Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-11 15:40:58 följande:
    Faktum är att jag ska ge dig rätt i en sak - min sidfot _är_ en generalisering som troligen är kontraproduktiv till sin natur, och jag ska ta bort den så snart jag skrivit klart det här inlägget.

Att ifrågasätta är sunt, att göra det genom att gå till personangrepp är det inte.

Och PK-konsensus... jo, visst finns det sådana tendenser. Nu senast var det Aftonbladet som tyckte det var en god idé i demokratisk anda att publicera artiklar byggda på material som sannolikt förvärvats på ett olagligt sätt om vilka som på regelbunden basis donerar pengar till Avpixlat. I ett exempel, jag vill minnas att det rörde sig om någon chef på Ericsson, ringde man till och med upp vederbörandes arbetsgivare för att uppmärksamma denna på att en av deras anställda regelbundet skänkte pengar till en "hatsajt". Det är den typen av journalistik och rapportering jag syftar på - det är klart man får tycka vad man vill om Avpixlat, liksom andra liknande sajter och bloggar oavsett politisk färg, och även framföra detta, men Avpixlat är ingen olaglig organisation och det borde vara upp till var och en om man vill sponsra den eller inte.  Man ska definitivt inte behöva kalkylera med risken att någon självgod kvällstidningsreporter myglar till sig PayPals transaktionsdatabaser och "skvallrar" för ens arbetsgivare om ens privata ekonomiska beslut.

Ja, man kan naturligtvis se det sätt som det offentliga Sverige valt att förhålla sig till SD som kontraproduktivt, att det bara gynnar partiet - att det nästan uppstått ett slags symbiotiskt förhållande mellan "PK"-Sverige och SD-Sverige  där SD får stå för alla mänskliga svagheter i den offentliga beskrivningen medan partiet därigenom får större möjligheter att framställa sig som förföljda sanningssägare.

Det finns avigsidor med allt - men jag kan inte se att det finns någon annan möjlighet att förhålla sig till SD än denna - och det är ur det perspektivet du ska läsa vad jag skriver om du är intresserad av att förstå mina intentioner. 

Och är du inte det - så spelar det ingen roll. Vi har ju åsiktsfrihet, vilket innebär att jag får ge uttryck för åsikten att SD främst lockar de enfaldigaste av de enfaldiga. Och handen på hjärtat, om du struntar i dina vänner och fokuserar på FL. Kan du ge ett exempel på en sverigedemokrat som förmår föra ett sakligt resonemang. 
  • effemgea
    PGA skrev 2013-11-14 17:47:03 följande:
    @Velouria
    Du är ett bra exempel på att kvinnor och logik är en oförenlig kombination. 
    Intressant hur olika man kan uppfatta saker och ting.

Antingen har du rätt eller också är det PGA och logik som inte går ihop.

Jag gillade din förklaring av flyktingmottagandets orsaker - att politikerna vill verka empatiska inför media och att media sen sprider detta vidare till läsarna som då känner sig empatiska.

När man läser något sånt är det nästan så att man kan se historiens vingslag flaxa kring Åkessons vänner. Här skapas intellektuell analys av nästan övermänsklig natur.

Vi hade en SD:are här förut som tyckte att hens pappa borde få nobelpris i tåg, ta och sätt dig på det tåget, vetjaSolig 
  • effemgea
    PGA skrev 2013-11-14 18:05:28 följande:
    FMGA
    Du har säkert skrivit ett hundratal inlägg på FL och vi väntar fortfarande på ditt första sakliga inlägg.
    Vi?

Så du upplever att du är flera personer. Lite kluven, alltsåGlad

Kan det vara därför du går an som du gör. Jag som trodde att du bara var en förskrämd gosse som kompenserade kvinnoskräck med att vara mopsig och bjäbba på nätet i stället.

Där ser man - hur många tycker du att du är?

Det finns förresten en riktigt läsvärd roman om en person med multipla personligheter. Om du kan överse med att personen är kvinna kan den kanske vara något. Det är iofs många år sen jag läste den, men jag minns det som att kvinnan har bortåt 100 personligheter, och de flesta är omedvetna om varandra.

En av de allra mest ursprungliga personligheterna kallas Harpalten - och boken heter När harpalten ylar.

Jag kan av flera skäl inte undgå att associera till dig när jag tänker på titeln.

• effemgea
    PGA skrev 2013-11-14 18:31:42 följande:
    och där kom ytterligare ett till inlägg utan substans. Jag förstår varför du är med i FI.
    Hmm, där kringgick du sakfrågan genom att få en uppenbarelse om att jag skulle vara med i FI.

Ta och skärp till dig nu, vännen. Du kan inte begära att vuxenvärlden ska tro på dina förmågor.

Hur var det nu med det där med "vi". Jag har noterat att många antifeminister skriver vi där andra skriver jag. Vad tror du om min teori att antifeministen är ett mycket jagsvagt gossebarn och att hen varken kan eller vill se sig som ett resursstarkt jag.

Jag upprepar alltså min fråga: Varför skriver du vi? Beror det på jagsvaghet eller uppfattar du dig som fler än en?

Och försök nu resonera logiskt i stället för att ta till besvärjelserna  och magin. Den hö hemma på det ockulta forumet, om ens där mot bakgrund av hur illa du träffar med dina magiska excesser. 
  • effemgea
    themia skrev 2013-11-14 19:01:57 följande:
    Jag är övertygad om att PGA är flera personer, eller nicknames som det heter.

Ok. Så han svarade för alla hans jag när han skrev vi. Så det kan toka till sig när känslorna väger långt mer än logiken.

En sån liten rackare, vaGlad
  • effemgea
    PGA skrev 2013-11-14 19:48:01 följande:
    FMGA
    ...och där kom ytterligare ett inlägg utan substans och dessutom kryddat med fördomar.

Alltid lika komiskt att skåda en obildad individ som dig i aktion. 
    Hmm.

Du klarade alltså inte av att förklara varför du använder pluralformen vi om dig själv.

Jag är böjd att tro att det mer har med självkänsla och självförtroende att göra än att du uppfattar dig själv som fler än en person.

Fast nog hade det varit kul om du hade förklarat att alla dina 88 jag bestämt hävdar att ingen kan resonera så rationellt som ni och att ni  nyss haft ett möte där ni bestämde att jag var FI.

Och har ni sagt FI så är det så. 

Hälsa de andra - om de finnsFlört

• effemgea
    ubåt skrev 2013-12-10 01:35:01 följande:
    Så länge media talar om "massutvisning" när ett tjog personer som inte har asylskäl avvisas från Sverige, tar jag mig friheten att använda ordet massinvandring när det rör ca. 1 miljon människor sen sekelskiftet - eller för all del 103.059 förra året. (jag rättar mig själv med antalet här). Du kan ju roa dig med att googla "massutvisning"

Du kanske vill ha en definition på begreppet invandrare? Nedan första stycket från Migrationsverket:

"Enligt SCB (Statistiska centralbyrån) är en invandrare en person som har för avsikt att stanna i Sverige i minst tolv månader, har uppehållstillstånd/uppehållsrätt och folkbokför sig i landet. Nordiska medborgare behöver inte ha tillstånd för att invandra till Sverige"

Av dessa drygt 100000 personer var 19% svenska medborgare. Om vi tittar på siffrorna från 2009 var 18% svenska medborgare men endast 9% var inrikes födda med svenska föräldrar. Uppdelning för 2012 inte tillgänglig).
    (källor - Migrationsverket och SCB).

Och även om vi räknar bort svenska medborgare har vi haft en genomsnittlig invandring på drygt 80.000 personer per år sedan 2007. Alltså en invandring varje år av hela Växjös storlek. 

När blir det "massinvandring" enligt din definition? Skall vi upp till Malmös storlek först? Eller Göteborg?
    Hmm, vet inte hur många gånger jag sett sverigedemokrater ge uttryck för uppfattningen att utvisning och invandring är motsatta begrepp. Det är svårt att avgöra om det handlar om semantisk förvirring eller om att den inre psykologin glappar så mycket att språket börjar få en egen betydelse.

Fenomenet är hursomhelst intressant. Säkert skulle man kunna förklara skillnaden mellan utvandring och utvisning för ett barn - men knappast för en sverigedemokrat, åtminstone inte så att det fäster mer än för stunden.

Antonymen eller motsatsen till invandring är alltså utvandring, inte utvisning. Ingen pratar om massutvandring om 20 personer utvisas. Däremot kan en person som inte missbrukar svenska språket kalla detta en massutvisning - att sedan en sverigedemokrat inte förstår semantiken, ja det kan man knappast anklaga svenska språket eller dess användare för.

För övrigt är det intressant att tänka sig motsatsen till utvisning - ett slags obligatorisk "invisning" - men begreppet existerar ju inte i realiteten.

Jag undrar förresten om det inte ofta är språkliga tillkortakommanden som ligger bakom sverigedemokraters förvirring - eller om det handlar om ett psykologiskt tvångstänkande så djupgående att till och med språket har glidit iväg och fått  en ny betydelse.

En slags masspsykos bland det främlingsfientliga gänget.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-15 00:16:57 följande:
    Så att vara sverigedemokrat är att "ogilla andra för deras etnicitet"? Den våldsamt förenklade bilden av verkligheten är jag inte riktigt beredd att skriva under på.
    Tror du gör en höna av en fjäder här.

Det handlar om åsikter, inte människor.

I den mån det finns sverigedemokrater som inte är rasister utan bara vill begränsa invandringen så har jag svårt att tro att de behöver tänka på vad de säger på sin arbetsplats.

Men jag tror inte den sverigedemokrat är född som inte börjar mena om Mena ganska omgående.
  • effemgea
    Velouria skrev 2013-12-15 01:38:17 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Snacka om att måla upp en verklighet som inte existerar... I min stad finns är det julpyntat precis överallt, till och med inuti stadsbussarna, min sons skola har haft lucia med alla tillhörande kristna sånger, det är julbelysning i så gott som alla fönster. Vem skäms för julen här i Sverige? Är det inte julatmosfär precis överallt nu?

Går folk på Åkessons påhittade svenska samhälle?
    Ja, det är ett jävla rännande i kyrkan den här veckan, Tror att jag genomlidit "Härlig är jorden" ett par tusen gånger - för att inte tala om Staffans stalledrängar och Lucior.

Tur att man inte förstod vilka uppoffringar man måste göra som förälder innan man blev det  - annars hade man väl aldrig orkat bli.
  • effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-15 08:57:34 följande:
    Möjligt.

Oavsett vilket är det djupt oroande när medier försöker utmåla sig själva som rättsskipare. Att skriva puckade nätkommentarer är inte per definition olagligt, och i de fall lagöverträdelser har begåtts är det fortfarande inte Expressen, utan rättsapparaten, som har till uppgift att straffa de skyldiga.
    Fast nu kommenterade jag din kommentar av Rickards inlägg.

Jag tolkar hans inlägg som att man på hans arbetsplats skulle ta en eventuell sverigedemokrat i örat om han ägnade sig åt att hata på arbetstid och ditt som att du försvarade sverigedemokratens rätt att vara sverigedemokrat, även på arbetstid.

Jag ser ingen egentlig motsättning, åtminstone inte i teorin - i praktiken tror jag att det finns mycket få sverigedemokrater som inte hatar utifrån etnicitet.

Det är väl du som brukar ta upp lagen om att en viss politisk inriktning i Tyskland under 1900-talet till slut alltid kommer att nämnas i en diskussion . Det finns en annan lag - den om att en sverigedemokrat inte kan föra ett samtal utan att komma in på vilka etniciteter som inte borde få komma till Sverige.

Där kan man som arbetsgivare tvingas agera av flera skäl och det tror jag att de flesta sverigedemokrater förstår - för övrigt kan ju detta vara en orsak till hatexcesserna på avpixlat och liknande sidor, att de fungerar som säkerhetsventiler som hindrar sverigedemokraten från att koka över av undertryckt hat.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?