Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-02-25 17:05:11 följande:
    Intressant att det bara är Åkesson som blir påhoppad av journalister och anklagad för att ljuga. Dom andra partiledarna har alla talat sanning i terapistolen. Jo men visst. 
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-25 17:01:26 följande:
    Men så här då: om ni alla, tillsammans med era dåtida skolkamrater, ombads beskriva tiden och miljön i högstadiet/gymnasiet, skulle alla då säga ungefär samma saker? Eller kan man minnas saker olika? T.ex. vilka som var "busar" och vilka som var "farliga" etc? Vilka "gäng" det fanns? Vem som var snäll och vem som inte var det? Osv.

"NN säger emot Jimmie Åkesson, därför måste det stämma" är lika usel retorik som "NN håller med Jimmie Åkesson, därför måste det stämma".
    Ingen ifrågasätter väl att ni upplever att Åkesson blir orättvist behandlad av media. Det måste man väl vara nästintill blind för att inte notera.

Inte desto mindre får ni nog vackert finna er i att andra sätter in den unge Åkesson i ett sammanhang där det fanns väldigt få invandrare i Sölvesborg, vilket inte hindrade rasistgrupperingar från att vilja sätta invandringen i fokus - då som nu.

Och på den tiden var man nog tvungen att vara både blind och döv för att märka hur kopplingarna till nynazism i de rasistiska grupperingarna som den unge Åkesson var en del av.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-02-25 17:25:12 följande:
    Men det finns inga bevis för att Åkesson tillhörde rasistiska grupperingar. Om du skulle ta fallet till en domstol hade Åkesson friats, om man säger så. Antagligen med ett skadeståndsbelopp på köpet. Du har inga bevis, du har bara hörsägen och opålitliga vittnen.
    Hmm, tror du att det är olagligt att vara rasist. det är det inte. Så det är klart att det inte går att stämma eller åtala Åkesson för rasism.

Det är inte ens olagligt att vara så korkad som han visade sig vara i terapisoffan.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • effemgea
    Gert skrev 2014-02-25 17:45:58 följande:
    Man börjar faktiskt undra om det är olagligt att vara rasist. Det är så tongångarna går, tycker jag. Men nu var exemplet en metafor om du inte förstod det.
    Njaej, jag tyckte inte metaforen fungerade eftersom du gjorde den alldeles för detaljrik. Dessutom är det ärligt talat svårt att bedöma  vilken kunskap en sverigedemokrat har om samhället.

Men vänd gärna på metaforen och säg att Jimmie stämmer mig för förtal då jag påstår att han var med i en rasistisk gruppering i sin ungdom. 

Jag skulle inte behöva kalla in några vittnen eller gå på hörsägen. Jag skulle kunna nöja mig med att ta fram det material som Åkkessongruppen självs spred vid den tiden. Kanske inte alltför lätt - eftersom historierevisionism ofta kännetecknar den här sortens politisktreligiösa sekter.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-02-25 17:46:35 följande:

Det slog mig just. Han kanske talar sanning. Han kanske inte märkte och han kanske fortfarande inte har märkt!

And whose going to tell him about World War II?
    Tja, han är ju faktiskt ganska duktig på att lägga märke till och agera på rasistiska uttalanden från personer som inte tillhör den närmaste kretsen, och märkligt undfallande mot de hårdföra grabbarna i den innersta kärnan.

Fan tro´t att det är möjligt att helt oskyldigt vara så selektiv i fråga om vad man ser eller inte ser.

Jag tror snarare att det finns något som de flesta ledande sverigedemokrater är jävligt duktiga på - och det är att ljuga så till den milda grad att de tror sig själv.

Jag tyckte järnrörsslöddret verkade trovärdiga när de försäkrade att de talade sanning eller inte mindes. Övning ger färdighet - och Jimmie har väl en gedigen erfarenhet av lögn som politiskt medel.

Jag tror att sektens innersta krets är så sluten och deras värld så skruvad att de inte förstod att responsen på Jimmies upplevelser självklart skulle bli frågorna - men hur såg det egentligen ut i Sölvesborg då? Fanns det ens några invandrare att tala om där på den tiden?
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-25 18:04:08 följande:
    Ni är selektiva. Åkesson också. Har man gett sig fan på att invandring enbart är av ondo kommer man, medvetet eller ej, att förstärka de signaler man tar emot som stärker ens övertygelse, medan man kommer att förkasta dem som går emot den. Har man på samma sätt bestämt sig för att invandring och islam och mångkultur är skitbra på precis alla sätt och Jimmie Åkesson är en idiot kommer man att fungera på samma sätt. Allt som håller med en kommer man att omhulda, allt som säger emot en kommer man att förkasta.
    Men hur kan du vara så säker på att alla som är emot SD samtidigt är för islam. Jag är det inte - och jag vet att jag inte är ensam om den uppfattningen.

Att jag är för religionsfrihet är en annan sak, det antar jag att du också är.

Jag förstår inte att ni sverigedemokrater alltid ska pådyvla andra åsikter de inte harFlört
  • effemgea
    nihka skrev 2014-02-25 18:10:01 följande:
    Jo, det är en del av den ökända "pk-mediakonspirationen". Skrattande

Att karln faktiskt ljuger är ju bara att bortse från i sammanhanget. Eller vi ponerar att han inte ljuger: om han upplevde så stora problem med invandrare med den storleksordningen det handlade om i hans barndoms Sövlesborg så är det inte storleken som är problemet nu heller. För i så fall ljuger han NU, för nu har vi bara för många invandrare för att vi ska kunna ta hand om dem - allt enligt PK-SD.

SD vill inte ha invandrare och flyktingar om det inte handlar om vita västerlänningar. Det är vad jag får det till.
    Precis. Det är just det som är den naturliga slutsatsen av Åkessons fadäs i terapisoffan.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-02-25 18:15:32 följande:
    Du verkar ju själv vara expert på det.

Jag blir t.o.m kallad sverigedemokrat, trots att jag inte är det. Antagligen för att jag vägrar infoga mig i gruppen av demagoger, d.v.s. hata-Sd-pöbeln.

Ni Sd-hatare verkar ha hittat er nisch. Istället för att säga vad ni är för, så säger ni bara vad ni är emot. Är du för fri invandring?
    Ett tips. Den gula gubben en en markör för ironi.

Jag vet att Vitryssen inte är sverigedemokrat, men tyckte det var lite småkul att argumentera på hans egen nivå mot honom - men på ett sådant sätt att det kunde förstås av den som vill eller kan.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-25 18:18:38 följande:
    Det var en medveten överdrift, i och med att jag upplever att det finns en undfallenhet mot att diskutera baksidor med t.ex. islam eftersom man inte vill bli stämplad som "islamofob" och därmed rasist. Själv känner jag allt oftare att islamofobi nog är ganska sunt - jag ser inte en enda fördel med att den religionen växer i det här landet. Inte en enda. Ändå måste man väl någonstans inse att just detta blir en följd av den relativt omfattande invandring hit från Somalia, Afghanistan, Syrien m.m. som just nu pågår.

Religionsfrihet, visst. Men ingen religion ska ges något inflytande över samhället alls utan det ska, likt t.ex. partisympatier, vara vars och ens privatsak. Inte heller ska man kunna åberopa kränkning av religiösa skäl - att t.ex. inte servera halalslaktad mat till en muslim som kräver det ska i princip vara jämställt med att inte erbjuda "specialkost" till Kevin, 7 år, som vägrar äta det som råkar serveras i skolmatsalen för dagen. Ta en macka eller nåt, eller betala er egen specialmat om det nu ska vara så jävla noga.

(Medicinska skäl ska givetvis undantas.)
    Visst. jag instämmer helt och hållet. Utom just med avseende på islamofobin - som håll i dig -Goodwin - i vissa delar påminner otäckt mycket om nazismen såtillvida att man inte skiljer på religion och ursprung.

I den bästa av världar hade vi inga flyktingar, i den näst bästa så var det fritänkande humanister som flydde till Sverige från religiöst förtryck till sekulär humanism. Problemet är bara att vi säljer ut vår humanism om vi börjar värdera de som söker sig hit utifrån vilken människosyn de har i stället för utifrån vilka asylskäl de har.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-02-25 18:15:32 följande:
    Du verkar ju själv vara expert på det.

Jag blir t.o.m kallad sverigedemokrat, trots att jag inte är det. Antagligen för att jag vägrar infoga mig i gruppen av demagoger, d.v.s. hata-Sd-pöbeln.

Ni Sd-hatare verkar ha hittat er nisch. Istället för att säga vad ni är för, så säger ni bara vad ni är emot. Är du för fri invandring?
    Du har ställt frågan om fri invandring till mig tidigare i tråden och jag har besvarat den.
  • effemgea
    overdose skrev 2014-02-25 18:36:43 följande:
    Den naturliga slutsatsen är förstås att media inte har något vett på proportioner. Alla människor ljuger. Politikerna ljuger förstås eftersom de inte vill berätta om hur de en gång var.

Jag lyssnade inte på den ursprungliga diskussionen, men hörde på P1 senare en diskussion. Den var totalt ointressant, förutom för de människor som tror att vi alltid talar sanning, och som tror att människor av idag är desamma som för en generation sedan.

Vad jag har förstått var det så att några av deltagarna var sådana att de kan kallas för vänsterextremister. Kanske hade det varit önskvärt att sådana hade kunnat reflektera över att de inte är exakt samma människor idag som de var för 20 år sedan.

Det intressanta i sammanhanget är Sds resa under de senaste 20 åren, men denna har - som vanligt - inte hamnat i fokus.

Man får därför konstatera, att de som intresserar sig för SD, ofta inte har förmåga att beskriva utvecklingen.

Men om alla politiker ljuger, vad är det då vi kan ta fasta på? Sanningen är att en enskild politiker inte är ett parti. Det vet vi nog alla. Vad som återstår är att vi får fundera över hur det står ställt med Sverige, och vad olika partier och politiker kan göra för att komma till rätta med eventuella problem.

En sak är nog tämligen säker - du - som läsare - hade troligen inte velat stå till svars för något som hände i din ungdom - ifall det eventuellt hade kunnat kosta ditt nuvarande jobb.

Sett så är hela denna debatt, totalt ointressant, och med fokus på helt fel saker, för SD idag är inte alls såsom SD för 20 år sedan, och inte heller vi människor.

Därför kommer slutresultatet - som vanligt - snarare lyfta fram våra journalisters, ofta framvisade, begränsade humanitära medkänsla.

"Det intressanta i sammanhanget är Sds resa under de senaste 20 åren, men denna har - som vanligt - inte hamnat i fokus."

Precis. Det var detta dilemma Åkesson inte kunde hantera, dels tycktes han å ens sidan vilja stoltsera med "den långa marschen" bort från vad sekten stod för då och dels förmådde han inte distansera sig från den han var då.

Jag tror det är först gången jag tyckt synd om Jimmie Åkesson, hans vånda inför uppgiften att förklara att han engagerade sig i ett rumsrent parti som under hans ledarskap utvecklat sig till ett rumsrent parti var så tydlig att det nästan gick att ta på den.

Terapifadäsen måste vara Åkessons i särklass sämsta framträdande sen grabbarna skrålade om mordet på Palme i fyllan och villan på kryssning till Estland.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?