Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

korp3n skrev 2014-02-25 22:23:20 följande:
    Slaveri totalt förstörande av kulturer osv osv allt i kristendomens namn, spanjorernas kolonisering av Mexico kostade dem mellan 90-95% av deras befolkning tack vare de fantastiska bakterie floran som Europerna tog med sig. 

Du som är så mycket emot invandring skall nog inte hålla Amerika så högt ett land som är byggt av invandrare, däribland ett gäng svenska c:a 1.2 miljoner. 

Är industrialisering av godo då? är den tekniska utvecklingen som vi har haft de två hundra senaste åren bra ur ett humanistiskt, empatiskt seende. Utan den så hade inte alla de senaste krigen kommit till, Usa hade inte spelat världspolis, vi hade sluppit atom bomber och tjernobyl olyckor, jag bara ställer en hypotetisk fråga till dig tycker du att koloniserings pris har varit värt det?
    Amerika är inte ett land, utan två världsdelar som vore sammanhängande om det inte vore för Panamá-kanalen.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-02-26 00:23:20 följande:

Så här gör du och dina polare varje gång, när ni inte kan svara så ballar ni ur. Ryggmärgsreflexen är inte alltid rätt reaktion, speciellt inte hos sverigedemokrater..
    Men varför visar du inte varifrån du har hämtat det du påstår att JÅ har sagt? Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att du själv har hittat på det...as usual!
  • Philipsson
    nihka skrev 2014-02-26 00:27:50 följande:
    Hade du någott att säga om inläggets kärna, dvs koloniserings pris har varit värt det?
    Ja, blev nyfiken på detta: "spanjorernas kolonisering av Mexico kostade dem mellan 90-95% av deras befolkning tack vare de fantastiska bakterie floran som Europerna tog med sig. "

Källa?
    ---
    När dte gäller imperialism/kolonier... så har jag alltid stått för rätten till suveränitet, att områden/länder ska ha rätten att styra över sig själva. Som t.ex. nu i Skottland, där man ska folkomrösta om för eller emot bildandet av en helt egen stat. England har ju s.a.s. tvångsstyrt Skottland sedan medeltid.

Bildt kallar ju sådant, pejorativt, för "balkanisering"

När det gäller USA så finns det en del intressanta saker. Medan indianerna i Sydamerika blandades upp med invandrarna, till mestiser, så hamnade de nordamerikanska indianerna i reservat.
  • Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-26 23:31:39 följande:
    Varför SKULLE media visa hudfärg? Vad har det för relevans för ett fall? Det ENDA skälet till att se relevans i hudfärg är när man försöker påvisa rasistiska teser om olika rasers, förlåt "etniciteters" våldsbenägenhet.
    Varför anger media kön och ålder då? Relevans?
  • Philipsson
    Enter Sandman skrev 2014-02-27 09:39:30 följande:

Vad har det med saken att göra vad andra gör.
    Nu var frågan vad relevansen är när man uppger i och för sig kön, ålder och hudfärg och ursprung.

Jag kan se att det kan finnas fog för det om det är en person är eftersökt och som anses farlig, då kan det vara på sin plats med alla tänkbara kännetecken för att dels få tag i personen och för att varna allmänheten för hen.
    Men när det handlar om en person som är i förvar och därmed inte kan skada andra, då ser jag inte relevansen.
    Du får gärna förklara den för mig.
    Varför tycker du det är relant att ange kön och ålder, men inte hudfärg, som i t.ex-:  "30-årig man misstänkt i narkotikärende" (polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/Vastmanland/jan-mars/30-arig-man-misstankt-i-narkotikaarende-i-Koping/).

Varför inte bara "en person". Varför stigmatisera 30-åringar och män?

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-27 14:03:45 följande:
    Precis. Inom vissa brott är invandrare överrepresenterade, men inte mycket mer än svenskar i samma sociala grupp. I stort sett kan överrepresentationen förklaras med socialt och ekonomiskt.
    Källa?
  • Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2014-02-27 15:21:02 följande:

Hej Philipsson, välkommen tillbaka. Är nyfiken på ditt svar på vad svenskhet är för något. Har frågat många gånger nu, kan det vara så att du inte vet?
    Svenskhet? Lätt: Karaktärs- och ryggradslöshet...

Jag håller med Roland PM: "Jag är konservativ. Människosynen som ligger till grund för tvångsdelad föräldraförsäkring och assisterad dödshjälp – den är hotfull. Islams intellektuella tradition, andlighet, sociala värden och moraliska övertygelser är en åder av friskt vatten."
    www.svd.se/opinion/ledarsidan/den-konservative-och-invandringen_7077109.svd

Problemet med Sverige är alltså svenskheten. Det tror jag också Sd känner till. JÅ om någon vet hur ryggradslöst det svenska folket är.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-28 00:50:19 följande:
    Men det är "sjuklövern" och "invandrarna" som är svenskfientliga...
    Ok; då vet vi vad du tycker.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-02-28 08:17:15 följande:
    Nej, i vissa andra länder rör det sig inte om små grupperingar. I vissa andra länder är folk i allmänhet mycket mer fixerade vid hudfärg och etnicitet än vad vi är i Sverige.

Och det är, enligt mig,  ju något vi ska vara stolta för.

Många vill av ideologiska skäl skylla stora delar av våra samhällsproblem på en grupp som i det stora hela är så gott som maktlös och oskyldig (de så kallade invandrarna), trots att vetenskap och sunt förnuft tyder på att den "sanningen" är allt annat än sann.

Tycker tyvärr att även svensk media allt oftare faller i fällan och använder sig av populistiskt språkbruk och invandringskritikers retorik. Men är glad att viss media försöker vara saklig.

Du pratar om skygglappar. Ja, det är gott om skygglappar i samhället idag. Många verka så gärna vilja få sin nationalistiska verklighet bekräftad att de blundar för att fakta tyder på något helt annat. De blundar för att statistiken visar att det är helt andra saker än etnicitet som verkar påverka brottsligheten mest. De verkar inte vara det minsta intresserade av att media rapporterar en så sann bild som möjligt, där alkoholintag, social status, utbildningsnivå, kön, ålder är betydligt mer relevant att rapportera om än etnicitet. Utan de verkar vilja att media berättar deras "sanning", de verkar vilja ha medias hjälp att övertyga allt fler att "invandringsproblemen" är Sveriges största utmaning, trots att det rent vetenskapligt verkar vara långt ifrån sant. 
    Självklart tycker jag inte att media ska göra det.
    Kärnan är att Sverige och svenskarna aldrig tar ställning (idealism), utan alltid anpassar sin uppfattning till resultatet (pragmatism). Därav att Sverige spelade dubbelt under II världskriget t.ex. Hade tyskana vunnit, så skulle Sverige stått på deras sida, men nu blev det inte så.

Denna anpasslighet speglar svenskens karaktär, eller rättare sagt avsaknad på karaktär.
  • Philipsson
    Enter Sandman skrev 2014-02-28 09:02:09 följande:

Pragmatik är det enda som driver världen framåt, så jag hyllar den pragmatiska.
    Kappvänderiet alltså...?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?