Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

UniqueSnowflake skrev 2014-03-11 23:45:57 följande:
    ...och TROTS detta lyckades de vinna valet 2010..... Drömmer
    Nja, det var nog Alliansen som vann. 
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-11 23:54:16 följande:
    Så du tycker det är helt okej att debattera på det sättet?

Om jag någon enstaka gång gör det så tenderar de inläggen ryka snabbare än en avlöning från samhall.
    Javisst. Jag försöker undvika personangrepp, men jag har ju mina åsikter om hela sekten kring Åkesson

Medan jag anser att du fokuserar på person.

Om du vill kan jag ta fram länkar till artiklar om avhoppare från SD som definierar partiet som en sekt, så jag är långt från ensam om den bedömningen.

Det är heller inte bara jag som uppfattar anhängarna som gråtmilda och självömkande,

Eftersom jag jobbar med textanalys är det dessutom nära nog omöjligt för mig att inte notera resonemang som inte håller logiskt eller varför inte varianter på tankeläsarinfo.

Missförstå mig inte. Jag anser inte att alla sverigedemokrater följer min schablon, men det finns en enorm överrepresentation för att använda en bekant terminologi.

Och med detta inlägg återknyter jag till trådens ämne. Du skrev att folk hatar SD för att de är rädda för sanningen, så rädda att de lallar av rädsla.

Min uppfattning är att det är inslagen av självömkan, tankeslapphet och totalt fokus på invandringsbegränsning som lösningen på alla problem som får folk att känna förakt och ett visst medlidande för de åsikter många sverigedemokrater representerar.

Notera gärna att i Sifos Mediebarometer framgår det att ingen "institution" är tillnärmelsevis så illa omtyckt som SD (av de som fanns att välja mellan, förstås). Endast Arbetsförmedlingen kunde komma i närheten av ett så lågt förtroende som SD.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-12 00:02:55 följande:

Jo, verkligen mycket som tyder på att folk har tröttnat på ett parti som fick 5,7% år 2010 och nu har dubblat den siffran....:)

I åtanke ska man också ha att Sd:s siffror i enkäterna alltid är lägre än den reella siffran. Tror en del kommer att sätta i halsen om Sd får 15%...och det är inte alls omöjligt.

Ju fler ni Sd-hatare skriver i sådana här forum, desto fler röster till Sd. Du kommer kanske få ett tackbrev efter valet. Eller det är kanske Sd som har lejt in dig redan på förhand.
    Jag tror att vi har lite olika perspektiv. Jag uppskattar din medverkan i tråden av samma skäl som du uppskattar min.

Får jag förresten fråga hur du fick fram att SD alltid har högre siffror i verkligheten en i enkäternaFlört

Oavsett, så har SD stagnerat opinionsmässigt - och jag gissar att den trenden kommer att stå sig, särskilt mot bakgrund av allt mer aktiva nazister - som iofs inte har med SD att göra mer än indirekt genom att SD triggar samhälls- och invandrarhatet,
  • effemgea
    nihka skrev 2014-03-12 00:14:15 följande:

SD ligger och skvalpar fram och tillbaka runt 10%. Inget anmärkningsvärt. Det inte är så stor skillnad på de bästa och de sämsta siffrorna oavsett vilken mätning man väljer.

Någon vågmästarroll har de inte och lär inte få heller. Det som är intressant är att det skiljer ca 17% mellan aliansen och de rödgröna:

www.tns-sifo.se/media/505590/vb_feb_2014_svd....
    Nej, jag vet - rätt märkligt för ett parti som enligt anhängarna ständigt ökar.

Det påminner lite om min faster, fast tvärtom, enligt egen utsago minskar hon ständigt i vikt - men det är inget man märker när hon sätter sig på passagerarsätet och hela bilen börjar luta.
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 04:14:40 följande:
    Med tanke på att någon tidigare i tråden funderade kring att kvotera in SD-are i journalistkåren så...
    Tror det skulle vara olyckligt av skäl som att vi bör vårda det svenskaste vi har, vårt språk, - dessutom vore det  på gränsen till mobbning av sverigedemokrater att tvinga dem att inse att det inte är enskilda journalister som avgör vilken policy media har i pressetiska frågor.

Men Philipssons tankar om att kvotera in sverigedemokrater i arbetslivet är inte nödvändigtvis fel - men jag tror mer på äldrevården i så fall.
  • effemgea
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 04:28:49 följande:
    Jasså? Du minns uselt. Jag har aldrig reagerat på den sortens idiotiska personangrepp. Utom möjligen genom att just konstatera att det är personangrepp. Men genom sig själv känner man la andra...
    Jag tror det var det här inlägget som upprörde  "O".

Thomas66 skrev 2014-02-04 17:38:22 följande:

Den förra va till Dårjan, ja har du inte fattat det så är det nog ingen ide att prata om det överhuvudtaget. Lycka till.
    Såg inte ditt inlägg, vi skrev ju ungefär samtidigt

Nej, det är mycket jag inte fattar - t ex inte varför du skriver Dårjan i stället för Dorian.

Nog måste det finnas andra sätt att argumentera mot en person vars åsikter man inte gillar än att förvränga personens alias?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-12 09:16:52 följande:
    Det är väl ungefär som att konsekvent skriva "sekten" och liknande lustigheter när man menar "partiet".
    Fast den här diskussionen har vi redan haft rätt många gånger.

Ja, det är medvetet som jag generaliserar, men aldrig så grovt som sekten gör på t ex avpixlat

Jag tror det handlar om vilken nivå man identifierar sig med. Somliga mår illa av andra bildligt talat sparkar på dem som ofta har det jävligast medan andra mer upprörs över att de finns folk som säger ifrån om sparkandet på ett som de uppfattar onödigt bryskt sätt.

Jag anser inte att mina generaliseringar är tillnärmelsevis så grova SD-sektens. Dessutom avhåller jag mig från alla former av "du är dum"- eller "ingen tycker om dig" eller "du måste vara sjuk"-retorik som är så vanligt för sektmedlemmarna, och jag försöker undvika personangrepp.

Det lustiga är att du och andra SD-kramare tycks anse att en generalisering av SD-egenskaper - som  exempelvis att det snarare är regel än undantag att sekten bygger sina resonemang på inbillad tankeläsning - är ett personangrepp - medan sektens generaliseringar av invandrares egenskaper är generella sanningar som PK-Sverige våndas inför att behöva höra och patetiskt försöker föra ned på personnivå för att visa vilken skada stigmatiserandet kan innebära.
  • effemgea
    effemgea skrev 2014-03-12 14:19:19 följande:
    Fast den här diskussionen har vi redan haft rätt många gånger.

Ja, det är medvetet som jag generaliserar, men aldrig så grovt som sekten gör på t ex avpixlat

Jag tror det handlar om vilken nivå man identifierar sig med. Somliga mår illa av andra bildligt talat sparkar på dem som ofta har det jävligast medan andra mer upprörs över att de finns folk som säger ifrån om sparkandet på ett som de uppfattar onödigt bryskt sätt.

Jag anser inte att mina generaliseringar är tillnärmelsevis så grova SD-sektens. Dessutom avhåller jag mig från alla former av "du är dum"- eller "ingen tycker om dig" eller "du måste vara sjuk"-retorik som är så vanligt för sektmedlemmarna, och jag försöker undvika personangrepp.

Det lustiga är att du och andra SD-kramare tycks anse att en generalisering av SD-egenskaper - som  exempelvis att det snarare är regel än undantag att sekten bygger sina resonemang på inbillad tankeläsning - är ett personangrepp - medan sektens generaliseringar av invandrares egenskaper är generella sanningar som PK-Sverige våndas inför att behöva höra och patetiskt försöker föra ned på personnivå för att visa vilken skada stigmatiserandet kan innebära.
    Jag återkommer senare med några länkar till artiklar om avhoppade sverigedemokrater som utpekar partiet som en sekt. Jag tycker det är en passande beskrivning på SD.
  • effemgea
    chrissandra skrev 2014-03-12 09:02:58 följande:

Varför äldrevården?
    Ja, varför.

Ofta lågbetalda arbeten, med låg status som innebär mycket slit och lite uppskattning. En sektor som är helt beroende av att det finns invandrare som inte är för fina för att ta jobben. Ett sätt för sverigedemokrater att komma kontakt med ett Sverige de aldrig kan förstå genom att besöka avpixlat.
    För övrigt praktiserar väl Jimmie Åkesson på geriatriska avdelningen på NUS idag - efter att han fick nobben av Volvo i Umeå.
  • effemgea
    M Y L F skrev 2014-03-12 14:50:30 följande:

Nu sitter du och hittar på att Svenskar skulle vara för fina att ta vissa jobb, dessutom så krävs det utbildning att jobba inom vården. Hur mycket tror du en Jordansk kvinna som kom hit på slutet av 8o talet och som är fortfarande behöver tolk, har jobbat i Sverige? Hur kan vi ens veta om invandrarna själva vill ha dessa jobb? Om man får generöst med bidrag, varför skulle man nöja sig med ett lågavlönatjobb?
    Ok. Då jobber det inga invandrare inom vården, enligt dig.

Min uppfattning är att vården ibland är lika invandrartät som ett miljonprogramsområde.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?