JTA skrev 2014-08-22 15:13:46 följande:
Hehe, här vågar jag lova att en mycket stor eller överväldigande majoritet av svenskarna håller med mig. Jag tror faktiskt att även du gör det.
FDFMGA skrev 2014-08-22 14:44:45 följande:
Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat.
Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.
Nej, jag brukar ha en ganska god uppfattning om vad jag själv tycker. Läste en gång ett inlägg här på FL där en skribent berättade om den sorg och saknad han känt vid ett besök i stan där han mött ett människoinslag med mycket varierade utseenden och hudfärger. Jag minns inlägget mycket väl just för att jag hajade till inför ett synsätt som var så främmande för mig - och för att det handlade om saknad - inte om främlingsfientlighet eller rasism.
Vi har medvetet bosatt oss i ett område där man nästan alltid möter människor av skiftande utseende och ursprung. Det är liksom en normalitet för mig - även om jag ibland tänkt tanken hur skulle en rasist se på dem jag möter -som något abnormt - en onaturlig blandning av människor, en mångkulturell styggelse.
Sen finns det en annan och för mig minst lika viktig aspekt. Har du någonsin testat att odla bakterier i en petriskål, de förökar sig med exponentiell hastighet tills de förbrukat allt substrat. Om du ser Sverige som en liten del av petriskålen - så inte är det verkliga hotet mot oss att befolkningstillväxten är för låg bland de som funnits här en längre tid eller att invandringen från mer tättbefolkade delar av petriskålen är för hög - problemet är att den sammantagna befolkningsökningen i skålen är för hög relativt de begränsade resurser som finns i petriskålen
.
Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat.
Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.
Lägg av nu innan det är för sent. Du försöker problematisera begreppet etnicitet. Som du vill - då finns inga etniciteter för de kan alla problematiseras. Och till exempel islam finns absolut inte alls eftersom det ju är så mångtydigt. Och så vidare in nihil. Vi låter bli att prata om etnicitet. Förutom att det lär göra alla etnologer ledsna för att de nu inte har några studieobjekt längre så får vi förstås lite problem med att förklara varför det finns folk som ser olika ut, pratar olika, beter sig olika, bor på olika platser, firar olika högtider, har olika fallenhet för vissa genetiska sjukdomar och väljer vem de skall gifta sig med på grundval av allt det där som vi alltså inte får ge ett namn.
I så fall uttryckte jag mig slarvigt. Jag menade inte att påstå att inte etnicitet kan vara ett användbart begrepp, bara att det inte är statiskt och skrivet i sten. Dessutom används muslimer som en synonym för etnicitet i nätdebatten.
Trams.
Men det våldsamma hatet och rädslan mot muslimer har tydliga historiska paralleller.
Där kom den! Nazzzzzar...Anektodiska bevis. Källa på att folk är som mest oavsett ursprung!
Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
..
Min inställning är att folk är som folk är mest - oavsett ursprung. Faktum är att jag knappt vet om de potentiella muslimer jag möter är troende eller inte. De flesta verkar vara rätt välintegrerade och i den mån de är troende rätt flexibelt ljumma i tron.
Visst, det går att invända att det är just de välintegrerade jag möter. Jovisst - invandring handlar väldigt mycket om integration - och det är väl just avseende integrationen många anser att vi har lyckats uselt. Och inte blir det lättare nu när SD-sekten har börjat trumma på om muslimhotet i ett nära nog vanvettigt tempo.
Anektodiska bevis. Källa på att folk är som mest oavsett ursprung!
Man kan inte alltid ange en källa till en åsikt man har. Min uppfattning är att människor är rätt lika innerst inne - eller som jag skrev folk är ju som folk är mest.
Integrationen är usel i Sverige trots att vi satsar mest på integration, sannolikt på grund av att Sverige är ett uselt invandrarland - extrem kultur, taskig arbetsmarknad, kasst klimat. Vi är inte gjorda för invandring och vi tjänar ingenting på det. Mångkultur har knappast aldrig lett till någonting bra någonstans, de sociala problemen är uppenbara, samhället fragmenteras, tilliten och tryggheten går förlorad. Till och med solidaritetsargumentet är förfelat - det finns andra och mycket effektivare sätt att vara solidarisk än att ta emot flyktingar. Det finns inget argument alls för massinvandring. Ändå fortsätter man. Det är ett vansinne utan förklaring och utan ände och det riskerar nu att förgöra vårt land och folk.
Ovanstående är din personliga politiska plattform och anledningen till att så många sverigedemokrater brukar uppskatta dina inlägg. "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk".
Har du någonsin försökt odla bakterier i en petriskål?