Inlägg från: Zenitha |Visa alla inlägg
  • Zenitha

Varför hatar folk SD?

Anghammarad skrev 2014-09-19 16:58:32 följande:

På ett F1 forum.

Fett forum=bantning?
  • Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-20 08:27:23 följande:
    De flesta som kommit hit har inga skyddsbehov och kommer inte från krigsdrabbade länder, det kanske man ska hålla i minnet också. Blir knappast någon katastrof om det skärs ner på den gruppen.
    ???? Var får du detta ifrån- utveckla..
  • Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-20 09:08:36 följande:
    Inget som handlar om en enstaka artikel eller utredning som jag kan hänvisa till just nu men det är så jag uppfattat läget de senare åren. Politikerna själva är ju hyfsat öppna med det också, kallar dem de som vill ha ett "bättre liv", och inte flyktingar.
    Läs vad denna person från migrationsverket skriver tex.
    "

"Vad artikelförfattarna inte verkar låtsas om är att långt ifrån alla som söker asyl har några som helst asylskäl. Anställda vid Migrationsverket bekräftar att nedanstående lista stämmer. Den gäller olika typer av invandring som migrationsministern kanske har i åtanke, och som han bör se till att hans underlydande myndighet Migrationsverket hanterar så att dessa kategorier inte tar upp plats i asylsystemet under någon längre tid:

bättrelivinvandring

skenäktenskapsinvandring

sjukdomsinvandring

ålderdomsinvandring till barn i Sverige

bedräglig arbetskraftsinvandring

falsk konvertitinvandring

hushållsbarnsinvandring

ogrundad asylinvandring från EU-länder och länder på Balkan

kriminalitetsinvandring; dvs människor som begått brott i sina hemländer och vill undkomma straff

falskahandlingarinvandring"

meritwager.wordpress.com/2013/02/12/sverige-ska-ta-emot-flyktingar-och-skyddsbehovande/
    Det vore ju intressant att få veta vad som verkligen stämmer. Problemet med att ställa invandringen mot dess kostnader är ju att man kanske då bara skulle släppa in de som har råd- vilket i värsta fall blir folk som kanske skaffat sig pengar genom kriminella aktiviteter som de fortsätter med här.

Ur humanitärt perspektiv borde man väl satsa på de som riskerar livet i sina hemländer- men vilka får vi hit då? De som ljuger eller hotas av dödsstraff för att de mördat någon eller begått brott mot de mänskliga rättigheterna? 

Ska vi ha hit eller strunta i de som har krigsskador och som då visserligen slipper krig, men som vi faktiskt inte har resurser eller ens kunskap att ta hand om? Men kan vi hjälpa dem i deras hemländer?
  • Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-20 09:53:05 följande:
    Ja det ser ju ut som att vi mestadels får hit unga män. Bara det är ju skevt. De sk ensamkommande som man sett tusentals bilder på, någon som sett en enda tjej där?

Strunta i...? Ja man struntar iallafall i det faktum att det kanske inte är helt utan konsekvenser för befolkningen med sådana män på gatorna .....
    Ensamkommande? Menar du barn? Vi hade ju en flicka som numera misstänks ha mördats. Men visst kan ju jag också undra om t.ex. självmordsbombaren i Stockholm 2010 hör till gruppen invandrare som kommit hit av humanitära skäl? Och som dessutom lånade 750 000 kr av csn?
  • Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-21 09:03:49 följande:
    Ja barn, men ibland "barn"...då samhället som med allt annat är lite godtroget och går på vad personen säger och bedömer dem som barn trots att de är allt annat än barn. Unga män oftast.

Där har de sannolikt problem på asylboendena eftersom det inte ör problem att klumpa ihop barn killar och tjejer, undrar hur de gör. I den mån de nu finns tjejer där dvs.
    Men det är en strid ström av unga män som kommer in iallafall, vore intressant att se en fördelnng i procent där.
    Ja, det skulle vara intressant- och vi har fruktansvärda fall med kvinnor och barn som skickas tillbaka till livsfarliga förhållanden, Och kvinnor som blivit misshandlade av sina svenska pojkvänner och män och som sedan ska skickas tillbaka till länder de förlorat alla kontakter med. Kanske har vår migrationsminister inte den bästa kvinnosynen...enligt honom är tydligen FI lika illa som SD.

Billström: Fi en destruktiv kraft

Publicerad 2014-09-16 21:11
    www.dn.se/valet-2014/billstrom-fi-en-destruktiv-kraft/ 
  • Zenitha
    MsFry skrev 2014-09-21 17:48:47 följande:
    Nej man kan inte skriva så där för att få fram det du är ute, som det står nu är det felaktig svenska.
    Håller med- som det är skrivet anser jag att det implicerar att "åsikter" skulle kunna vara en person; "vi gillar olika, kalle (berit, bertil, ali...)- med liten bokstav dessutom.
  • Zenitha
    nihka skrev 2014-09-25 18:07:06 följande:
    Det är skamligt att påstå att de flesta flyktingar inte har skyddsskäl. Skamligt. Jag skulle vilja se de personer som påstår detta säga det rakt i ansiktet till exempelvis ett barn som sett sin mamma få halsen avskuren.
    Ja, men det skamliga ligger väl också i att vi här i Sverige inte klarar av att skydda kvinnor mot våldsbrott och sätter mördarnas, pedofilernas och våldsverkarnas rätt till human behandling före brottsoffrens. Vi ska inte förneka att vi faktiskt har människor som sitter med precis samma typ av skador som människor som varit ute i krig, och att vi saknar resurser att hantera detta.

Jag anser att dessa frågor hör ihop. 

Vi har enorma systemfel i vårt land så till viss del stämmer det ju att vi inte kan erbjuda den trygghet flyktingar behöver. Vi kan inte ens hantera den enorma- och abnorma mängden av människor som är söndertraumatiserade här i Sverige.

Flyktingar som kommer av de skäl du nämner, kan kanske bidra till bättre förståelse- om vi hanterar detta rätt.

Det handlar om att fördela resurser rätt.

Och att inse att varje person som kan räddas från trauman och till ett fungerande liv, inte är en belastning utan en tillgång. Oavsett etnisk tillhörighet.

• Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-26 09:54:30 följande:

Om människskor med så svåra trauman att de kan utgöra en fara för omgivningen kommer hit, vilket sker idag. Hur många vet ingen. Så borde det iallafall vidtas några åtgärder som avser att skydda oss. Finns det öht på agendan eller slussar man bara in alla utan att ens kolla detta, för att det skulle vara rasistiskt????

Det skrämmer mig.

Ja, men det kan ju tyvärr vara så at de som är mest drabbade och behöver akut hjälp också är de med svårast trauman. Om man ska hjälpa dem, vilket anses vara mest humant om de lever mest utsatt, ska man då kräva ett godkänt intyg på god psykisk hälsa? 

Vi har en vänteid på ca 2 år sist jag kollade, inom Kris.och traumavård- och detta gäller de mest akuta fallen. 
  • Zenitha
    realist14 skrev 2014-09-27 08:25:25 följande:
    Just det är väl ett gott tecken på att vi inte klarar av detta. Viktigare att trycka in fler än att ta hand om situationer som uppkommer tydligen.
    För varje som behöver psykvård och inte får det kan det skapas nya vårdbehövande eftersom det faktum att de går frit på stan kan inneböra tråkigheter för omgivningen minst sagt. Känner "bara" en (än så länge?) som blivit oprovocerat nerslagen på gatan mitt på dagen, men det räcker för min del iaf.
    Ja, om det nu för det första vore så enkelt. Eftersom tråden handlar om SD, så kan man förstås fråga sig vad vissa personer därifrån haft för ursäkter för att slå ner folk med järnrör. De kan knappast skylla på att de kommit från krigsområden. Mannen som mördade Nancy Tavsan i Hjällbo 2009 hade inte uppehållstillstånd- men eftersom familjen var EU- medborgare fanns det ingenting som kunde hålla honom borta från Sverige. Vad ska man tycka om Jackie Arklöv - svensk medborgare som åkte iväg och krigade, och begick fruktansvärda krigsförbrytelser som vi här i Sverige bara ryckte på axlarna åt. Inte förrän morden i Malexander på poliser åkte han dit. 

Har vi ens de resurser som krävs för att ta hand om svenskar som åkt till Afghanistan, t,ex,? Men ska vi överhuvudtaget vara där och kriga?

Hur många mördas, misshandlas och våldtas av vanliga svenskar? Vad gör vi med dem? Om det inte hade varit så förbannat tyst om de brottsoffer som blivit lidande på grund av detta våld, så hade vi kanske haft en annan situation idag, 
  • Zenitha

Det finns två saker stör mig f.n. med vissa "öppna gränserna och släpp in alla"- personer. Det ena som stör mig är när det handlar om att man bara utåt vill visa sig präktig, samtidigt som man själv beter sig svinigt mot andra. Det andra är - och det kan faktiskt vara något som dessa personer iskallt räknar med- är de mörkhyade barn, ungdomar och vuxna med mörk hy som är födda och uppvuxna i Sverige- som får betala för hatet som växer mot invandringen. För det är ju troligare de än de "godhjärtade" blonda och blåögda som får ta smällarna. Är det också rasistiskt att tänka så?

Svar på tråden Varför hatar folk SD?