-
Källa?Thomas66 skrev 2014-02-09 11:19:32 följande:Tex är bara 10% av dom som sitter på Kumla Svenskar, och inte fan beror det på någon strukturellrasism.
-
Varför påstår du saker du inte vet?Thomas66 skrev 2014-02-09 15:11:56 följande:
Nja ,det finns nog ingen officiell sådanMen sågen någon lokaltidning runt Örebro ta upp det, ( dom nämnde nog bara andelen muslimer)och har även sett några som har tagit fram domar ang det. Så det är nog rätt nära sanningen. Lite som att man vågar påstå att vi tar emot runt 50000-60000 per år utan att ha exakt-antal. -
Du har helt klart en poäng.Naranjos skrev 2014-02-09 16:59:37 följande:Och hur ser det ut med de rasistiska brott som dagligen sker av invandrare gentemot etniska svenskar? Sorry, jag glömde det. Svenskar kan inte utsättas för rasism. Således finns det inte heller någon statistik över detta. Här är den senaste kända hatbrottet gentemot en svensk: www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/ tonaringar-sparkade-ner-24-aring/
Hur vanligt är det, tror panelen, att ett gäng svenskar sparkar ner en invandrare? Skulle det mot förmodan ske i någon omfattning, blir det dessutom per automatik infört i statistiken som "hatbrott". -
Det är naturligtvis absurt med en svart Lucia. Lucia av Syrakusa var ju inte svart!
-
Du fortsätter med ditt ljugande, märker jag.Dorian Ertymexx skrev 2014-02-09 17:17:56 följande:Hon var heller inte blond och välmående, utan ögonlös, anorektisk, hade skägg... Om man nu ska vara så petig.
-
Det är uppenbart att du inte begriper mycket om helgonkult. Det handlar inte om att vara "expert på sicilianska utseenden", utan om att titta på illustrationer/ikoner av den kanoniserade individ man är intresserad av, för att förstå vilken "funktion" och "roll" han eller hon har tilldelats genom historien.effemgea skrev 2014-02-09 18:19:52 följande:Enklast vore väl att Philipsson, Sveriges erkänt främste expert på sicilianska utseenden, blev ackrediterad som särskild Luciagodkännandemyndighet.
Finge han bara en liten stämpel - eller snarare två, en för godkänt utseende och en för underkänt - så skulle han kanske bli mindre ilsken.
Att ha en svart Lucia är ju att bryta ju mot hela kulten kring Sankta Lucia. Då vore det mkt rimligare att avskaffa traditionen med Lucia, en tradition som ju i Sverige är hycklande, eftersom helgonkulten avskaffades på 1500-talet. -
Jag har sett många illustrationer av Lucia av Syrakusa, men ingen som visar att hon skulle ha haft skägg.Dorian Ertymexx skrev 2014-02-09 20:53:19 följande:Så du tror på en modern helgonbild mer än på samtida ikoner och berättelser?
Tvärtom var det ju så att hon var sagolikt vacker, Lucia, de blindas skyddshelgon, som enligt legenden plockade ut sina vackra ögon, så att ingen skulle bli kåt på henne.
I Syrakusa hedras därför ofta Lucia genom att kvinnorna bär ögonbindel. Dock, detta verkar vara relativt sentida influens, att hon avbildas med de båda ögonen på en bricka. Det står nämligen ingenting om händelsen i martyrologiet.
Som negress har hon dock aldrig avbildats. Om man framställer Lucia som svart, då är ju hela kultens existensberättigande avlägsnat. -
Nej, så funkar det inte. Man kan liksom inte välja att förändra ett helgon efter eget godtycke.nihka skrev 2014-02-09 23:37:54 följande:Bara hon kommer med ljus spelar det väl ingen roll om hon är svart, röd eller grön. Det är ju inte hur hon såg ut som är det viktiga utan vad hon gjorde. Framför allt var hon en person som inte gjorde skillnad på personer utan hjälpte alla som hade det svårt som fattiga, prostituerade och sjuka utan tanke på några konsekvenser för egen del.
För fan, läs på lite...
Utseendet är mycket viktigt. Alla helgon avbildas i princip likadant jämt, så att de lätt känns igen av alla som dyrkar det. -
OM man nu ska fira Lucia av Syrakusa, ska man naturligtvis göra det i juletid.Dorian Ertymexx skrev 2014-02-10 04:46:06 följande:Jodå, det går alldeles utmärkt. Det är ju det vi har gjort med sankt Nikolaus, till exempel. Han var högst troligen inte en blekfet, skrattande jätte, som jag tidigare skrev.
Kolla in ikonbilden, ser han fet, vitskäggig och glad ut? NÄ! Ser fram emot din fortsatta kritik mot jultomten (som dessutom ska firas 6e december, inte på julafton).
Dock, med tanke på att Sverige inte är nåt katolskt land, bör Lucia inte firas i exempelvis skolor.
Den korrumperade Jultomten bör naturligtvis avskaffas. En hednisk högtid f.ö., julen, i motsats till Lucia.
Min inställning är att firanden av olika slag ska tillhöra privatlivet, inte tillhöra den offentliga förvaltningen.och Bort med Jul och Lucia från statstelevision och skolor således! Däremot kan man ju läsa om dessa saker, som en del av historieämnet, samhällskunskap, sociologi etc.
PS Hur gick det med källorna angående ökningen av sexualbrott; menar du att BRÅ har fel? DS -
Det man gör är ju att man försöker likna henne, såsom hon har illustrerats genom den katolska traditionen. Så fungerar det ju med alla helgon.Dorian Ertymexx skrev 2014-02-10 04:41:52 följande:
"All that is really known for certain of Lucy is that she was a martyr in Syracuse during the Diocletian persecutions of 304 AD."
Allt man vet är att hon var martyr. Dvs man vet inte om hon var svart, brun, gul, röd, blålila, vit som snö eller albino. Vi vet ingenting. Så dina försök att ta moderna exempel för att gnälla på ett val av lucia med mindre ljus hy är enkom fåniga. Det är som att säga att alla som spelar Jesus måste se ut som snubben från Jesus Christ Superstar, eller som Max von Sydow, för att de är de setts spela Jesus på film.
Traditioner handlar dessutom aldrig om att efterapa till minsta detalj - som sagt, Lucia fick sina ögon utpetade (eller stack ut dem själv enligt andra versioner av storyn; som sagt, det enda man vet säkert är att hon var en martyr), menar du på allvar att bara syditalienska kvinnor utan ögon ska få spela Lucia, eller hycklar du för att du ogillar just mörkhyade som tar litet plats en dag om året?
Notera också att "Her feast day was commonly described as the shortest day of the year, as it is in John Donne's poem, "A Nocturnal upon St. Lucie's Day, being the shortest day" (1627). The poem begins with: "'Tis the year's midnight, and it is the day's".[10]" - ska vi vara så petnoga så firar vi lucia på fel dag. Jag förväntar mig att du kommer klaga på vårt val av luciafirande med samma glöd som du klagar över hudfärgen på tidigare nämnda lucia.
en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lucy
Jag fortsätter leta efter delbar info om Lucias yttre; det var ett tag sedan jag läste om det i och med antikstudier.
Du verkar inte begripa hur det fungerar...