Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-21 16:47:21 följande:
    Om du ens vore hälften så klarsynt som du tror att du är så skulle nog mycket vara vunnet.

Att du inte inser det omvälvande i att Reinfeldt, som förste icke-SD-politiker, faktiskt erkänner att utgifterna för Migrationsverket (som alla redan innan visste om fanns) faktiskt innebär att man måste spara in på annat. Tidigare har det alltid pratats om "olika kassor" och antytts att "vi har så mycket pengar så även om MV kostar pengar är det inget som spelar någon roll i det stora hela" och Fan och hans moster, men det snacket lyser med sin frånvaro nu.

Ditt sista stycke är dock i åtminstone någon mån "spot on". SD:s framgångar är sprungna ur ett folkligt missnöje. Den som inte ser detta är blind. Är det berättigat? Varför/varför inte? Det borde man kunna svara på utan att idiotförklara var tionde svensk valdeltagare.
    Så du menar att du inte anser att du företräder en tredje ståndpunkt. Det anser iofs inte jag heller att du gör  - men jag trodde du gjorde det. Då hade jag alltså fel på den punkten.

Jag vet inte hur klarsynt du anser dig vara - men jag skulle för min del gärna sätta in Reinfeldts uttalande i det sammanhang där det är val om några veckor, jag gissar att våra politiker inte är omedvetna om detta. Förtroendet för Alliansen eller snarare dess centrala parti Moderaterna är lägre för M än för S på nästan alla politiska områden utom det ekonomiska, där det finns ett grundmurat förtroende för M eller egentligen Anders Borg. Samma Borg som för övrigt på nästa presskonferens förklarade att Sveriges ekonomi är en av de starkaste i Europa och att den kommer att förbli det - åtminstone om Alliansen får förnyat förtroende.

Det är egentligen en betydligt mer intressant diskussion än den som förs på FL - alltså vilket syfte Reinfeldt hade och vilken hans primära målgrupp kan tänkas vara.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2014-08-21 20:07:39 följande:
    Det pågår knappast någon "islamisering" däremot är undfallenheten mot avarter av denna dårsekt inte helt ovanlig.
    Kulturrelativismens förbannelse.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-21 20:44:44 följande:
    Nu vet jag inte ens om det du skriver om olika nick och deras trådar är sant. Men OM det nu är det - ser du ändå inte det knasiga i att du, som påstår dig vara en man i din bästa ålder, inte har något vettigare att göra med din tid än att bevaka ett forum för unga mammor o gravida kvinnor 24/7..?
    Nej, jag anser att FL är ett forum för både män och kvinnor och särskilt på samhällsavdelningarna är nog könsfördelningen rätt jämn.

Är det för övrigt SD-klanens förslag att lösa arbetslöshetsproblematiken - att 100.000-tals kontrollanter anställs som övervakar vad folk sysslar med på sin fritid och/eller arbetstid.

Jag antar att du i så fall inte anser att sverigedemokrater ska anställas som ju då måste de ju lära sig addition  - fast det ger ju ytterligare arbetstillfällen förstås.

Har du talat med sektledaren och förklarat att du har lösningen på arbetslöshetsdilemmatSkrattande

För övrigt har jag svårt att tänka mig att jag påstått att jag är i min bästa ålder.
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-22 05:09:28 följande:
    Exakt. Och PK-tanterna jamsar med. Sådana yttranden som: "Sverige ÄR ett mångkulturellt land nu..." är livsfarliga. Vi borde aldrig ha börjat ge efter  - inte infört separata tider för kvinnor i simhallen, inte gett några skadestånd till män som vägrar ta kvinnliga chefer i hand, inte tillåtit (aktiva) muslimer på valbar plats till våra parlament, inte slutat ta skolklasserna till kyrkan, inte slutat servera fläsk i skolan och på dagis, inte slutat med skinksmörgåsen på luciamorgonen eller luciatåget i sig, inte slutat utse blonda, ljushyllta svenska flickor till Lucia och Fröken Sverige och schlagerfestivalvinnare...

Jag väntar bara på de muslimska domstolarna. PK-tanterna kommer att kunna försvara det också: "Sverige ÄR ett mångkulturellt land nu, och det finns inget som säger att våra lagar är bättre än muslimernas... de måste ha rätt att sköta sina familjer efter sina egna lagar". Och steget efter det blir väl, att villkoret i grundlagen att de kungliga måste vara av den "rena, evangeliska läran" försvinner. Det kommer PK-tanterna snart anse vara diskriminerande. Muslimerna har lika stor rätt, de, att utse en sultan här...
    Inte tillåtit aktiva muslimer på valbar plats.

Ja, nog kan man säga att SD är de svenska fanatikernas svar på Isis - även om jag antar att folk från SD-klanen skulle påpeka att de minsann fanns före Isis.

Inte kommer vi att få muslimska domstolar här - det är ju bara som SD-klanen mässar.

Hursomhelst. Ingen kan som du ta fram liksom själva essensen i SD bara på några få rader. Det ska du ha beröm för - vissa andra är ju så pk att de låtsas som sverigedemokrater är som alla andra.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 08:35:14 följande:
    Hur säker kan du vara på detta (det understrykna)?

Tänk dig en utveckling där invandring och nativitet gör att muslimer kommer att utgöra en stor del av någon del av Sverige i en framtid. Så stor del att de får inflytande i det politiska livet. Kanske finns det redan då informella men av muslimerna erkända institutioner att gå till för till exempel par som behöver mäkla fred i äktenskapet enligt gammal etablerad muslimsk tradition. Kanske vill man då få kontroll över dessa så man föreslår att de kommunaliseras och det tillsätts en kommunalt avlönad imam/qadi.

Voilà, islamiska familjedomstolar som beslutar i enlighet med sharia.
    Jag ser det mer som en del av alla domedagsprofetior som SD-sekten mässar om - och absolut säker kan jag ju inte ens vara på att inte en av bjälkarna i taket på kontoret jag sitter inte ramlar ner i huvudet på mig innan jag har skrivit klart det här.

Några invändningar först. Muslimer är ingen homogen grupp och islam är inte en genetiskt betingad tro. dessutom är nativiteten inte särskilt mycket större bland personer med bakgrund i muslimska länder jämfört med personer som har anknytning till Sverige sedan generationer tillbaka. Tänkte först skriva svenskfödda - men redan då blir det problem eftersom detta inkluderar en hel del personer som enligt SD-sekten är predestinerade att kräva sharialagar i Sverige.

Nej, jag tror inte att det någonsin kommer att ställas krav på en muslimsk lagstiftning i Sverige parallell med den svenska från breda grupper av troende - en och annan, säkert - men det är väl inte värre än SD-politikern som här ovan menar att vi ska avskaffa religionsfriheten.

Jag är övertygad om att ju fler tokskallar SD eller någon muslimsk toksekt kommer att samla desto större kommer motståndet att bli och desto mer begränsade kommer också inslagen av kulturrelativism i bemötandet av krav som inte är förenliga med svenska värdegrunder att bli.

Ditt exempel i den andra tråden med Moderaternas fem år gamla förslag till invandringspolitiskt program är intressant. Jag skulle gissa att det är ungefär där vi kommer att hamna och att detta är ganska mitt i prick avseende hur de flesta ser på invandring.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 11:53:46 följande:

Det är ett faktum att vi har en jättestor invandring från länder med muslimsk majoritet. Det är ett faktum att etniska svenska kvinnors nativitet understiger gränsen för självreproducering. Det är ett faktum att invandrarkvinnor har mycket högre nativitet. Det är också ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Vad den breda massan av muslimer anser vet vi inte. Det finns inga sådana undersökningar. De muslimska företrädarna är förvisso alla islamister, men i vilken utrsträckning de faktiskt representerar muslimerna vet vi inte heller. Återstår för oss att spekulera.

Jag anser det sannolikt att de som kommer hit från ett traditionellt land med stark religiositet finner det naturligt, enkelt och önskvärt att fortsätta leva som de tidigare gjort. Påfallande ofta har de flytt för att de INTE kunnat leva enligt sin tradition pga förtryck från en regim som inte respekterat religionsfrihet eller någon annan frihet för den delen.

Jag anser det sannolikt att man på plats i Sverige väljer att ty sig till sina likar. Det är en naturlig reflex och vår extremt särpräglade kultur (se WVS) och rigida arbetsmarknad gör det också svårt att låta integrera sig i samhället. Alltså både vill man och drivs man till att hålla sig till sin grupp och dess sociala normer.

Jag anser det sannolikt att många muslimer därför tar intryck av företrädarna för de grupper de tillhör. Och dessa företrädare är närmast undantagslöst islamister som står för en traditionell tolkning av islam som gladeligen skulle ställa upp i en shariadomstol. Det sociala trycket inom den grupp muslimerna tillhör gör också att det är svårt att gå emot företrädarnas åsikter. När gruppen är den enda tryggheten i detta konstiga land man känner blir det svårt att stå utanför.

Två frågor bara - så jag förstår vad det är vi diskuterar.
    Du skriver att det är ett faktum att antalet etniska svenskar minskar i absoluta tal.

Om vi utgår från din egen uppfattning om vad som definierar en etnisk svensk - anser du att detta är ett problem och anser du att detta har med diskussionen i övrigt att göra?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 13:40:24 följande:
    Givetvis är det ett problem om svenskarna försvinner som folkslag/nation.

Om diskussionen handlar om politiska möjligheter för olika grupper av invandrare i Sverige (som till exempel islamisering), så är det naturligtvis relevant att antalet (för att inte säga andelen) etniska svenskar minskar. Flest röster vinner, vettu.
    Inte givetvis för alla - men för dig.

Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat. 

Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.

Jag återkommer med ett längre svar om du har tålamod - hm, gör det hursomhelst.

Men det våldsamma hatet och rädslan mot muslimer har tydliga historiska paralleller.

Min inställning är att folk är som folk är mest - oavsett ursprung. Faktum är att jag knappt vet om de potentiella muslimer jag möter är troende eller inte. De flesta verkar vara rätt välintegrerade och i den mån de är troende rätt flexibelt ljumma i tron.

Visst, det går att invända att det är just de välintegrerade jag möter. Jovisst - invandring handlar väldigt mycket om integration - och det är väl just avseende integrationen många anser att vi har lyckats uselt. Och inte blir det lättare nu när SD-sekten har börjat trumma på om muslimhotet i ett nära nog vanvettigt tempo.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2014-08-22 15:13:46 följande:
    Hehe, här vågar jag lova att en mycket stor eller överväldigande majoritet av svenskarna håller med mig. Jag tror faktiskt att även du gör det.
    FDFMGA skrev 2014-08-22 14:44:45 följande:
    Om jag tänker på vad en svensk kan vara för något - så handlar det om en språklig, kulturell och geografisk gemenskap - inte om det ganska luddiga och föränderliga begreppet etnisk svensk. Är jag själv etnisk svensk med en italiensk mormor. Knappast något som sysselsätter mina tankar men det har hänt att andra undrat. 

Så det där med flest röster blir mycket bestickande i mina ögon och jag får för mig att du uppfattar att begreppet etnisk svensk står för en gemensam värdegrund som står i motsattsförhållande till de där andra - muslimerna. Eller för att citera SD-politikern här på FL - ränderna går aldrig ur, det vill säga muslim står egentligen för etnisk icke-svensk av den graden att man inte ens kan missta icke-svensken för att vara svensk som man kan göra med t ex holländare.
    Nej, jag brukar ha en ganska god uppfattning om vad jag själv tycker. Läste en gång ett inlägg här på FL där en skribent berättade om den sorg och saknad han känt vid ett besök i stan där han mött ett människoinslag med mycket varierade utseenden och hudfärger. Jag minns inlägget mycket väl just för att jag hajade till inför ett synsätt som var så främmande för mig - och för att det handlade om saknad - inte om främlingsfientlighet eller rasism.
    Vi har medvetet bosatt oss i ett område där man nästan alltid möter människor av skiftande utseende och ursprung. Det är liksom en normalitet för mig - även om jag ibland tänkt tanken hur skulle en rasist se på dem jag möter -som något abnormt - en onaturlig blandning av människor, en mångkulturell styggelse.

Sen finns det en annan och för mig minst lika viktig aspekt. Har du någonsin testat att odla bakterier i en petriskål, de förökar sig med exponentiell hastighet tills de förbrukat allt substrat. Om du ser Sverige som en liten del av petriskålen - så inte är det verkliga hotet mot oss att befolkningstillväxten är för låg bland de som funnits här en längre tid eller att invandringen från mer tättbefolkade delar av petriskålen är för hög - problemet är att den sammantagna befolkningsökningen i skålen är för hög relativt de begränsade resurser som finns i petriskålen
    .

Lägg av nu innan det är för sent. Du försöker problematisera begreppet etnicitet. Som du vill - då finns inga etniciteter för de kan alla problematiseras. Och till exempel islam finns absolut inte alls eftersom det ju är så mångtydigt. Och så vidare in nihil. Vi låter bli att prata om etnicitet. Förutom att det lär göra alla etnologer ledsna för att de nu inte har några studieobjekt längre så får vi förstås lite problem med att förklara varför det finns folk som ser olika ut, pratar olika, beter sig olika, bor på olika platser, firar olika högtider, har olika fallenhet för vissa genetiska sjukdomar och väljer vem de skall gifta sig med på grundval av allt det där som vi alltså inte får ge ett namn.

I så fall uttryckte jag mig slarvigt. Jag menade inte att påstå att inte etnicitet kan vara ett användbart begrepp, bara att det inte är statiskt och skrivet i sten. Dessutom används muslimer som en synonym för etnicitet i nätdebatten.
    Trams.
    Men det våldsamma hatet och rädslan mot muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Där kom den! Nazzzzzar...Anektodiska bevis. Källa på att folk är som mest oavsett ursprung!

Ja, jag tänkte just på vem som skulle hänvisa till Goodwin när jag skrev att det våldsamma hatet och rädslan för muslimer har tydliga historiska paralleller.
    Historielöst trams, skulle jag vilja påstå och jag anser att du blundar för det uppenbara.
    ..
    Min inställning är att folk är som folk är mest - oavsett ursprung. Faktum är att jag knappt vet om de potentiella muslimer jag möter är troende eller inte. De flesta verkar vara rätt välintegrerade och i den mån de är troende rätt flexibelt ljumma i tron.

Visst, det går att invända att det är just de välintegrerade jag möter. Jovisst - invandring handlar väldigt mycket om integration - och det är väl just avseende integrationen många anser att vi har lyckats uselt. Och inte blir det lättare nu när SD-sekten har börjat trumma på om muslimhotet i ett nära nog vanvettigt tempo.
    Anektodiska bevis. Källa på att folk är som mest oavsett ursprung!
    Man kan inte alltid ange en källa till en åsikt man har. Min uppfattning är att människor är rätt lika innerst inne - eller som jag skrev folk är ju som folk är mest.
    Integrationen är usel i Sverige trots att vi satsar mest på integration, sannolikt på grund av att Sverige är ett uselt invandrarland - extrem kultur, taskig arbetsmarknad, kasst klimat. Vi är inte gjorda för invandring och vi tjänar ingenting på det. Mångkultur har knappast aldrig lett till någonting bra någonstans, de sociala problemen är uppenbara, samhället fragmenteras, tilliten och tryggheten går förlorad. Till och med solidaritetsargumentet är förfelat - det finns andra och mycket effektivare sätt att vara solidarisk än att ta emot flyktingar. Det finns inget argument alls för massinvandring. Ändå fortsätter man. Det är ett vansinne utan förklaring och utan ände och det riskerar nu att förgöra vårt land och folk.
    Ovanstående är din personliga politiska plattform och anledningen till att så många sverigedemokrater brukar uppskatta dina inlägg. "Massinvandringen riskerar att förgöra vårt land och vårt folk".

Har du någonsin försökt odla bakterier i en petriskål?
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-08-22 17:45:04 följande:
    Vi kunde ha fortsatt att hålla oss i vår egen petriskål, utan kontaminering från annat håll... Då hade vi haft god möjlighet att expandera, och bli allt som vårt folk var ämnat att bli!
    Sorry.

Vi har aldrig haft en egen petriskål, det finns bara en stor sådan och den kallas jorden. Det kan säkert kännas försmädligt om man fått för sig att vårt folk var ämnat för något större än alla andra som delar plats i petriskålen.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2014-08-22 17:38:47 följande:
    OK ...

Du kopplar åsikter till etnicitet.
    Ja, jag finner inget anmärkningsvärt med att en svensk med kurdiskt ursprung är mer engagerad i det faktum att "Kurdistan" är angripet av Isis än vad jag är.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?