Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2013-12-29 20:32:47 följande:
    Ja, som sagt, hade det inte varit för snuset så….
    Om farbror levde i 10 år under Dalai Lamas styre i Tibet så började farbrors sejour där senast 1949 eftersom Dalai Lama flydde Tibet 1959 och har sedan dess levt i exil i Indien. Det var intressant att höra om farbrors upplevelser.
  • nihka
    Thomas66 skrev 2013-12-29 21:06:36 följande:

Detta har ju hänt flera ggr senaste månaderna och tom tidningarna nämner något ibland. Är det inte pinsamt att spela dum och påstå att det är vanligt med sådana diskutioner, eller tycker du verkligen att det har varit högtitak sista åren?
    Det beror på vem som är med i diskussionerna. När SDare och andra främlingsfientliga är med går all kraft åt att parera absurditeterna och när inga är närvarande kan taket åter lyfta sig.
  • nihka
    Naranjos skrev 2013-12-29 22:29:20 följande:
    Pfft. Dalia Lamas (den nuvarande alltså) tentakler sträcker sig fortfarande in i Tibet. För snusare är det rena rama Nordkorea.
    Han bestämmer då rakt inte vem som får bo där eller inte och kan inte ens ordna en plats åt sig själv under vad som anses vara acceptabla förhållanden. Pfft.

Den här lilla utvikningen visar bara prov på att när SDare här i tråden medvetet eller omedvetet hittar på stories håller de inte för någon närmare granskning. 
  • nihka
    Philipsson skrev 2013-12-30 00:41:44 följande:
    Och där manifesterar du en typiskt svensk inställning, bortsett från bland välbeställda svenskar, som ju äter husmanskost också på krogen, t.ex. på Operabaren.
    Ja, en svensk kultur finns självklart, men den präglas i väldigt hög grad av parasitism och avsaknad på genuina inslag. Vänd på det istället: Hur många kulturella fenomen har exporterats från Sverige?

Bara en sån sak som att många svenskar vore helt beredda att överge den viktigaste kulturbäraren av dem alla, nämligen språket, det svenska språket, och det utan att ha blivit militärt invaderade. Detta är ju närmast en otänkbar tanke på de allra flesta håll i världen, där man kämpar för rätten att tala sitt modersmål.

Detta har väl iofs att göra med att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte haft krig på svensk mark sedan urminnes tider, om ens någonsin egentligen, om man tänker sig krig som en väpnad konflikt med stora trupper som utspelar sig mellan olika länder.

Ja, naturligtvis har man som som svensk en hel del typiskt svenskt i sig, men jag förstår inte alls vad du menar med att svensk kultur präglas i väldigt hög grad av parasitism och avsaknad på genuina inslag.

Exempelvis så har påskfirandet gamla hedniska rötter med Blåkulla som manifesterar sig i att ungar går påskkärring. Midsommar är en annan gammal hednisk högtid som firas med dans kring blomsterlkädd midsommarstång och traditionella sånger.

Sedan ser jag inget problem med svenska språket. Vem vill överge svenska språket?
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:
    Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den. 

Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
    Som jag ser det är det inte främst diskussionen om hur många invandrare och flyktingar vi ska ta emot och hur de ska sörjas för som är det intressanta för utan vad man har för uppsåt. I alla fall inledningsvis. Jag vill innan jag knyter mig till det praktiska vill jag veta i vilken anda framtida beslut kommer att tas.

Förenklat vill en rasist stoppa alla "oönskade element" och letar mer rumsrena argument att haka på utåt, men den ideologiska bakgrunden är inte så lätt att dölja utan pyser fram light och kommer fram starkt i affekt.

Jag har sagt tidigare att på något märkligt plan kan jag känna en större respekt för SvPare som inte hymlar med sin rasism är de SDare som gör det (vilket naturligtvis inte betyder att jag har sagt att alla som röstar på SD är rasister).

Jag försöker vara renhårig men för det har jag fått höra att jag respekterar nazister, av SDaren you know who gånger välj önskat antal, så det går att missförstå allt bara man anstränger sig tillräckligt mycket. Fult spel. Som vanligt.

För mig är det viktigt att veta att det parti jag lägger min röst på inte ställer sig villiga att ingå i ett samarbete med SD för att bilda regering och så tror jag många med mig resonerar.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 14:36:12 följande:
    När anser du dig prata flytande Svenska? Är det efter du kan dikta som Karin Boye eller när du kan hålla normala samtal?
    Jag ser inga som helst svårigheter med språktester.

Vad är problemet med att de som tänker bosätta sig i Sverige lever på uppehållstillstånd tills de lärt sig Svenska?

Ska vi ha samma krav för svenskar? När anser du dig skriva tillräckligt bra "Svenska" för att klara ett språktest? 

Nu handlar det inte om att kunna dikta utan att veta hur man skriver sitt lands språk - svenska = basic, del 1a på det tilltänkta provet tycker jag.

Du ser ju inga som helst svårigheter med språktester. Det gör inte jag heller. Jag skulle underkänna din skriftliga svenska för att inte tala om en snubbe som deltar i denna tråd vars inlägg jag hackar mig i genom och ändå oftast bara förstår en bråkkdel av. Eller vad ska man kunna för att bli godkänd på ett språktest?
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 16:13:30 följande:
    Kortfattat: Det säger mer om din intelligens än om inläggsförfattarna.
    Vilket bra resonemang. Jag tror jag applicerar det på språktester: om de som rättar språktesterna inte förstår vad det står så säger det mer om deras intelligens än kunskapsnivån på de som har skrivit språktesten. 

Ja, kära UC, vad ska vi då med språktester till?
  • nihka
    effemgea skrev 2013-12-30 16:43:14 följande:
    Ett underbart exempel på hur oförmågan att se sig själv som en del av en diskussion kan få rätt komiska effekter.

Om jag skulle generalisera utifrån det jag läst av grabbarna som tycker att det politiskt korrekta Sverige lägger locket på och kallar all invandringskritik för främlingsfientlighet så är det just där det brister, kanske beroende på att även dessa personer delar en aning av offermentaliteten och självförhärligandet med SD-aktivisterna.
    Att använda enskilda företeelser som måttstock är tydligen okej när det görs åt rätt håll.
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.
    Tänk hur man kan läsa in olika saker i samma uttalande. Jag tog det där med måttstock som att det är så för alla - att alla tycker det är OK när de gör det själva.

Sedan får jag hålla med Hockey om det där med näthatartyper och allt snack om psykisk sjukdom etc, etc, etc *censur* . Men jag är tämligen trygg i mig själv och tycker den sortens kommentarer är bra att de kommer ut ifrån huvudet på den som tänker dem. På så sätt står det för alla att se vad för slags värderingar somliga som kan låta så rationella har när man skrapar lite på ytan.

Jag tycker man kan prova med språktest och sedan utvärdera, men jag misstänker att de inte kommer att göra så stor skillnad mer än kostnad.
  • nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:40:08 följande:
    Ironin är snarare att du är för dum att förstå innebörden i vissa saker. 

Sen förstår jag verkligen inte vad du får idén om att det skulle ställas högre krav på invandrare vad det gäller språkfärdigheter. 
    Har du verkligen inget mer intelligent att komma med? 
    Men om du tycker jag är så dum förstår jag inte alls varför du diskuterar med mig - men jag är väl för dum för att förstå det Glad

Då ska jag förklara för dig som till skillnad från mig är så smart.

Du anser att språktest är både bra och enkelt och jag visade med dig själv och din språkförmåga ett litet prov på varför det inte alls är bara så enkelt. Kan vi exempelvis godkänna någon som inte kan skriva vårt lands språk korrekt  - alltså ordet "svenska". Vi pratar om ett språktest som skulle kunna stjälpa för någon som i övrigt uppfyller kraven för att bli svensk medborgare.

Jag anser att det inte alls är så enkelt utan kräver en hel del eftertanke. Och om vi kräver att man kan det av invandrare blir det lite märkligt att inte kräva det av infödda svenskar? Sedan var detta bara ett exempel för att jogga igång tanken i den riktningen. 

• nihka
    UPPERCASE skrev 2013-12-30 18:45:40 följande:
    Man kan ju börja med att korrigera och påvisa var felen ligger. Sen om du anser att min Svenska inte är tillräckligt bra, fine jag kan vara utan medborgarskap. Men jättebra att du har den attityden jag ska föreslå att vi anställer dig när vi inför språkkrav. SD har ju inte ens lagt fram det förslaget utan det kommer ju från partier som redan finns i riksdagen, RASISTpartier enligt dig antar jag.
    Varför det? Det hjälper exempelvis inte ett dugg att korrigera och påvisa var felen ligger om man fortsätter att skriva "Svenska".

Nu tror ju jag att språktest inte kommer att ge någon större effekt förutom vad det gäller kostnad - alltså dyr, men det verkar vara en idé som många gillar och i bl a USA har man godkänt språktest som krav för medborgarskap så då tycker jag vi kan prova och utvärdera. Nej, jag tycker inte FP är ett rasistparti.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?