Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

Eugenie skrev 2014-01-04 14:51:14 följande:
    Det där sista var ett egendomligt antagande om Sd:are, som dessutom inte stämmer. Jag själv har t.ex. bott i både Storbritannien, Österrike och Norge, och dessutom rest som turist i många andra länder. En mycket aktiv Sd:are jag känner, har bott i USA och arbetat (på en högt uppsatt position) med en kandidats presidentkampanj. Och så vidare. Det finns många erfarenheter som vi stöter och blöter när vi träffas informellt, och den förhärskande är alltid att det inte finns något annat land som vi vistats i, som jamsar så mycket med invandrarna som vi gör.

För att ta bara ETT exempel från mina egna erfarenheter. I Österrike, där jag arbetade i en vanlig kommunal skola, fanns det också muslimer - invandrare från Turkiet. För den skull var det ingen som hade kommit på tanken, att gömma undan landets egen religion för att de inte skulle bli kränkta. Den kommunala skolan undervisade de österrikiska barnen i kristendom - det var t.o.m. en Pfarrer (katolsk präst) knuten till skolan, som höll i undervisningen. Likaså konfirmationsundervisningen, som skedde på skoltid. Kyrkobesök var ett naturligt inslag i undervisningen, liksom att det var prästen som höll i själavården och kom och pratade med barnen när en lärare hade avlidit. Det satt krucifix och Jesusplanscher på klassrumsväggarna o.s.v..

De turkiska barnen var helt enkelt befriade från kristendomsundervisningen och kyrkobesöken, och föräldrarna fick ordna annan tillsyn under tiden. Så enkelt var det, och samhället slapp dessa bråk om var skolavslutningen skulle vara någonstans två ggr om året...

Just för att man HAR utlandserfarenhet, så kan man se hur bisarrt PK-Sverige har blivit...

Och för att bevara svensk kultur så relateras nödvändiga förändringar för målet med hänsyn till andra länders struktur. Förstår precis. Logik. Vad som utmärker Sverige ska bort och slätas över med gemene nationalismuttryck i Österrike med flera länder. Brilliant logik.

Det här kallas inte för nationalism, utan för ett utvecklingsmotstånd och ett raderande av just det som gör Sveriges kultur utmärkande överhuvudtaget.

Sverigevän = hämtar kulturinfluenser överallt förutom ifrån Sverige?

• Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 15:12:00 följande:
    Digestive: dina inlägg är skrivna på så konstig/dålig svenska, att det tar för lång tid att försöka dechiffrera dem. Jag kommer hädanefter bara att hoppa över dem.

Gört.
  • Digestive
    themia skrev 2014-01-04 15:46:16 följande:
    Vem påstår att vi inte har någon kultur i Sverige?
    Upp till bevis!

Helt enkelt inte rätt kultur, den påminner inte tillräckligt om Österrikes, Europas norm i frågan om immigration och så vidare.
  • Digestive
    jeanette02 skrev 2014-01-04 16:18:59 följande:
    Det finns en del människor som jag vet av egen erfarenhet tycker att Sverige är lite kultur och traditionsbefriat. Det ända som är viktigt är konsumtion, generaliserat nu men ändå en uppfattning en del (talar främst nu om människor från andra europeiska länder som jag umgås med) har.
    När jag jämför min svenska kultur med min makes italienska ja då framstår den svenska som väldigt neutraliserad.

För sådant utmärker inte en kultur? Åter igen så ger den här tokiga definitionen av kultur uttryck. Sverige har helt enkelt imgen kultur, för den uttrycker sig inte på rätt sätt - därmed måste Sverige anpassa sig efter övriga Europa i vissa frågor och ta efter Österrike i andra, för att få behålla sin kultur.

Det går komiskt fel i tanken bland Sverigedemokrater. Inget fel på att sänka immigrationen och strama åt gränserna, att dock kalla Sverige för kulturlöst handlar om att inte förstå begreppet och helt enkelt ställa sig emot hur Sveriges KULTUR utvecklas.

• Digestive
    jeanette02 skrev 2014-01-04 17:02:45 följande:
    Förstår hur du tänker tror jag...jo och det är nog utmärkande för svensk kultur och traditioner. Länders kulturer är ju en uppblandning av flera olika länders kulturer och man anammar olika saker och gör till sina egna. 
    Kulturlöst tycker inte jag Sverige är men som land känns det neutral i sina traditioner.
    Det upplevs till viss del kulturlöst för att observatören just befinner sig och utgör kulturen i fråga. En zebra finner helt enkelt inte ränderna anmärkningsvärda. Medan att återgå till det gamla upplevs som en påtaglig förändring just för att det ger en påtaglig kulturförändring, sett till dagens kultur i Sverige.

Kultur definieras av folket och det finns en anledning till varför 2/10 (och säkert färre i praktiken, som just engagerar sig i Sverigedemokraternas kulturhållning) står bakom Sverigedemokraternas kulturhållning - de tillhör helt enkelt inte Sveriges folkkultur idag och så som den har utvecklat sig sedan mitten av 1900-talet. Övriga 8/10, den ringande majoriteten (och säkerligen fler, med hänvisning till föregående parentes), definierar Sveriges kultur utan varken förbehåll, undantag eller pardon.

Det tillhör svensk och modern kultur att slita sig ifrån religiöst inflytande, framförallt i politik, statsfilosofi och livshållning i allmänhet (det andliga kan dock ses som ganska långt ifrån utdött rent generellt, det har sina uttryck där det har det, dock avskuret och skiljt ifrån andra samhällsaspekter), och det tillhör svensk kultur att neutralisera starka traditionsuttryck till förmån för demokratiska idéer och uttrycksfrihet i stort.
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:04:14 följande:
    Fast vi är ju många - större delen av folket ute i stugorna skulle jag gissa - som INTE vill ha en jamskultur. Den har påtvingat oss av Överheten - med Mona Sahlin i spetsen under många år. Österrike har vad jag anser vara en normal kultur för en nationalstat. Det vill säga: man kan vara generös mot ett mindre antal invandrare, men aldrig så många att det går ut över den egna befolkningen. (T.ex. fanns det, när jag bodde där, inga köer till sjukvård och tandvård.)

Samt att det är självklart att det är invandrarna som ska anpassa sig. Visst - de får fira vilka fester de vill i sina egna hem, äta vilken mat de vill i sina egna hem, tro på vilken gud de vill och så vidare. Det är ingen som försöker hindra dem. Men österrikarna själva backade inte med SIN mat, SINA traditioner, SIN religion. Utan budskapet var "de här-och-de här timmarna hålls undervisningen av Pater Zimmermann. Timmarna är icke-närvaropliktiga, men ni föräldrar ansvarar själva för er barntillsyn om era barn inte ska vara med".
    Det finns inget som hindrar människor att uttrycka tradition. Människor som faktiskt känner så kan snarare ses som tramsiga och tafatta.

Skolor profilerar sig som de själva önskar och om det påverkar en enskild individ i sitt eget uttryck av tradition så kan bara ses som integritetslöst. Majoriteten svenskar har helt enkelt inte behovet av att känna igen samma gester, slagdängor och kläder åt alla väderstreck som huvudet vänder sig åt. Helt och hållet en integritetsfråga och vederbörande får helt enkelt leva med att staten tar mindre och mindre ansvarar för den och lämnar dörren öppen för alla möjliga traditionsuttryck.

Beklagar om det känns skrämmande men majoriteten svenskar har inget behov av att hålla vissa enskilda svenskar i handen medan de genomgår någon slags identitetskris.

Herre Gud, här firas det Midsommar med mjöd som rinner längsmed ståtliga skägg tills det ges sällskap av sillrester och toner av folkmusik. Vad skulle kunna stoppa? Att grannarna inte gör samma sak, skrämmer knappast upp någon oro.

Behovet av någon slags nationalstat för att kunna eller för den delen våga uttrycka tradition i Sverige, ses i ärlighetens namn bara som vekt. Det finns nog inget annat land som lämnar fältet så fritt öppet för traditionsuttryck, som just dagens Sverige.

Men visst, Sverige kan absolut behöva en paus ifrån en faktiskt ärofylld flyktingpolitik. Men medan Sverigedemokraterna börjar våga ta på sig folkdräkter och skåla ordentligt med sillnubben, efter att det har skett - så firar en annan hur Sverige har gjort utmärkande hjältedåd i fråga om världens lidande och skiter fullständigt i om det ensamkommande barnet som räddades inte kunde ses ett barn i praktiken, likväl ett liv som Sverige har räddat ifrån värre misär. Liksom dessa inställningar som skiljer "stolta svenskar" ifrån stolta svenskar.
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:19:59 följande:
    Fast den "neutraliteten" har ju påtvingats oss uppifrån. Sakta men säkert har många av våra kulturuttryck förbjudits t.ex. i skolan - som är den viktigaste platsen för överförande av kultur till nya generationer. Eftersom inte alla vuxna sköter detta - i synnerhet inte unga föräldrar som själva inte fått det med sig. Eller invandrare, naturligtvis.

Likaså har TV-programmen utarmats - jag noterade t.ex. att på landets officiella nyårsfirande från Skansen i år, så hade de t.o.m. tagit bort den vackra sången "Sverige" med dikt av Heidenstam. Antagligen av PK-skäl. Inget om vår religion nämndes i hela programmet. I stället var det massa enfaldig jazz och fåniga dansnummer.

DÄR är orsakerna till kulturdöden! Inte att FOLKET inte vill ha vår kultur kvar!
    Bara vekt. Vekt, vekt och åter igen vekt.

Ingen annan än vederbörande ansvarar numera för vederbörandes traditionsuttryck, åt det hållet har Sverige utvecklats åt. Om den sanningen känns så fruktansvärt skrämmande så kommer helt enkelt behovet av en slags nationalstat upp till ytan - svaga händer önskas hållas av starkare.

Kan för all del sitta med vederbörande vid nästa midsommar och hålla ryggen fri ifrån, ja, vet inte riktigt vad men visst kan det ställas upp.
  • Digestive
    Eugenie skrev 2014-01-04 17:41:45 följande:
    Men får jag ett namn då, på en svart nobelpristagare i fysik, kemi eller medicin? Rappa på!

Dessutom är det så, att de uppmätta skillnaderna i intelligens mellan olika populationer - för JO sådana mätningar har gjorts, och de är statistiskt kontrollerade också - hela tiden handlar om MEDELTAL. Enstaka genier kan naturligtvis finnas även i en population som har en medel-IQ på låt oss säga 80. Men detta är inte intressant för svensk invandringspolitik, såvida vi inte IQ-testar alla svarta (t.ex.) innan de får PUT här. Utan då måste vi räkna med att de vi får in här, har en IQ på just 80. (Svarta och 80 var bara exempel - det behöver inte stämma. Somalier har dock lägre IQ än afrikaner i stort: 65.)
    Och människor som inte känner till hjärnans plasticitet har inte riktigt tillhörigheten att uttrycka sig om intelligens överhuvudtaget. Vad som stimuleras får stimulation får förmåga - och det sker, eller rättare sagt kan ske, i sådan omfattning i en mänsklig hjärna att den till och med förändrar sin fysiska och funktionella struktur fundamentalt.

Hjärnan kan reparera stora fysiska skador på grund av sin höga plasticitet - men Afrikaner som har fått för dålig stimulans angående logiskt figurtänkande, i sin tidigare omgivning, har tydligen inte en chans. Tomte

Vad har en människa som analyserar tillvaron med på en kausal nivå som återfinns i mattematik överhuvudtaget att säga om intelligens? Som sagt tidigare - stå lycklig över dessa understimulerade människor, för de ger iallafall en lyckosam jämförelse för vederbörande.
  • Digestive
    AnnaKarinAK skrev 2014-01-04 17:56:50 följande:
    Tradition hålls inom FL-sfären som bestämmer vad som är tradition eller ej. .Du sitter enbart på brännäsan och glorifierar din egen självgodhet.
    Och lyckas till och med göra den saken utan att ha med världens mest understimulerade människor i jämförelsen. Väldigt konstigt att självgodhet uppstår, egentligen samma sak som sker - bara på lite annorlunda nivåer, för att uttrycka det milt.

Vissa klappar sig för bröstet när de ser understimulerade människor under svält, krig och fattigdom - den här skribenten slår i sin tur sig för bröstet när då dessa landsmän syns, som har haft precis likadana förutsättningar som en annan.
  • Digestive
    Crnac skrev 2014-01-04 19:09:07 följande:
    Du vill väl ha väldigt mycket flyktingar hit trots att du vet att det är jättedåligt för Sverige?

Detta är som du förstår både kontroversiella och vänsterextrema värderingar. Det handlar inte om någon propagandaskrift utan det kommer bli en faktabok som ska heta "Vänsterextremism, näthat och oikofobi"

Du får jättegärna vara anonym, det jag menade med "resa" var hur ditt starka hat gentemot Sverige började? Om det var någon speciell händelse som triggade igång det eller om du helt enkelt föddes med ett starkt hat emot fosterlandet.

Tack!
    Öh, "kontroversiella och vänsterextrema" för vilka - svenskar? Knappast. Sett till övriga världen möjligtvis men då blottas även vilken kultur som Sverigedemokraterna önskar bevara i praktiken och den har inte mycket med något svenskt att göra.

"- Bevara Sverige svenskt!! - låt oss bara kolla runt lite i grannländerna över vad som är svenskt först."
Svar på tråden Varför hatar folk SD?