Varför hatar folk SD?
"Alla" har vetat om att det visst kostar, men ingen i tillräckligt relevant position har erkänt det förrän nu. Det är en rätt anmärkningsvärd vändning.
Jag har svårt att tänka mig att någon har påstått att flyktingmottagning i sig är lönsam - eller ens att det är av ekonomiska skäl vi tar emot flyktingar.
För den som orkade lyssna till hela Reinfeldt tal så framgick det ju också att han tog upp aspekten att flyktingarna så småningom kommer att bidra till Sveriges ekonomiska utveckling.
Jag har för mig att du är en av dem som ogillar motargumentet till att det tar så pass lång tid innan den genomsnittlige flyktingen kommit i arbete - du vet argumentet att i så fall är barn än mer olönsamma eftersom det tar minst 20 år för dem.
Jag ogillar barnafödandeargumentet därför att det är på samma nivå som flyktingslönsamhetsargumentet. Vi skaffar primärt inte barn för att de ska bli lönsamma för samhället - liksom vi inte primärt tar emot flyktingar för att de ska bli lönsamma för samhället.
Men om man nu ska diskutera invandringens lönsamhet - så är det lika sanslöst som vanligt att det tydligen fanns folk som trodde att det politiskt korrekta Sverige menade att själva flyktingmottagningen i sig är lönsam.