Inlägg från: annatnick |Visa alla inlägg
  • annatnick

Varför hatar folk SD?

Angie99 skrev 2013-11-07 18:39:30 följande:
    Ja du skrev att det är torka och dålig infrastruktur i Afrika. Att det är U-länder. Men det kan ju inte vara Sveriges uppgift att rädda dessa länder undan torka och dåliga regeringar eller att vara socialkontor för deras befolkning. Precis som du säger så har de här människorna svårast med integrationen och borde därför söka sig till länder som är mer likt var de kommer ifrån, som är lättare att ta sig till så fler kommer fram. Och där kulturen och språket stämmer mer överens och där både de och de som redan bor i landet kan integreras med varandra. Lika barn leka bäst helt enkelt. Därav Sverige-Norge jämförelsen. De som kommer från Afrika är ju inte vana vid annat och har säkert inte så stora krav eftersom de flyr från krig! Ökar vi bistånden dit så kanske pengarna räcker till mer än överlevnad.

Du förstår fortfarande inte att min invändning handlar om att dessa två sätt att bistå flyktingar ställs mot varandra. Afrika är en kontinent.. men det kan vara svårt att ta in. För det är ju bara att åka nån annanstans i Afrika, de är ju så lika i alla avseenden.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-07 20:55:26 följande:
    Du får väl komma med realistiska exempel. Att man röstar för om en skola ska vara kvar, om en bro ska byggas eller om ålderdomshemmet. Sånt som rör alla i kommunen-landet. Det tycker jag är bra och jag rättar mig gärna efter majoriteten. Mindre missnöje om folket har fått vara med och bestämma.

Eftersom du inte orkarde läsa länken i inlägg 163 gjorde jag ett mkt enkelt exempel som även det blev för vanskligt. Liksom att förhålla sig till övrigt innehåll.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-08 11:57:07 följande:
    Nej jag orkade inte läsa din länk. Vill du argumentera något får du faktiskt skriva ner det själv och inte hänvisa till andras texter. Ditt exempel var orealistiskt och saknade verklighetsförankring. Ska du vara emot något så får du ju faktiskt ta reda på vad det är du är emot. Men det är väl för vanskligt? Ha ha. Du är emot direktdemokrati. I get it. Men direktdemokrati är inte att rösta om vägbulor. Punkt.

Argumenterat PLUS hänvisat till demokratiutredningen. Men att kategoriskt vägra läsa är ett effektivt sätt att förbli okunnig i sann Sd-anda. Att läsa ngt annat än Avpixlat kan ju rockera om hela världsbilden i Vimmerbyidyllen där byalaget röstar om allt. Hjälper dig lite på traven eftersom du inte förstår att vägbula är utbytbart mot källarmoské, transitboende, sjalförbud, samkönade adoptioner, lokala skolavslutningars upplägg o dyl. Men det är ju som att kasta en fackla i en bensintank.
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-08 12:39:48 följande:
    I alla fall är de olika afrikanska länderna mer lika varandra, än vad t.ex. Sverige och Somalia är. Både vad gäller klimat, religion, klädedräkt, kultur, kvinnosyn och allting. nbsp;

Vad är din poäng?
  • annatnick

quote=71627246][quote-nick]dennis02 skrev 2013-11-09 11:14:18 följande:[/quote-nick]

Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 10:42:23 följande:
    Ja, det är ju det där som är problemet. De som fattar besluten behöver inte leva med alla nackdelarna, för de kan gömma sig från verkligheten i sina garanterat rasrena villaområde, och åka bil från dörr till dörr...
    Nej. Och tyvärr är det sådär svenskar generellt fungerar. Så länge man inte har problemen inpå sin egen husknut så skiter man i om andra är utsatta. Svenskens attityd mot folk som inte tillhör samma samhällsklass är "Hemskt, men det är faktiskt inte vårt problem" . Och sen går man på fin restaurang och smörjer kråset och egoistar sig.  Egoism är den mest utmärkande egenskapen för svensken, samt spelad medkänsla om stackars flyktingar.
    De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
    [/quote] Det är ju flott att du i din andra tråd beskriver hur "egoisterna" hållit just dig under armarna i åravis och fortfarande.
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-09 14:02:06 följande:
    Jag trodde den var uppenbar..? Ju längre ifrån varandra två folkslag ligger, desto svårare blir det att assimilera det ena i det andra. Jämför olja och vatten t.ex..

Fast mottagarlandet tar ett beslut grundat på asylbehovet i varje enskilt fall, inte likheten med "dig". Är det en internationell och nationell lagändring du sätter ditt hopp till?
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 10:41:58 följande:

Jag anser att mottagarländer som redan gjort så mycket som Sverige har gjort på alla sätt, ska börja tänka på vad som är bäst för dem själva. Och då ingår det, att inte ta in människor med väsensskild kvinnosyn t.ex., som gör att vi svenskar måste vakta våra döttrar på ett sätt som vi aldrig tidigare behövt göra i fredstid.

Det finns inga lagar som tvingar oss att ta emot några flyktingar, så det behövs inga lagändringar. Vi har dumt nog skrivit under några internationella överenskommelser, ja, men det har andra länder också gjort. Ändå kommer de undan med att ta in många färre än vi, och då skulle vi kunna komma undan med att ta emot färre också.

Dessutom skulle vi enkelt kunna komma undan, genom att helt enkelt ställa högre krav. Det är ju jättevanligt att flyktingarna som första asylland kommer till de europeiska länderna vid medelhavet (Spanien, Italien, Grekland etc.) av rent geografiska skäl. Men där blir det inget daltande, utan de förväntas att försörja sig själva. Därför drar de vidare till Sverige, där de vet att de kommer att få ett bekvämt liv utan några krav på sig....

Endast genom att ställa högre krav, skulle vi kunna få en BÄTTRE sorts invandrare. Nu är det ju latmaskarna som väljer Sverige...     
    Kravbild och hur integration ska gå till kan visst diskuteras. Att ignorera asylskäl och sortera på kvinnosyn och ursprung är däremot inget som ryms i lagstiftning och asylregler. Det är två vitt skilda diskussioner. Den senare är enbart SD-färgad. Den första ligger i allas vårt intresse - nyanlända likväl som svenska medborgares.
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 12:19:37 följande:

Du kanske tänker annorlunda, den dag då DIN dotter blir överfallen och våldtagen av tre män som turas om att hålla fast, när hon genar över en kyrkogård...
    Du har knappast ngn aning om vad jag varit med om. Vad saklig du är. I sann SD-anda.
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 12:19:37 följande:

Du kanske tänker annorlunda, den dag då DIN dotter blir överfallen och våldtagen av tre män som turas om att hålla fast, när hon genar över en kyrkogård...
    Beklagar att detta hänt din dotter.
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 13:37:26 följande:

Det har inte hänt min dotter. Jag har koll på min dotter. Jag tänkte på händelsen på Spånga Kyrkogård för några veckor sedan - i Tensta där jag växte upp...
    Du svarade mig som att SD-resonemang kopplas till personliga upplevelser av gruppvåldtäkt. 
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 15:30:02 följande:

Jag menade att det är lätt att bagatellisera det man läser i tidningarna, om det inte är man själv eller någon nära anhörig som är drabbad. Det krävs att man känner av ett samhällsproblem in på bara skinnet, innan man förstår hur det har blivit, liksom. Detta gäller ju allt möjligt - vet många som sagt att de tycker att moderaterna har en jättebra arbetslinjepolitik t.ex.. Ända tills dom själva blir arbetslösa eller långtidssjukskrivna, utförsäkrade, måste gå till soc och tigga pengar, sälja huset och flytta, börja på arbetsträning eller FAS 3-plats där de vantrivs fruktansvärt... Då är det plötsligt inge kul att vara moderat längre. Och så känns det nog även för en PK-tant vars dotter blir gruppvåldtagen av åtta afghaner. Tror du inte det..?
    Mina upplevelser har inte resulterat i främlingsfientlighet. Förstår du nu att "alla" inte låter brottslingar definiera vad som står på valsedeln, eller du har flera sedelärande SD-anekdoter på lager? 
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 15:31:50 följande:

För övrigt vet jag flera i Sd som har kommit över till vårt parti efter just en sådan upplevelse. En ganska högt uppsatt politiker t.ex., berättade i förtroende för mig att poletten trillade ner när hans flickvän blev våldtagen av en taxichaufför från Irak. Det tog flera år av terapi innan hon kunde ha sex igen...
    Att rösta i affekt ... du förstår varför direktdemokrati är ifrågasatt...
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 15:55:27 följande:

Alltså, kan man fortfarande inte ta till sig att invandrare begår brott, när man blir offer för ett gäng invandrare som... eehhh.... begår brott, då kanske man ska bo på ett skyddat boende..?
    Vad är det man ska "ta till sig"? SD:s principprogram? Har du statistik på att samtliga brottsoffer/släkt med/känner ngn som är släkt/hört talas om ngn som känner ngn som är släkt med ett brottsoffer där gärningspersonen är eller varit asylsökare, numera röstar SD? För att inte behöva ett "skyddat boende" för att de inte blivit främlingsfientliga på kuppen, utöver att vara/känna/hört talas om ett brottsoffer?
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 16:05:33 följande:

De tomma stolarna beror främst på att få människor VÅGAR engagera sig i Sd så att de syns utåt, på grund av rädsla för repressalier, eller att deras barn ska råka illa ut i skolan. Därför har det varit lite för lätt att skriva upp sig på listorna och bli invald, och alla som har blivit valda har inte haft tid eller ork att sköta uppdragen när det kommer till kritan, nej. Fast jag vill påpeka att ALLA partier har avhopp i KF och LF.

Speciellt dom som blir invalda första gången, vet ofta inte vad de ger sig in i. Det är ju inte så spännande alla gånger, att läsa på luntor om avfallskvarnar och kompostering, eller det kommunala bostadsbolagets årsredovisning, eller busstrafikens tidtabeller... om man inte har det intresset från början. Det allra mesta i ett KF eller LF är ju inte relaterat till partiernas hjärtefrågor.
    Nej så är det ju. Läsa på om sophantering när man i själ och hjärta tagit emot SD för vad det är - ett enfrågeparti. Klart man blir besviken :(
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 16:14:13 följande:

...som VÄRDESÄTTER all kunskap... inte "värderar"!
    Du kan tryggt stanna vid din freudianska felsägning. 
  • annatnick
    nihka skrev 2013-11-10 16:53:32 följande:

Jag vet någon som har MASSOR. SD-tjejen som inte finns har MASSOR! Hen är som en kamelont och kan förvandla sig själv lika fort som du kan säga "nyttnick"- en slags SD-barbahen med rassehumor.
    SD-tjejen som finns är SD-tjejen som som hört av en kompis att hon läst på fb att "nästa år får vi inte ens ha julgran för det har muslimerna bestämt". En sann anekdot ;)
    De andra som har gått ut skolan hittar man här. 
  • annatnick
    Lejonmamman01 skrev 2013-11-10 20:16:16 följande:

Om det där ska syfta på mig, så har jag aldrig skrivit det där. Jag har inte ens Facebook. Det räcker mer än väl att läsa på Avpixlat, där de samlar just sådana absurditeter från kommunerna. Många skolor har ju t.ex. redan slutat med Luciatåg, julspel, adventsstjärnor och adventsljusstakar av hänsyn till de muslimska eleverna. (Det var visst speciellt viktigt att stjärnor inte var sexuddiga och stakar inte sjuarmade, för då blev det judiska symboler som kränkte muslimerna enormt.) 

Så ett förbud mot julgran i skolor, daghem, på sjukhus, vårdhem, stadshus, socialkontor och andra offentliga byggnader ligger kanske inte alls långt bort.
    Visste inte att du var en sådan ung mamma att du inte gått ut skolan än:)
  • annatnick
    ubåt skrev 2013-11-10 22:47:50 följande:
    Och där träder Goodwin's lag in och Du förlorade denna debatten. Kul så länge det varade och lycka till nästa gång.

Du missbrukade just Godwins lag.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-11 12:28:32 följande:
    Man är nog ganska naiv om man tror att alla som röstar på SD är korkade wt som vill att vi ska få fira Lucia och äta pepparkakor och säga negerboll.
    nihka skrev 2013-11-10 17:17:03 följande:
    Jepp. SD - Sveriges mest hatade parti.
    Det är ju hemskt att någon ska känna sig så orolig för ens egen säkerhet att man väljer att inte kandidera för ett parti. Då har vi ju tappat allt vad demokrati och yttrandefrihet att göra. DET är skrämmande!

Fast nu var det ju så att en anekdot blev "alla" på just ditt tangentbord.
  • annatnick
    Angie99 skrev 2013-11-11 21:16:39 följande:
    Jag skrev wt. Skulle jag försvara mig mot mitt eget inlägg?

Du får följa din egen logiska kedja nu när du fabricerat motståndarens argument. Så förstår du. Ang. Aftonbladet, de som blir skrämda där lär behöva sätta sig för att mäkta med att läsa det främlingsfientliga partiprogrammet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?