Errol Flynn skrev 2014-03-28 14:28:16 följande:
Hon är väl fd moderat riksdagsledamot. Jag fick intrycket att detta inte var något skribenten hittade på utan det är något som står i partiprogrammet. Jag tycker det är extremt.
Varför har det här extrema förslaget från Miljöpartiet inte uppmärksammats och granskats av medierna? Det måste bero på okunskap. Förslaget bygger nämligen på ord som försäkring och grundtrygghet som låter stabilt och bra i allmänhetens öron men som har en specifik innebörd i socialförsäkringssammanhang.
Det nya erbjudandet kallas en ”skattefinansierad allmän grundförsäkring”. Då ska man veta att grundförsäkring är en speciell beteckning i socialförsäkringslagarna.En grundförsäkring innebär inga krav på individen utöver att bo i Sverige. Grundförsäkringen är alltså ett bidrag till den som aldrig har arbetat, eller inte har arbetat nog mycket i livet för att uppfylla arbetskravet i a-kassan eller sjukförsäkringen. Grundpensionen eller grundpenningen i föräldraförsäkringen är sådana bidrag.
Att Miljöpartiet kallar sin nyhet försäkring gör att den liksom slinker in bland de vanliga moraliskt och kulturellt motiverade socialförsäkringarna utan att det skorrar. En försäkring är dock ett ömsesidigt åtagande. De flesta av de allmänna socialförsäkringarna är inkomstrelaterade och betalas med arbetsgivaravgifter. I sjukförsäkringen har vi ett arbetskrav. I arbetslöshetsförsäkringen likaså. Arbetslöshetsförsäkringen är huvudsakligen skattefinansierad, (en högre ersättning för medlemmar i facket och en grundförsäkring för oorganiserade som deltar i arbetsmarknadsprogram av olika slag).För att få del av försäkringarna måste man kvala in. Kraven är låga men de finns, och det är statens sätt att säga att arbetsinkomsten är det som är försäkrat, eller, mer precist, inkomstbortfallet vid sjukdom eller arbetslöshet.
Som opinionsläget ser ut nu, har jag full förståelse för att moderaterna är desperata.
Notera gärna att hon är
f.d. moderat riksdagsman, varför vet inte jag men man kan alltid spekulera.
Förslaget om en grundtrygghet är är inte konstigare än att den genomförts i Sverige för årtionden sedan, bara i en betydligt krångligare form.
I stället för ett sammelsurium av a-kassa, sjukersättning, plusjobb, fas3-jobb, socialbidrag mm, föreslås en grundersättning i försäkringsform, en förenkling alltså.