Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

Hade en arbetskamrat för några år sen vars man kommer från Afrika, är fransktalande och pratar svenska med kraftig brytning och mer eller mindre hankar sig fram. Gissa vad han jobbar med?

Just det, SFI-lärare så klart. Jag frågade min arbetskamrat hur det fungerar med någon som halvtragglar sig fram på svenska och undervisar personer som i flera fall har ingen eller dålig utbildning. Det hade hon aldrig funderat över sa hon, men fick nog en tankeställare.

Alltså, det minsta man kan begära är väl i alla fall att lärarna behärskar språket de undervisar i??

• Naranjos
    Philipsson skrev 2014-01-02 00:49:49 följande:
    Du måste vara den osakligaste debattören på forumet. Inte ett enda sakligt inlägg, utan bara okvädingsord mot Sd, tagna från luften.
    Nämligen!
  • Naranjos
    Sneeze skrev 2014-01-03 20:34:44 följande:
    De är aktiva i partiet, de är inga flåbusar med rakade skallar. De är alla unga, mellan tjugofem och trettiofem, de är kända på orten, de är medlemmar i partiet (faktum är att de ÄR i princip hela partiet) och de har inga större problem med att "predika" rashygien inför de som inte kan försvara sig.
    Jag har försökt att tala med representanter för SD. Det är inte särskilt intresserade. Polisen kan inte göra mycket heller, eftersom de inte befinner sig inne på boendets mark. De står utanför och har "möten" på de kvällar de har druckit ett par öl och känner för att roa sig.
    Och de är alla medlemmar i SD. Några av dem fanns på valbar plats i kommunvalet. Inbilla mig inte att inte SD står bakom förföljelsen, för det är ingen hemlighet vad de håller på med. Jag har sparat pamfletter, A4:or med listor och bilder från Mengeles "tester" på funktionshindrade.

Vi har åsikts och yttrandefrihet i Sverige. Och den stödjer jag till 100%, men jag behöver inte tycka om allt som sägs. Hatet kommer inte från de som är utsatta för förtrycket. Det är förtryckarna som hatar.
    Är det där sant så skicka uppgifterna till mig så skall jag göra allt jag kan för att SD centralt skall få reda på det. Det låter helt avskyvärt och är 100-dubblet tillräckligt för uteslutning (och uthängning om jag skulle få bestämma). 
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-03 23:34:35 följande:
    Passa på att skicka med ett par inlägg av hen som har nicket om hata och araber och hens synpunkter om "negrer" "spadar" och dyligt så kanske någon kan kolla upp vederbörande. Av allt hen har skrivit under olika nick skulle det inte alls förvåna mig om man kunde vaska fram så det kunde hålla för åtal.
    Så du jämför trakasserier av en hjärnskadad person med att någon omnämner en färgad person "neger"?

Interesting "internal compass".

(För någon som är född någon gång i mitten (eller tidigare) av förra århundradet är inte "neger" ett skällsord utan enbart en beskrivning av en svart person och det används helt utan värdering av personen. Kanske svårt att förstå för en yngre generation).
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-04 00:29:31 följande:

Nope. Jag jämför inte. Bara berättar.

Ah, en till som försvarar rasistiska uttryck som "neger". Interesting internal compass. Först kommer ordet "neger" sedan rashygieniska samtal och pamfletter - grader av samma typ av tänk.

Ja, man sa "zigenare" och "tattare" också, men det har utgått såsom heilhälsningen.

(Jag är medveten om ordets etymologi och utveckling medan somliga tycks ha fastnat i en historisk fas.)
    Du måste försöka förstå att "neger" inte ÄR rasistiskt för en äldre generation än din egen. Inte zigenare eller tattare heller faktiskt. Men du kanske inte gillar olika?  "Heil" däremot anses rasistiskt av de flesta nu levande människor.

Om man inte sjunger studentvisor förstås.

Mel. Dans på Brännö brygga

Kreuz, wie es wimmelt von Segel in Tag.
    Ist es Wettsegeln? Nein, es ist Samstag:
    Gewiss, da versteh ich wo Sie segeln hin.
    Sie haben ja ledig und Winn.
    Da segelt Kolle mit Kubben auf schwai.
    Heil auf dich du, vie hast du es selbst denn?“
    Es ist Tju wie es wiftet, komm mit liebe du,
    du veisst ja wo wir legen zu.

Es ist Tanz auf Brännö Brücke,
    ein alter beliebt Tradition.
    Voll mit Publik
    und Trevlich Musik.
    Ja, was ist ein Tanz ohne Zugspielelaut?
    Und ein Tanz auf Brännö Brucke
    ist für viele ein gross Abentür.
    Es ist Freunde und Fest.
    Seh' da aussen im West
    blinkt der Winga Führ.

Won Winga Strand
    hört man zum Land,
    gemischt mit dem Zugspielloot,
    das Dunken einer Fischerboot.
    Die Tanzen sie geht.
    Das Hertz es geht heet,
    geht für die Lieblingen
    und für Bohuslän!
    “ Bist du mit auf das!“
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-04 00:47:26 följande:
    Som sagt en till som försvarar rasistiska uttryck.

Inte en enda SDare har klivit fram och sagt annat än försvarande saker om ordet "neger". Konstigt.
    Antingen är du korkad eller också vill du inte förstå att för en äldre generation har inte dessa ord någon negativ innebörd, de är endast beskrivande. Prova själv får du se, på valfri person ur arbetarklassen i -säg- 70-årsåldern eller äldre.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-04 01:47:32 följande:
    Så en trolig förklaring till att en person här pratar om "negrer" är att hen är ur arbetarklassen och i 70-årsåldern eller äldre? Anser du också att det förklarar inställningen till följande från samma inläggskrivare:

"Det här med neger och svart man är så löjligt!!!!
    Bor i värmland, i förrgår hittades en man på botten i Vänern invirad i kätting.
    I lokaltidningen stod det (utan förundersökning) att en neger hade stulit mer kätting än negern hade orkat simmat med, hittades på botten.
    Är det rasism?"

Nu är det här ingen notis i någon lokaltidning om någon som har hittats på botten av Vänern utan en variant av en populär "rolig" histora som ibland tilldrar sig i Texas som man hittar på sajter som heter exempelvis "rasistiska skämt".

Hur långt är en SDare beredd att gå för att försvara en annan SDares rasistiska kommentarer?

Jag får hålla med dig om att det är högst olämpligt att uttrycka sig på det viset och enligt mitt förmenande grund till uteslutning om personen är medlem i SD. Men jag hävdar fortfarande att de orden vi diskuterat tidigare inte har en negativ innebörd för den äldre generationen. 

Ordet "tattare" kan jag delvis hålla med om är en aning förklenande men används fortfarande av den äldre generationen. Zigenare är ju inte det minsta konstigt och är inte många år sedan det användes i stället för nyspråksvarianten "rom". Zigenare finns ju kvar i översättning i flera språk - och till och med i maträtter. Vem har inte ätit en "Zigeunerschnitzel" i Tyskland t.ex. 

Du får nog acceptera det och nöja dig med att orden förmodligen dött ut om 30-40 år.

• Naranjos
    themia skrev 2014-01-04 17:44:03 följande:
    Om en SUPERintelligent person konverterar till katolicismen, så är det annat i görningen än intelligent tänkande.
    Sannolikt en dragning till pedofeli….
  • Naranjos
    Digestive skrev 2014-01-04 21:26:23 följande:
    Sveriges folktillväxt stagnerar naturligt och har gjort det sedan 1970, en ohållbar situation i ett kapitalistiskt penningsystem. Omfattningen pengar i Sverige har fördubblats de senaste 30 åren och om den saken anses ge förlust i "all statistik" och i alla ögon inom Sveriges gränser så finns det helt enkelt ingen koll därborta.

Att just vederbörandes fickor inte fylls har inte riktigt med saken att göra.

Immigrationen kan dock sänkas, även om det kunde få pågå några år till för en ordentligt hållbar fortsättning.

Den här synen om att en nation fungerar som ett företag verkar existera så gott som överallt. Det har missats mer än lovligt mycket med den uppfattningen. Vinster för en nation ser inte riktigt likadana ut och drivverken ser absolut inte likadana ut.

Utan immigrationen sedan 1970-talet så hade Sverige haft en befolkning på under 5 miljoner idag och haft lika mycket råd med välfärd som Estland i bästa fall. Människor som påstår något annat lever i det blå och har fått gult stänk på sig.

Immigration kan ses som ett dubbeleggat svärd (när urvalet, på grund av dålig efterfråga eller brådska, inte kan väljas ut hur som helst) som måste tas till emellanåt, för en nation där befolkning inte växer i antal naturligt. Önskas det någon syndabock så ligger kapitalismens penningsystem och bara väntar.
    affes.wordpress.com/2011/06/05/tobias-billstrom-sager-tva-ord-for-mycket/
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-05 21:05:09 följande:
    "Neger", nihkanovell med gruppvåldtäkt, frågor som rör hur jag ställer mig till att bli tagen hårt bakifrån och dragen i håret, anusfixering, "bög" "stenkastarextremvänsteraktivist", beskrivning av "negerns egenskaper", "Varför tycker ingen om mig?", "SD 2014!"

Jag har inga problem att förstå vilken sida individen i fråga står på. Däremot har jag stora problem med att förstå hur den här sortens beteende har en så lång historia av att ses mellan fingrarna med av de allra flesta av hens politiska fränder.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?