Inlägg från: Kunigunda |Visa alla inlägg
  • Kunigunda

Varför hatar folk SD?

Bejje skrev 2014-08-22 23:48:57 följande:

Du kanske har missat att det redan har sker idag och har skett länge? Arbetsförmedlingen har befogenheter att dra in a-kassa och bidrag om man inte söker jobb inom hela landet.

Jag blev arbetslös för så där 3 år sedan ungefär, men jag följde då alla regler och råd och sökte jobb över hela landet. För mig med mitt yrke så blev jag dock inte arbetslös mer än 2 veckor och fick erbjudande om jobb på 4 av 6 sökta arbetsplatser och kunde därför välja och vraka och ta det jag ville och flyttade ca 80 mil nedåt i landet för att få det jobbet.

Så med det jag citerar menar jag att man redan har det tvång du tycker att man ska införa.

Det är ju knappast samma sak. Om jag vill bo kvar i Pajala är det enkelt att inte få ett jobb i Malmö även om jag söker. Jag är arbetsgivare och ser hur dessa ansökningar utformas. Jag betvivlar att det var det systemet du hade i åtanke åt invandrarna; det var åtminstone inte vad du beskrev.

Dessutom präglar det miljön lika mycket att ha många (svenska) långtidsarbetslösa boendes på en mindre ort, som det gör att ha många invandrare. Mer, kanske, då långtidsarbetslösa som grupp har mer gemensamt än den löst definierade gruppen invandrare i (exv) Rinkeby.
  • Kunigunda
    Bejje skrev 2014-08-22 23:48:57 följande:

Så med det jag citerar menar jag att man redan har det tvång du tycker att man ska införa.

JAG tycker inte att man ska införa något tvång. Du beskriver att vi ska ha olika regler för bidragstagare beroende på etnicitet.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:03:43 följande:

Läs mitt tidigare inlägg om livsstilen i glesbygderna. Dessa människor har ju att göra ändå... de har sin traditionella livsstil som bygger mycket på jakt, fiske, kreatursuppfödning och odling. De lever i samklang med naturen, och ofta på sin fädernegård sedan århundraden. De har sitt samband - "KASAM" om du har hört begreppet..? Det är inte alls samma sak som att vara långtidsarbetslös och sitta instängd i en lägenhet i ett lågstatusområde i Stockholm år efter år... Och barnen lever inte heller i det utanförskap som barn till arbetslösa i förorten gärna hamnar i.

Jisses. Det du vet om glesbygden ryms i myntfickan på mina jeans.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 10:18:52 följande:

Det är ju en väldigt skillnad mellan att bli placerad på en ort, när man precis anländer till ett nytt land och inte har någon relation till någon annan ort. Och att vara tvungen att lämna sin gård som gått från far till son sedan 1400-talet... För att ta ett extremfall.

Det är illa nog att tvingas lämna den ort där man föddes för 45 år sedan, och där man har mamma i grannhuset och syrran och hennes ungar en bit bort i byn... och flera av barndomsvännerna med familjer. För att flytta till Stockholm och gå där ensam efter gatorna i anonyma människomassor. Många människor som har tvingats göra det, har mått väldigt, väldigt dåligt.

Jag är norrlänning i botten och har svårt att vara norröver längre perioder, särskilt på vintern. Det är mörkt, utbudet på färska grönsaker manar till svält, folk bor i sina hem och går aldrig ut (kallt och mörkt) och världen känns övergiven. Att komma till den miljön direkt från Somalia, Syrien eller vad man nu lämnat är självklart kännbart.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 17:55:29 följande:

Jag härstammar från Jämtland, och min pappa - som numera är avliden - hade kontakt med sina gamla vänner, som levde just så, fram till sin död. Åkte upp och jagade och fiskade med dem och sådant. Och de levde precis så som jag beskriver. Många hade ingen kontakt alls med samhället - alltså fick inga bidrag överhuvudtaget - förrän folkpensionen började trilla in. De klarade sig med självhushåll, jakt och fiske, bär- och svampplockning samt lite påhugg här och där på byggen och så. (Svart.)

SD-logik igen. Du känner några som levde då och tror att det är synonymt för hela Norrland.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 17:58:15 följande:

Fast den känslan - av övergivenhet - får jag aldrig på landet. Inte med alla naturljuden. Den får jag bara i storstäderna, där man kan gå mitt ibland en massa människor, men som alla hastar mot egna mål och inte har något intresse för en... Aldrig ett friendly face, liksom.

...om man flyttar till Sverige får man nog räkna med att det är mörkt och kallt om vintern. Sorry.

Det är skillnad på Södertälje och Pajala. Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder. Att då slentrianmässigt säga att det är så tyst och härligt på landet och tro att alla i världen vill sitta på ett fallet träd och äta blåbär är lite naivt. För många har uppväxten lärt dem att vildmarken är livsfarlig.
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 18:07:17 följande:

Det är inte så många år sedan, faktiskt.

Det kan ha varit igår. Det bor mer än 1 miljon i Norrland. Du kan inte dra generella slutsatser av en begränsad grupp människor. (Jag inser hur fåfängt det är att försöka upplysa en Sverigedemokrat om detta, men gillar uppenbarligen att stånga pannan mot väggen...)
  • Kunigunda
    Jeaninne skrev 2014-08-23 18:28:29 följande:

...fast om man får välja mellan det fallna trädet och kriget i hemlandet, så tror jag att valet är lätt. I annat fall var det nog inte så farligt med det där kriget... 

Om du är uppfostrad att vara rädd för vildmarken och sedan, i traumatiserat tillstånd, placeras på en mörk, kall plats där träd, bär, insekter och andra djur är för dig helt okända. Var ska du då finna trygghet?
  • Kunigunda
    Rataxes skrev 2014-08-23 18:43:09 följande:

Tror du på allvar att en nyanländ är så urbota korkad att hen inte förstår skillnaden på vildmark i hemlandet och i svensk glesbygd? Är de mindre vetande som inte kan ta till sig vad övriga boende kan berätta om svensk natur?

Herregud, vad tror du om människor egentligen, snacka om fördomsfull...

Jag har jobbat med nyanlända i Södertälje och Botkyrka som tyckte att skogsutflykter i Södermanlands skogar var skrämmande. Många kan dessutom inte simma. En mäktig, tät norrländsk granskog med tillhörande flora och fauna har jag sett skrämma slag på sörlänningar.
  • Kunigunda
    Rataxes skrev 2014-08-23 18:43:09 följande:

Är de mindre vetande som inte kan ta till sig vad övriga boende kan berätta?

Hur ska en nyanländ syrier eller somalier ta del av lokalbefolkningens klokskap? Varken somali eller arabiska är vanliga andraspråk i Norrland. Om de nu på allvar ska fördelas till städer med få invandrare så talar vi väl Karesuando, Nikkaluokta, Vilhelmina, Arvidsjaur, Kukkola etc.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?