Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-08-10 19:40:32 följande:

De flesta som är hyfsat uppdaterade i nyhetsflödet VET att det inte riktigt är som i vårt land överallt......så varför i H ska vissa sitta här och låtsas. Eller vet ni inte på riktigt?? Läs på för 17 isåfall.

www.dn.se/nyheter/varlden/systematiskt-vald-mot-kvinnor/

Sedan är min fråga vad din utgångspunkt är gällande artikeln: tycka synd om eller hat?
    D.T.I.
  • Velouria
    Kunigunda skrev 2014-08-10 19:50:19 följande:
    Utlänningar på tjänsteresa i Sverige gör detsamma. Jag har de senaste tre åren tagit emot delegationer från Kambodja, Korea, Indonesien, Turkiet, Tyskland, Spanien och England. Samtliga väl pålästa på traditioner och historia för att kunna agera korrekt och konversera.

I EU är f.ö. svenskar kända som nitlotter vid middagsplaceringar. Ingen vill sitta med svenskar då vi generellt sett saknar allmänbildning och därför anses vansinnigt tråkiga.
    Mja....en del kanske. Men det stämmer till största del på sverigedemokrater. Faktiskt. De saknar alltför mycket kunskap om andra kulturer och värderingar, samt har svårigheter att se saker ur flera olika perspektiv för att kunna delta i givande konversationer
    D.T.I.
  • Velouria
    realist14 skrev 2014-08-10 20:20:11 följande:
    Nej men diskussionen handlade om vilka som kommer hit och vad de har med sig i bagaget. Kommer sådana män som beskrevs i artikeln så blir det kanske inte så kul för kvinnor.
    Men det vet vi ju inte alltid vilka det är som kommer hit. Varför ska vi alltid utgå ifrån att det är just dessa våldspersoner som kommer hit?
    D.T.I.
  • Velouria

I Sverige har vi som regel att vi hellre friar än fäller. Och så brukar man ju säga att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Så varför ska vi utgå från att majoriteten av befolkningen är våldspersoner och att det är enbart just dessa som kommer till Sverige för att sedan se på dem med hat när man möter dem på stan?

D.T.I.
  • Velouria
    realist14 skrev 2014-08-10 20:37:40 följande:
    Nej just det.

Man  VET INTE.

Du tycker inte att man ska ha iallafall lite koll då, fram tills dess att man VET.
    Eller ska man chansa bara, tjohej, kvinnorna på gatorna får väl lära sig kuta....stadsfinansierade gympaskor till alla kvinnor, kan det vara ett bra vallöfte? Ska tipsa något parti kanske. :-/
    Just det. Man vet inte. Varför ska man då utgå från att man vet att alla (män?) som kommer hit är våldspersoner? Hur ska man ha den kollen som du föreslår?
    D.T.I.
  • Velouria
    realist14 skrev 2014-08-10 20:39:57 följande:
    Just det, men om motsasten i det fallet innebär att en kvinna ska behöva våldtas innan man VET, så kanske det inte är en sååå himla bra grundregel i det fallet.

Hata behöver man inte, men man kanske ska ha lite koll.
    Men du utgår ju hela tiden från att kvinnan kommer att våldtas. Jag kan inte se det på det sättet för jag anser att det är för långsökt. Skrev det nånstans förut att det är lika rimligt att anta att man bara importerar våldtäktsmän som att säga att alla som föder pojkar bidrar till våldtäkter. Det är aningens att dra alla över en kam och det är inte rimligt.
    D.T.I.
  • Velouria
    Speakers Corner skrev 2014-08-10 20:55:42 följande:
    Hur skaffar man sig den kollen på andra människor, oavsett nationalitet.
    Och oavsett kön, för vem som helst av oss kan vara en tickande bomb, det vet vi ju inte i förväg.
    Så rent konkret hur ska man kunna kontrollera sånt.
    Som jag ser det så måste vi ha ett visst mått av tillit till varandra, annars fungerar inte det här samhället.
    Precis. Och för att resonera som så måste man hela tiden vara rädd för folk och hela tiden i förväg döma dem som farliga. Jag skulle inte klara av att leva såhär. Dock vill jag inte hyckla, för på natten så blir jag mer rädd för folk som jag möter utomhus än på dagtid.
    D.T.I.
  • Velouria
    realist14 skrev 2014-08-11 07:57:32 följande:

Ja men det är en viss skillnad på att bara födas och råka ha en snopp.

Jämfört med att ha levt årlångt i krig och systematiskt våldfört sig på kvinnor och- kan man kanske anta- är rätt sabbad i psyket och har rätt låg empati om ens någon.

Hur kan det vara oklart??

Klart att om man jämför just en person som bara har snopp med en person som är sabbad i psyket och som har våldfört sig på kvinnor systematiskt. Nu gör du plötsligt individuella jämförelser medan du tidigare gjorde kollektiva bedömningar. Men orimligheten kvarstår. Att det är orimligt att mena att man är för våldtäkt om man släpper in flyktingar. Lika orimligt som att påstå att alla som föder pojkar är för våldtäkt. Och det går inte att säga att flyktingar är empatistörda våldsverkare som systematiskt har våldfört sig på kvinnor och utgå från den bilden och stämpla alla människor som ser ut som flyktingar utefter den bilden för att också sen behandla dem därefter.

Ser du orimligheten i detta?
    D.T.I.
  • Velouria

Jag

realist14 skrev 2014-08-11 07:37:49 följande:

Om du är kvinna borde du vara lite orolig iallafall, snarare än att det med alla medel ska försvaras?

Nej jag vet inte hur kontrollen ska se ut eller hur man ska göra, så här på rak arm,  men att släppa dem fria att gå på gatorna här tills dess att man VET verkar vara en j-igt dålig ide, iallafall i min värld. Men du kanske inte bryr dig för egen del eller vännernas? Lite svinn får man räkna med typ, huvudsaken man inte ställer kraaav på de som kommer?

Vilka ska jag som kvinna vara rädd för och vilka ska man inte låta röra sig fria på gatorna tills man vet? Och tills man vet vad?

Vad för krav menar du och på vilka? Och vad har din fråga om krav med att låta folk gå fria på gatan att göra?
    D.T.I.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?