Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Thomas66 skrev 2014-01-21 22:37:26 följande:

Men hur du det spelar väl ingen roll, om fyra killar våldtar en tjej. Hur kan ett ev ja eller nej bevisas?

Om det inte finns bevis går man på vems berättelse som verkar mest trovärdig. Fyra killar som ljuger om händelseförloppet får svårare att få ihop en trovärdig redogörelse mellan sig än en tjej som talar sanning. Människor som ljuger måste ha ett bra minne och det har inte alla.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-21 23:08:20 följande:

Du behöver inte ta det personligt, tycker bara att när man spontant tänker att dom kanske bara hjälper till med vatten ,är lite naivt.

Naturligtvis är det personligt riktat om man talar om att någon har ett hål i huvudet om de resonerar si eller så som man sagt att de resonerar.

Sedan var det INTE det jag sa att de (75) "kanske bara hjälper till med vatten" utan att det givetvis finns folk som gör det också. Under millitär ledning kallas det trosstropp, men det finns naturligtvis en massa civila insatser som krävs i krigstider inte minst sjukvårdinsatser och annan humanitär hjälp.

Jag är inte naiv utan det är dina omskrivningar av vad jag har sagt som är naiva.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-21 22:59:50 följande:

Hur då? Räcker väl att dom säger att hon ville ligga.
    Javisst sedan är förundersökningen och rättegången slut...

Du får googla på hur ett brottsmål utreds. Jag orkar inte förklara allt för dig som du tycker du har koll på och uttalar dig om utan att ha koll på det.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2014-01-21 23:41:37 följande:

Du kan kalla det va du vill, men Säpo är helt hundra på att det är minst 75 som krigar för al-Qaida från Sverige. Och det ser lika dant ut i hela Europa att dom åker ner. Varför är du så sugen på att ha kvar dessa idioter i landet? Bara för att lagen säger så ? Du måste väl ha en egenåsikt? Bör dom aldrig mera få komma tillbaka. Eller inte ?
    J-A-G  Ä-R  I-N-T-E  S-U-G-E-N. Börjar du fatta??? Jag har svarat på den frågan tidigare. Jag vill inte ha terrorister i Sverige, men vi kan inte stoppa alla som kommer tillbaka från Syrien från att komma in i landet, inte ens de SÄPO är "helt 100 på". I Sverige är man oskyldig till motsatsen bevisats och sedan krävs det förstås att det man anklagas ha gjort faktiskt bryter mot någon lag.

Om vi hade stiftat en lag mot svenskar att kriga i ett annat land hade alla svenska insatser i Norge mot nazisterna blivit brottsliga gärningar. Man måste tänka innan man stiftar lagar så man inte hamnar snett. 
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-21 23:49:35 följande:
    Det är väl det som varit problemet? Att tjejen i och för sig varit trovärdig men rätten ändå inte kunnat fälla. 

Beviskraven är väldigt höga och skall så vara. Men det känns som domstolarna i en del fall är mer än lovligt naiva.  

De är inte naiva. De tolkar lagen. Det är inte domstolens uppgift att göra annat än tolka lagen, inte skriva om den eller göra tillägg för att möjliggöra en fällande dom i ett fall man tycker borde få en fällande dom.

Varför man i det läget motsätter sig en strängare ordalydelse förstår jag inte. 
  • nihka
    Rataxes skrev 2014-01-22 00:01:13 följande:

Bortåt 9000 svenskar som stred för Finland hade också varit brottslingar...
    Och alla legosoldater. Undrar om man inte i så fall till och med skulle kunna peta in FNs fredsbevarande styrkor under samma brottsrubricering. Med juridiskt skohorn går det nog.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-22 00:33:52 följande:
    Straffen för våldtäkt borde inte ha ett smack med feminism att göra. Och tro mig, SD vill garanterat ha mycket hårdare straff när det gäller våldtäkter. Speciellt och särskilt överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter eftersom man vet vilka som är "the usual suspects".
    Man vill från SD:s sida generellt har högre straff för ALLA våldsbrott och se mer till offret än till gärningsmannen. Något som Moderaterna också ville en gång när det var ett parti man kunde rösta på. Minns med saknad "Batongmormor" den moderata riksdagspolitikern Astrid Kristensson.

Ja, "the usual suspects" är förstås män. Så SD vill bli tuffare mot gruppen män. Det är ju nobelt med tanke på hur kraftigt överrepresenterade män är inom SD.
  • nihka
    Naranjos skrev 2014-01-22 01:23:03 följande:
    Jag tror inte att ens du missförstod vad som menades med "the usual suspects". 

Nej, jag missförstod inget. Vid en våldtäkt är "the usual suspects" män. Eller hur vill du ha det? 
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 07:11:17 följande:
    Man använder väl både röntgen och tandstatus.
    Vilka enskilt eller tillsammans kan ge ett troligt ålderspann.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-01-22 09:45:31 följande:
    Landet blir ingen polisstat bara för att polisen stoppar dig och ber dig legitimera dig.

Har du verkligen aldrig blivit stoppad i en sådan där rutinkontroll som polisen brukar ha efter vägarna?

Det har hänt mig en fem-sex gånger säkert under alla de år jag har haft körkort och jag antar att det blir någon gång till här i livet. Jag har svårt att känna att jag blev kränkt av det. Men det kanske i grunden är en inställningsfråga?

Inte det? Ja, det kanske är en inställningsfråga. nej, jag har aldrig blivit stoppad av någon polis i något syfte som jag kan dra mig till minnes. Jo, föresten en gång när jag cyklade och skjutsade någon bak blev jag stoppad och de bad oss leda cykeln hem. Ingen koll av leg för barn brukar inte bära på legitimation, men det kanske bara är en tidsfråga innan det blir nödvändigt iaf om du har "fel" hudfärg.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?