nihka skrev 2014-07-01 23:32:51 följande:
Ja, det behövs verkligen informeras i städer och byar i Somalia att när man hostar blod är det något fel. Inget man skulle vara medveten om eller vilja söka hjälp för om det inte kommer någon från ett land där människor har en högre "grad av upplysning" och mer "koll". Hmm.
Min erfarenhet är att folk i regel vet när de är sjuka eller inte mår bra. En aktiv smitta är uppenbar medan en latent inte är det men dessvärre är testerna för latet TBC också opålitliga. Det största problemet för många är att få bli föremål för behandling när det behövs flera olika typer av antibiotika för att minska risken att det utvecklas antibiotikaresistenta stammar. Dessutom ska dessa dyra mediciner, ett par, tre, fyra olika sorter tas under lång tid vilket alla inte har råd med eller har tillgång till.
Om vi ska bekymra oss för människor från något särskilt land så finns det flest TBC-smittade människor i Indien. Bara att plocka dem i tullen och sätta dem i karantän när de kommer till Sverige. Eller hur?
Klart man kan skydda sig från TBC. Det kallas för vaccin. Klart man kan skydda sig från sexuellt överförbara sjukdomar, men eftersom alla de facto inte gör det är det kanske säkrast att följa dina önskemål om att göra allt vi kan för att inte "få in något" och sätta alla återvändande turister i karantän.
Jag utgår från att du inte har en aning om vad jag gör och inte gör med mina axlar och resten av min anatomi.
.
Jag var inte medveten om att du klassar psykiatriska tillstånd som smittsamma - för det var väl smitta vi pratade om? Eller det var iaf vad jag pratade om.
Vad jag vänder mig mot är din syn att det är rätt att behandla männikor olika beroende på var de kommer ifrån.
Jag nämnde bara det som ett ex, det finns sannolikt fler sjukdomar som vi hitills inte har i sverige och följaktligen heller inte är skyddade mot.
Om du rekommenderas att ta 7 olika vaccinationer för att resa DIT, så är det väl sannolikt att människor som kommer DÄRIFRÅN, kan bära några av dessa sjukdomar.
(och dessutom utan att vara akutsjuka)
Hyfsat få människor som charterturistar i dessa länder ändå eller hur, och kan sannolikt inte jämföras med den mängd människor som kommer därifrån och hit.
Psykiska tillstånd kan också utgöra en annan sorts fara för omgivningen i vissa fall, eller hur.
Och för alla eventualiteters skull, eftersom jag känner på mig att du letar efter dolda rasistiska meningar överallt, så skulle jag inte ha någon som helst annorlunda åsikt om det fanns samma risk med norrmän och/eller danskar om de kom hit i samma mängd och ev bar på sjukdomar vi inte hade.