Quintus Zebra skrev 2014-05-01 14:52:07 följande:
Läser man texter från borgerliga ungdomsförbund eller lyssnar på riksdagsdebatter så hittar man nog rätt ofta debattörer som menar att alla vänster om centerpartiet avskaffa individens frihet och införa nån slags diktatur. Så det finns rätt många begrepp som "urvattnas". SD´s utnyttjande av orden censur och ghetto är andra bra exempel. Den politiska debatten är full av överdrifter, speciellt på ungdomsnivå. Ungdomsförbundens uttalanden är nog ingen bra värdemätare för samhällsdebatten i stort.
Du och Per får ju ha er åsikt. Håller dock inte med Per och håller inte med dig, om
urvattningen.av begrepp. Tycker nästan tvärtom. Självklart överdrivs användandet av begrepp som lika värde och rasism ibland. Men i det stora hela tycker jag ju att det är först nu som dessa begrepp faktiskt börjar tas på allvar och tillåts betyda det de faktiskt betyder.
Det har talats om människors lika värde i minst 300 år. Sedan FN startades har det pratats än mer än detta. Men fram tills nu har det mest varit tomt prat. När man har talat om ALLA människors lika värde har man oftast inte menat ALLA, utan bara vissa. När man i historien har talat om att bekämpa rasism, har det också oftast varit tomt prat. Sverige är ett land där man på allvar försöker tolka begreppen utifrån vad de faktiskt betyder. Jag tycker det är berömvärt och något att uppmuntra. Att konservativa krafter inte gillar detta och försöker håna strävandet efter ökad tolerans är knappast förvånande.
Att jämföra rösträtt och sjukvård som Per gör, är ju inte helt korrekt. Jag hävdar bestämt att sjukvård är en mänsklig rättighet. Så ja, fram tills nyligen då svårt sjuka papperslösa fick söka sig till hemliga lokaler där läkare ideellt och med få resurser fick försöka hjälpa dem, det är inte att värdera alla människors lika värde.
Att få rösträtt i alla världens länder är dock ingen mänsklig rättighet. Att alla inte världens människor inte får rösta här är en praktisk självklarhet. Jämförelsen haltar rejält.
Sjäv tycker jag att akut sjukvård ska ges till alla. Dock ska de som inte är mantalsskrivna, få betala för sjukvården de får, precis som vi svenskar måste göra när vi är utomlands (d.v.s. utanför EU?)
Däremot begriper jag inte varför svenska skattebetalare ska stå för sjukvård som inte är akut, för medborgare som inte är svenskar. I vilket annat land, utanför EU, får du gratis sjukvård?
--
Detta är inte konstigare än att du inte bjuder alla i den stad där du bor, på middag. Är det en mänsklig rättighet att bli bjuden på middag av dig?