rösta på SD eller alliansen. De vill bara skära ned på sådant för att sänka skatter.
    Du verkar tycka att det finns något självändamål med höga skatter.

Du vet väl att skatt alltid har varit maktens försörjningsmedel. Det är ju så makten finansierar sig, via skatter.
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-05-05 22:08:21 följande:

Jo ni brukar köra med det kortet.
    Har vita någonsin blivit förslavade eller utsatta för apartheid och annan strukturell rasism?
    Vita fattiga brukar väl kallas white trash i staterna.

Vad är "strukturell rasism"? Vad menar DU med det begreppet?
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-05 22:07:59 följande:
    Det där var ju inte fasligt självmotsägelsefullt inlägg...

Religion ska inte vara nationsbundet, men kristendomen har en plats här men inte islam. Riiiight.
    Om du är så förtjust i islam, varför flyttar du inte till ett muslimskt land då?

Varför ska kyrkor, moskéer, sygagoger o.s.v., nödvändigtvis finnas på samma plats. Det är ju mkt bättre om de som vill gå till kyrkor bor där kyrkorna finns, de som vill gå till moskeerna, där moskéerna finns o.s.v.

Tycker det är nog oväsen med dessa kyrkklockor. Än värre skulle det bli med minareter!

F.ö. borde inte fler byggnadstillstånd ges till kyrkliga byggnader. Där finns tillräckligt av dem!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?