Inlägg från: Jeaninne |Visa alla inlägg
  • Jeaninne

Varför hatar folk SD?

tobbe01 skrev 2014-07-12 10:05:00 följande:

Att denna tråd är så välbesökt säger mig att SD verkligen behövs. Efter valet i höst får vi veta hur mycket och att SD kommer att göra ett bra val står utom allt tvivel. Jag hjälper till med min röst.

Gert skrev 2014-07-12 10:14:00 följande:
    SD kommer bli riksdagsvalets stora vinnare, precis som de blev i EU-valet. Jag gissar på 100-150% ökning jämfört med valet 2010.
    Jag tror på 20 procent. Folk i stugorna börjar vakna nu.

• Jeaninne
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-12 12:03:31 följande:
    Nej det är det inte. Brittisk lag gäller. Däremot är familjerätt inte något slags bindande lag - den appliceras bara när parter inte kan komma överens. De muslimska domstolarna är försök att skapa sämja. De bryter alltså inte mot brittisk lag på något vis.

Och vad du glömmer nämna är att liknande domstolar finns för judar också. Och, troligen, också för kristna som Jehovas Vittnen, men det har jag inget skriftligt på.
    Du har fel, och det är på väg att bli ÄNNU värre. Detta rapporterar brittiska tidningar om just idag:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2587215/Sharia-Law-enshrined-British-legal-lawyers-guidelines-drawing-documents-according-Islamic-rules.html

Även infödda brittiska jurister måste lära sig att döma efter Sharialagar! Det gäller sådana saker som att adoptivbarn och utomäktenskapliga barn, samt personer som inte är troende muslimer inte har någon arvsrätt, att bröder ärver mer än systrar... Dessutom räknas inte andra äktenskap än sådana som ingåtts inom islam i detta sammanhang, så om ett par har gift sig i Anglikanska kyrkan eller borgerligt, så räknas deras barn också som utomäktenskapliga och saknar alltså arvsrätt...

Du, Dorian, som brukar vurma så mycket för fri sex hit-och-dit, borde väl bli speciellt upprörd över detta att utomäktenskapliga barn ska degraderas till andra klassens medborgare..?
  • Jeaninne
    Nej det är det inte. Brittisk lag gäller. Däremot är familjerätt inte något slags bindande lag - den appliceras bara när parter inte kan komma överens. De muslimska domstolarna är försök att skapa sämja. De bryter alltså inte mot brittisk lag på något vis.

Och vad du glömmer nämna är att liknande domstolar finns för judar också. Och, troligen, också för kristna som Jehovas Vittnen, men det har jag inget skriftligt på.
    Jag vet att de finns för judar också, och det är lika illa det. Om de finns för kristna minoriteter vet jag faktiskt inte - det har jag aldrig läst någonstans i alla fall.
  • Jeaninne

...och sedan måste jag rätta dig på ännu en punkt. Det är väl klart att familjerätt är lika "bindande" som alla andra avdelningar i lagboken! Var fick du det ifrån..? Du kanske rör ihop det med att det på svenska socialkontor finns en enhet som kallas "familjerätten"? Det stämmer att de endast är rådgivande ja, och att föräldrarna får gå vidare till Tingsrätten som tar lagligt bindande beslut (som t.ex. kan sluta med att barn hämtas med handräckning av polis) om de inte kommer överens om t.ex. vårdnad och umgänge.

MEN detta har inget med de brittiska muslimska domstolarna att göra.
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 12:39:50 följande:
    Det skulle väl gå som med ett parti för kristna - alla kristna skulle väl rösta på det. Hahahahaha.

Det finns/fanns ett parti för invandrare - invandrarpartiet. De fick en stycken röst då det begav sig.
    Fast man måste förstå, att för de flesta muslimer som kommer hit nu är islam något väldigt centralt i deras liv. Inte för alla - de som kommer från Iran är rentav oftast emot teokratin (det är därför de flyttar därifrån), de som kommer från Turkiet (och som inte är kurder) samt de som kommer från de nordafrikanska länderna brukar vara mera "vardagstroende" muslimer.

MEN för de stora grupper som kommer nu - t.ex. somalier, syrier och afghaner - är islam det allenarådande... Självklart är risken stor att dessa människor röstar på ett islamistiskt parti, när de får rösträtt.
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 12:39:50 följande:
    Det skulle väl gå som med ett parti för kristna - alla kristna skulle väl rösta på det. Hahahahaha.

Det finns/fanns ett parti för invandrare - invandrarpartiet. De fick en stycken röst då det begav sig.
    Och angående din första mening så råkar jag veta, att de djupt troende och i synnerhet de frireligiösa ofta röstar på Kd, ja.
  • Jeaninne
    realist14 skrev 2014-07-12 16:22:39 följande:
    Man får ju räkna med att det dessutom pågår en ständig påverkan på de unga i dessa grupper, och vilken påvekan är störst tror du, den från deras egna allsmäktiga ledare eller lilla sveriges små pip ?
    Detta säger ju somalierna själva är det största hotet mot integration.
    Japp. De unga männen lockas till Koran-cum-terrorskolor utomlands, där de radikaliseras. I bästa fall slutar det "bara" i att de åker till hemlandet och krigar, men i värsta fall slutar det i att de spränger av en bomb i lunchrusningen - i det land som fött upp dem...
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 18:10:06 följande:
    En till som inte fattar skillnaden mellan brittisk och svensk lag och då har ändå Dorian förklarat.
    Dorian vet INGET. Men DU får gärna förklara om du nu är insatt i juridik. LÄSTE du länken jag la in ifrån dagens "Daily Mail"? Här är den igen annars:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2587215/Sharia-Law-enshrined-British-legal-lawyers-guidelines-drawing-documents-according-Islamic-rules.html
  • Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 18:19:19 följande:

Det spelar ingen roll vad du kallar dig för här på FL - djur eller kvinnonamn - så känns du alltid igen på dina vidlyftiga påhittehistorier.
    Jag hittar inte på. Det förekommer inte på alla studieförbund som erbjuder SFI, nej, men på många. Du kan läsa här t.ex. (SvD, inte Avpixlat om det spelar roll):

http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/med-tackta-ansikten-kan-vi-inte-motas_5205649.svd

"...Samtidigt som Alia strider för sin niqab strider Miriam, född i Guatemala och nyss kommen till Sverige, på sitt håll. Miriam DO-anmäler Hjalmar Strömerskolan i Strömsund för att den gör för lite åt den diskriminering och de trakasserier som muslimska män utsätter kvinnliga klasskamrater ? i vuxenutbildning för invandrare (SFI) ? för. Männen tvingar kvinnorna att sitta längst bak i klassrummet, tvingar muslimska kvinnor att bära niqab och tillåter dem inte att tala för sig själva.

Skolan säger: Muslimska män från främst Uzbekistan har i flera år åberopat sin trosfrihet för att ?kräva särskilda klasser för män respektive kvinnor?, för att ?deras kvinnor skulle få bära ansiktsslöja? och för att ?kvinnorna ej fick tala när andra män lyssnade?. Skolledningen tog inte strid. Männen skulle nog ändra sig med tiden.

Hösten 2006 blev klasserna könsuppdelade men vårterminen 2008 kunde de muslimska männen tänka sig en medelväg: gemensamma klassrum på villkor att skolan satte upp skärmar bakom vilka kvinnorna, helst också de icke muslimska, skulle sitta.

Skärmar sattes upp och kvinnorna placerades bakom skärmarna. Lärarna var emellertid missnöjda. Undervisningen blev omöjlig när kvinnorna satt bakom skärmar och därtill inte fick delta i samtalen. Varje fråga som lärarna ville diskutera måste först tas upp med männen. Muslimska kvinnor fick aldrig ?vistas i enrum med manliga lärare?. Icke muslimska elever var illa berörda av denna ordning.

Skolledningen lyckades nå fram till ytterligare en kompromiss: skärmarna skulle tas bort om kvinnorna istället placerades längst bak.
    ..."

• Jeaninne
    nihka skrev 2014-07-12 18:29:48 följande:
    Frågan är när du ska vakna. Dream on.
    Jeaninne skrev 2014-07-12 18:17:56 följande:
    Dorian vet INGET. Men DU får gärna förklara om du nu är insatt i juridik.
    Jaså Dorian vet INGET. Jag har redan förklarat i ett tidigare inlägg. Ja, jag är insatt i juridik tillräckligt för att förstå skillnaderna i civil law och common med prejudikat. Det finns inte utrymme enligt nuvarande svensk lag att göra som i Storbritannien där det alltså INTE strider mot deras lagar med den typen av uppgörelser.
    Fast den där förklaringen räcker inte för mig, som inte läst juridik på universitetet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?