Inlägg från: Velouria
|
-
-
Ja, VI gör det. Inte SD-sympatisörer och själva SD. Och skrämselpropagandan är SD's främsta kännetecken. Projicera inte.Gert skrev 2014-03-15 08:36:50 följande:Vi lever i ett tolerant samhälle, vi bryr oss om varandra. Vi värnar om mänskliga rättigheter och allas lika värde. Det du försöker utmåla SD som är ren och skär skrämselpropaganda.
-
Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:02:05 följande:
Tack, du skrev det jag tänkte. -
Jag tror att ni SD-kramare i tråden har gått ihop er och tilldelat varandra roller, och att du har fått rollen "Narr" för att liksom förvirra till det i tråden och suga ur folk energi och trötta ut dem, för att kunna underlätta för dina gruppkamrater att kunna "ta över" tråden.Gert skrev 2014-03-15 10:07:12 följande:Ljug inte. Det är fult att ljuga.
-
När en svensk blir misshandlad av en invandrare, är det då inte just det som SD fokuserar på? På första plats kommer ju alltid ursprunget och på andra plats kommer misshandeln. Enligt det vanliga så kopplar SD ihop ursprunget på gärningsmannen med våldet h*n utfört och kommer alltid fram till svaret att det är ursprunget som bestämmer folks våldsbenägenhet.Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:19:52 följande:Jag tycker i och för sig att hela tråden svänger som en pendel. Folk diskuterar lite vad de vill blandat med pajkastning.
Och hur många svenskar har inte blivit misshandlade pga sitt ursprung? Jävligt många. Men det brukar inte bli så stora rubriker. Om en svensk man misshandlas av invandrare samtidigt som de skriker svennehora så blir det inget hatbrott ändå.
www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-m.../
Tänkvärda artiklar.
www.svd.se/opinion/ledarsidan/nej-svenskarna-...
www.expressen.se/ledare/sakine-madon/sakine-m.../
Men när det gällde kvinnan som blev misshandlad så gjorde SD inte så. Istället fokuserade man på något heeeeeeeeeeeeeeelt annat - som att hon behövde tolk efter 26 år i Sverige. Här nämnde man inget om gärningsmannens ursprung och våldsbenägenheten. Man ville inte att det skulle diskuteras. Därför att man hatar vissa oönskade invandrare och flyktingar så himla mycket att man faktiskt skiter i vad de utsätts för. Och hittar man någon liten punkt som går att hacka på så gör man det istället. -
Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:28:58 följande:
*nickar instämmande*
Det är min tolkning och syn också du sammanfattar det bra. -
Du skulle aldrig vara kompis med din irakiske vän om han var muslim, va? Och vad han säger om de irakier som släpps in, det är väl hans personliga syn på dessa människor? Han känner säkerligen ett hat mot muslimska irakier och kan aldrig ge dig en mer rättvis bild av dem.Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:33:33 följande:Jag har en kompis från Irak som själv är egen företagare och pratar perfekt svenska. De flydde till Sverige pga de är kristna. Han har vänner som bott här i 10-20 år och inte kan många ord svenska, en del kan ingen alls. En del har aldrig varit utanför Rosengård. De tycker att HAN är en idiot som jobbar för det behöver man inte i Sverige. Då talar vi om män i sina bästa år. De vill hellre röka vattenpipa och kolla på irakisk tv. De har 0 ambitioner. Min irakiske vän skulle ni förmodligen ge stämpeln "vit kränkt man" om han bara uttryckte sig i skrift och ni inte såg honom. Han säger själv att majoriteten av de irakier som Sverige släpper in är de med lägst status i Irak. De ses som smuts i sitt hemland (av de andra irakierna).
Pratar man med invandrare så har de en nyktrare syn på detta än svenskar. De berättar öppet om bidragsfusk/asylfusk osv och undrar om svenskar är blinda och döva. Då är frågan, vad ska man göra åt detta? Integrationen fungerar inte och Sverige ställer inte tillräckligt höga krav. Att det ens är kontroversiellt att kräva att man lär sig språket är pinsamt. Och ja, det är fjantigt med svenskar som flyttar till Mallis och inte lär sig spanska men de är i alla fall självförsörjande och är inga kostnader för nya hemlandet. Och jag skulle gissa på att kriminaliteten är närmare 0.
Hur som helst, det andra har jag också hört - invandrare som vittnar om bidrags- och asylfusk. Men det ska alla veta, att om läget vore perfekt i hemlandet, hade ingen satt sin fot här. Inte i Sverige. Och gällande asylfusket. Många vet att de inte skulle ha någon chans om de var 100% ärliga. De vet att de inte skulle ha det bra i sitt hemland och de vet också att deras skäl till att få leva här inte skulle accepteras. Så de hamnar i "kläm" så att säga. Det är inte lika lätt för "asylfuskarna" att bara flytta till ett annat land och leva ett rikt svenssonliv, som de svenssons som flyttar till andra länder utan att behöva ha några tunga skäl mer än att de bara vill bo i det utvalda landet. Så "asylfuskarna" måste överdriva en del fakta för att faktiskt ha en chans att få bo här och skapa sig ett drägligt liv. Migrationsverket är jävligt hård ska du veta. De delar verkligen inte ut PUT till höger och vänster och jag har sett de hemskaste historierna få avslag.
De flesta av dessa "asylfuskare" blir också självförsörjare när de får jobb, OM de får jobb. Det är som så att många var självförsörjare i hemlandet. Sedan kom de till Sverige och hamnade i "lägst-i-samhället"-facket. Man måste läsa SFI först och kanske få någon praktik efter ett tag. Men vem tar dem på allvar? När de hamnar i "lägst-i-samhället"-facket så blir bemötandet av dem därefter. De får det skitsvårt att få en lägenhet. Först för att många inte har fått tillräckligt med köpoäng och andra för att de privata hyresvärdarna inte är så glada över att ge en lägenhet till en nyanländ flykting som inte kan så mycket svenskar, som fått PUT för 3 månader sedan och som har etableringsersättning som inkomst.
De får 1 år och 6 månader på sig att bli klar med SFI och sammanlagt är de 2 år i etableringen. Sedan är det tänkt att de antingen ska ha hittat ett jobb eller påbörjat någon form av utbildning som underlättar att få ett jobb.
Under tiden går också på aktiviteter ordnade av Af. På sådana aktiviteter får de bla. lära sig hur det är att starta eget. Vissa städföretag försöker också rekrytera dessa nyanlända. Det är för att aktivitetsledarna vet med sig att dessa nyanlända nästan har noll chanser till att få andra jobb. Så man presenterar för dem jobb som de flesta svenskar inte vill ha.
De nyanlända har det jävligt kämpigt med att ta sig ur "lägst-i-samhället"-facket. De måste både kämpa för att lära sig svenska och kämpa mot fördomarna och vardagsrasismen.
Den klicken bidragsfuskare och som nöjer sig med utanförskapet vet jag inte hur stor den klicken är, men jag tycker att man ska fokusera på de som faktiskt kämpar för att ta sig någonvart i detta superkalla land men som har det skitsvårt. Och många av dessa som idag kämpar har varit sådana som ljugit eller överdrivit i sina asylfall. Och det är skitsamma, tycker jag, för de är här nu och de kämpar. -
Jag skulle ha skitit på mig om jag vore kvinnan, så rädd som jag skulle ha blivit.Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:51:03 följande:Läser man en vanlig svensk kvällstidning så kommer det stå om misshandel varje dag. Det misshandlas väl 100 000/år eller nåt. Idag denna som jag tycker är värre än Malmömisshandeln faktiskt:
www.aftonbladet.se/nyheter/article18545547.ab
Kontentan är att jag reagerar inte särskilt mycket längre för det är ett så vanligt brott. Så när jag läste artikeln om ytterligare en misshandel så reagerade jag mest på tolkbehovet. Misshandeln i sig är inte särskilt spektakulär. Det betyder inte att jag förminskar offren eller tycker att misshandel är okej. Det är bara inte jätteintressant.
Men varför tycker du att denna är värre än Malmömisshandeln? Nu låter jag hemsk, men det var du som ställde händelse mot händelse så jag spinner vidare. Denna kvinna behövde inte ens vård även om själva händelsen enligt mig säkerligen var otroligt traumatisk.
Malmökvinnan blev ju ordentligt misshandlad i jämförelse. -
Tror du att alla som går på SFI är analfabeter? Jag har då inte stött på SFI-analfabeter ännu...Vad som dock är problematiskt för många nyanlända är att bokstäverna i deras modersmål inte är likadana som svenska bokstäver. Därför som det tar sådan jävla tid att lära sig svenska i skrift och läsning.Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:54:54 följande:Med de stora problem vi har på SFI och med analfabeter var det inte särskilt farfetched. Eller de stora problem som finns på invandrartäta skolor eller det faktum att många invandrarungdomar går ut skolan med ofullständiga betyg. Trots att de är födda i Sverige. Beror ALLA problem enbart på svenskens rasism?
Du får tycka att jag är rasist. Jag vet var jag står.
Och nu ska jag ägna dagen åt mina söner. Så ha en trevlig dag alla. -
Men om vi nu ska prata kultur och människovärde så vore det ju en skam för Sverige om SD skulle representera svensk syn på människovärde. SD är ju den svenska versionen av aggressivitet och fientlighet mot folk olik dem själva. De är svenskarnas svar på lättkränkhet, hyckleri, rasism och hatpropaganda.Errol Flynn skrev 2014-03-15 11:06:14 följande:Vilka är "man"?
Och nej, jag ser inte rasister överallt.
Däremot är jag inte helt främmande för att vissa kulturer kanske har en annan syn på människovärde. Och är mer styrda av heder och är mer lättkränkta. Som dessutom sen sitter i rättssalen och flinar och facebookar bilder på sig själva där de garvar och deras utländska vänner på facebook hejar på och hoppas att de ska slippa straff. Jag tror vissa kulturer/folkslag är mer aggressiva och det har även dansken Nicolai Sennels forskat om.
www.aftonbladet.se/nyheter/article15459069.ab
www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invan.../
Tycker du då att du ska kopplas till denna syn för att du är svensk?