Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:
Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den.
Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
Som jag ser det är det inte främst diskussionen om hur många invandrare och flyktingar vi ska ta emot och hur de ska sörjas för som är det intressanta för utan vad man har för uppsåt. I alla fall inledningsvis. Jag vill innan jag knyter mig till det praktiska vill jag veta i vilken anda framtida beslut kommer att tas.
Förenklat vill en rasist stoppa alla "oönskade element" och letar mer rumsrena argument att haka på utåt, men den ideologiska bakgrunden är inte så lätt att dölja utan pyser fram light och kommer fram starkt i affekt.
Jag har sagt tidigare att på något märkligt plan kan jag känna en större respekt för SvPare som inte hymlar med sin rasism är de SDare som gör det (vilket naturligtvis inte betyder att jag har sagt att alla som röstar på SD är rasister).
Jag försöker vara renhårig men för det har jag fått höra att jag respekterar nazister, av SDaren you know who gånger välj önskat antal, så det går att missförstå allt bara man anstränger sig tillräckligt mycket. Fult spel. Som vanligt.
För mig är det viktigt att veta att det parti jag lägger min röst på inte ställer sig villiga att ingå i ett samarbete med SD för att bilda regering och så tror jag många med mig resonerar.