Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

JTA skrev 2013-11-30 20:49:48 följande:
    Och detta innebär att 13 % av biståndet flyttats till de kostnader som uppstår när denna lilla fis i rymden kommer till Sverige. Även du inte alls vill kan du naturligtvis föreställa dig hur många gånger fler människor de pengarna kunde ha hjälpt om de använts som det bistånd de var tänkta till.

Och du tycker att det känns bra att hjälpa några få istället för 100 gånger fler.
    *gäsp i repris* Du verkar aldrig tröttna på att försöka få dig själv att framstå som flytingarnas vän för att du vill att vi ska skära ner den ekonomiska hjälpen och låta andra länder göra hela jobbet på deras plats?
  • nihka
    JTA skrev 2013-11-30 20:57:26 följande:
    Du är uppenbarligen inte mer färdig med mig än att du svarar på mina inlägg. Även om det mest bara är hånfulla flin. Men jag ger inte upp hoppet.
    Det borde du göra. Du kunde lägga den tid du upprepar samma gamla filtar till mig på att göra något konstruktivt för någon av våra nya svenskar som exempelvis att bli kontaktperson.
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-03 22:15:44 följande:
    När brotten väl är utförda måste jag säga att jag ger fullständigt f-n i varför - vare sig det är en svensk, amerikan, kines eller afrikan som gjort det. Tyvärr kan vi inte kasta ut personer med svenskt medborgarskap ur landet men vi har i alla fall en stor möjlighet att vara mer selektiva vad gäller personer vi släpper in. För min del hade strikt följande av utlänningslagen varit en bra start. I kombination med att vi som nation minskar invandringen till normal EU-nivå, skulle det genast se mycket bättre ut både vad gäller Sveriges ekonomi och den eskalerande brottsligheten.
    Fortfarande emot utlänningar för du anser att de är så kriminella och givetvis inte rasist. Jaja. Givetvis ska vi inte ta in kriminellt belastade personer och de som begår brott ska utvisas. Det är säkert deras hederliga landmäns syn på saken också. Jag vet de som skäms för vad en fd landsman gjort, men då säger jag att man inte ska göra det. Jag skäms inte varje gång en svensk beter sig svinigt. Det har ju inget med mig att göra.

De EU-länder som låter bli att ta sin del av ansvaret skapar inte någon "normal EU-nivå."
  • nihka
    Politisk härdsmälta skrev 2013-12-03 22:43:05 följande:
    Och nedlagd för andra gången. Kanske tredje gången gillt?

www.medievarlden.se/nyheter/2013/12/forunders...
    "Blogginlägget innehåller vissa uppgifter som är missaktande mot en folkgrupp [somalier] men inte till den grad att brottslig gärning kan anses föreligga, särskilt mot bakgrund av att inlägget gjorts på politikerns egen blogg", skriver chefsåklagare Jan Pernvi vid Åklagarmyndighetens riksenhet i sin motivering."

Synd att det inte är straffbart att uttala sig "missaktande mot en folkgrupp" på sin egen blogg. Även om alla känner igen det som ett uttalande i rasismens tecken så sackar lagstiftningen efter i fråga om näthat.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-03 22:59:24 följande:
    Jag ser det mest som att det just nu finns en obalans mellan hur många som flyttar hit och resurserna för att integrera dem i samhället, därav att de flesta invandrartäta förorter har lägre sysselsättningsgrad (och många av de om har jobb har lågbetalda skitjobb), vilket i sin tur ger ökad kriminalitet och annat elände.

Det jag saknar är en seriös debatt från politiskt håll hur man skall komma tillrätta med det här, och faktiskt erkänna att det finns stora sociala problem med invandringen.

Jag klumpar inte ihop folk, men när jag ser tydliga tendenser inom vissa grupper är jag intresserad VARFÖR är det så, hur kan vi förbättra situationen.

Men vi kan kanske vara överens om att integrationspolitiken inte fungerar särskilt bra, eller?
    Om man använder invandrarghetton som rättesnöre kan det förstås vara svårare att se vad som fungerar. I min kommun har det inte förekommit en enda gruppvåldtäkt och inte en enda bil eller ens papperskorg har satts i brand av några invandrare. Ändå är de hyffsat många i förhållande till invånarantalet. Det fungerar mycket bättre att sprida ut flyktingar i landet, men många unga vill förstås flytta till en större stad där det är mer puls eller till städer där man hittar många av sina fd landmän. Det bästa är att komma ensam från sitt land till ett litet ställe där ingen pratar ens språk. Trist i början, men de lär sig svenska på rekordtid. Ett stort problem är när asylsökande inte stannar där de är anvisade utan flyttar självmant till våra stora städer och tränger ihop sig i en lägenhet tillsammans med släktingar och vänner och tar smällen att man mister alla sina bidrag. De blir fattigare än fattiga.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-03 23:36:05 följande:

Det där är ju faktiskt inte helt sant, om man tittar på nationalitetssbiten och kulturbiten, då vissa handingar som är olagliga här, tex att slå eller våldta sin fru eller helt lagligt och inte ens ses som något konstigt i vissa länder.

Hedersmord är något annat som är en kulturel prägel att man har ihjäl sina kvinnliga släktingar som man anser ha förstört familjens heder. Det förekommer liksom bara inom vissa kulturer. Där är det viktigt med den inre kritiken, dvs de som tar avstånd ifrån sånthär måste jobba hårt för att förändra attityden hos sina landsmän, för kritik utifrån verkar inte fungera alls. Läste om en rapport angående medling inom familjer där unga tjejer upplevde hedersvåld. Efter att familjerna lovat att ändra sig, så slutade det ändån med tvångsgiftermål för de flesta tjejerna, en hade blivit mördad.
    Detta är ett stort problem som mest sopas under mattan, eftersom det är så känsligt att ha kritik eller fördöma företeelser inom invandrargrupper. Det är lättare att itne låtsas om det, för riskerar man inte att få rasist eller SD-stämpeln.

Jag skulle också vilja se en utredning varför i princip alla gruppvåldtäkter begås av män/pojkar med utländsk härkomst. Anledning till att jag anser det är att jag de senaste 20 åren endast läst om ett enda fall där förövarna varit svenska, alla andra där jag har fakta, dvs det är inga gissningar, utan jag har läst domarna och åtalen, så är det folk med invndrarbakgrund.
      Du får gärna motbevisa mig, jag mår riktigt illa varje gång jag läser om ännu ett fall (vilket är rätt ofta nuförtiden), och vill inte att det ska vara en "importerad" brottslighet, men mina observationer ger tyvärr den bilden.

Personligen tror jag det har mycket med att göra med den kvinnosyn som råder i det länder där dessa män kommer ifrån. Kontrasten mot att möta svenska kvinnor, som har fri (någorlunda iallafall) sexualitet, klär sig som de vill, gifter sig med vem de vill osv är ju ofantligt mot deras uppfattning att en kvinna är underställd mannen, ska göra som hon blir tillsagd och har förlorat sin heder om hon har sex före giftermål.
       Att förövare efteråt i vissa fall skrutit om våldtäkten för alla i sin omgivning ger också en bild av att man inte anser att man gjort något fel, eller inte förstår att det är en brottslig handling i Sverige,

Läste i en norsk tidning där de intervjuat några afrikanska män, och de sa det rakt ut,  "Vi våldtar norska kvinnor för att de har ingen heder", och räknade sen upp de exemplen jag gav ovan.

Detta är något vi behöver bli mycket bättre på bemöta, och våga inse att folk i andra delar av världen har inte samma värderingar som oss i alla lägen, och tydligt utbilda dom i vad som gäller här, vilka lagar och regler som gäller i en demokrati och rättstat. Mycket som vi tar som självklart är inte det för någon som växt upp ett religöst styrt samhälle, utan vare sig demokrati, rättssäkerhet eller fungerande välfärd.

För att citera en lärare på SFI "Det räcker inte att lära nyanlända att tala svenska"

Brottslighet är fortfarande frikopplat från både gener och nationalitet. De parametrar du tar upp är samhällssociala. Lagstiftning är något man som samhälle väljer till och alla står inte bakom alla lagar även om man oftast inte får bryta dem utan konsekvenser. När en lag väl ändras är det inte ovanligt att förändringen har hög acceptans och att den tidigare lagstiftningen i praktiken bara gällt på pappret en tid. Människor från andra länder är inte mer homogena än svenskar är. En del välkomnar förändringar här i det nya landet, andra inte.  

Jag rör mig runt invandrare och flyktingar så gott som dagligen och har gjort det i många år och det du beskriver ser jag inte som vanligt. Jag känner bara till ett fall där en bror misshandlade sin yngre syster när hon började träffa svenska killar. Han kom att ångra detta eller sa åtminstone så. Gruppvåldtäkt finns i vår historia också. Jag  vet inte hur många som begås varje år. Sverige har internationellt sett en hög andel anmälda våldtäkter även om mörkertalet fortfarande är stort. Att det finns en stor obalans bland just afghaner när det gäller män och kvinnor är sant. Jag har enbart träffat 3 afghanska kvinnor här i min kommun över åren. De afghanska unga männen som hittar tjejer brukar göra det bland andra nationaliteter, ibland svenskar men mest bland andra invandrarargrupper.

Nej, det räcker inte med att lära nyanlända att tala svenska, varför det bl a är så viktigt fortsätta med språkundervisning som tar upp både svenska och svenskt och att man hjälper till att etablera en god relation med en kontaktperson.
  • nihka
    100kgpappa skrev 2013-12-05 09:59:46 följande:
    Absolut är det inte svart-vitt, men det är  trots att generellt skillnad på kvinnosyn bland Svenska män och tex Afghanska män, så är det bara.

Vi har inte en kultur där 98% av äktenskap är arrangerade, där flickor köps av sin blivande mans familj, där 70% av kvinnor upplever våld/sexuelly våld i hemmet.

Det stämmer ju inte på varje enskild individ, men ta ut 100 män uppväxta i Sverige och 100 män från tex Afggahinstan och jämför deras syn på kvinnor. Tror det finns nån skillnad?
    De allra flesta afghanska män jag har träffat på uttrycker om de får välja en sak så tycker de om demokrati. Många av dem är inte uppväxta i Afghanistan utan har levt i många år som flyktingar i exempelvis Iran där de inte upplevt någon större demokrati utan varit marginaliserade. Det många har svårt för i början här är att auktoritet inte är jämställt med att någon pekar med hela handen utan en auktoritet här kan efterfråga andras synpunkter utan att framstå som en svag ledare. Jag har aldrig haft problem med att jag är kvinna bland just afghaner medan det har hänt enstaka gånger bland exempelvis irakier.
  • nihka
    ubåt skrev 2013-12-05 21:50:32 följande:
    Jag är emot alla kriminella och diskriminerar inte brottslingar avseende kön, hudfärg eller ursprung. Men som jag skrev ovan, kan vi inte utvisa svenska medborgare men vi kan vara mycket mer selektiva inte bara mtp eventuell kriminalitet. 
    Jag vill inte att mina surt förvärvade slantar skall gå till kriminella samt personer som inte har giltiga asylskäl och som i många fall ljuger om sina skäl och ålder.

Jag kan varmt rekommendera förra flyktingombudsmannen Merit Wagers blogg (meritwager.wordpress.com) som under många år har rapporterat om vansinnet inom invandringsindustrin. Följ den bloggen -vilket borde vara obligatoriskt för att få uttala sig i dessa frågor.
    Du kan ju börja med ett inlägg från i måndags "Varför anmäls inte åldersbedrägerier bland påstått minderåriga asylsökande". 
    meritwager.wordpress.com/2013/12/02/varfor-an.../

Alla EU-länder med undantag av Grekland och ytterligare något land tar ansvar, det är Sverige som sticker ut och är extremt.
    "I många fall" innebär spekulationer. Åldersbestämningar med handledsröntgen och tandundersökningar har en felmarginal på 5-6 år vilket gör att merparten kan hamna både inom och utanför spannet upp till 18 år. Själv är jag kraftigt misstänksamt mot enbart 2 (TVÅ) ungdomar här som jag misstänker är betydligt äldre än de har uppgett. De allra, allra flesta jag har träffat är klart den ålder de uppger vilket blir tydligare desto lägre man känner dem. Visst finns det de som ljuger om sina skäl. Så är det alltid, men det ska inte hindra dem som behöver skydd som somaliska mammor som försöker få iväg sina unga pojkar för att de riskerar att föras bort som barnsoldater om de stannar, särskilt om det inte finns kvar en vuxen man i livet att skydda familjen. 

Förstår inte varför du utgår från att jag INTE redan har läst Wagers blogg vilket jag har gjort och jag har även boken Inte svart eller vitt utan svart och vitt. Där finns givetvis de exempel som är utmärkande och inte de som följer reglementet. Det är bra att missförhållanden kommer fram. Att komma till bukt med de som utnyttjar systemet hjälper oss att hjälpa fler som verkligen behöver hjälp.

Det är ta mig fan skamligt hur lite de flesta europeiska länder ställer upp för exempelvis krigets offer i Syrien. Skamligt!
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 12:07:45 följande:

De får exakt samma standard som en svensk låginkomsttagare eller socialbidragstagare. Och det är inte illa i ett internationellt perspektiv, eftersom det dessutom ingår gratis barnomsorg och förskola, gratis skola och utbildning till och med universitetsnivå, fri sjukvård, fri tandvård (d.v.s. fri om man har soc och dom betalar allt som inte landstinget subventionerar), fri mödravård, fri förlossningsvård, fri tillgång till alla andra samhällstjänster som socialens insatser, psykologer, kuratorer, sim- och idrottshallar, bibliotek...

Så är det inte i andra länder. Där betalar man sina läkarräkningar, nannies och skolavgifter själv, och måste alltså rätta munnen efter matsäcken när det gäller allt sådant. Samt att socialbidragsnivåerna är mycket låga, i de länder som har några bidrag alls vill säga. I de flesta länder är man hänvisad till kyrkan eller privatpersoners välgörenhet.

Once you are in, you are all in, i det här flata landet. I andra länder finns det en karenstid och man måste visa att man har arbetat och betalat skatt i en viss tid först. Jag kommer bland annat ihåg när jag bodde i London,  och jag inte fick tillgång till tandvård på NHS (National Health Service) förrän jag fått mitt NHS Card. Och det fick jag inte förrän jag kunde visa upp löne- och skattebesked,  anställningsbevis o.s.v.. Innan dess la jag ut mina sparpengar på osubventionerad tandvård...
    Finn fem fel räcker ju inte här.

Kollar du NÅGONSIN upp NÅGOT innan du kläcker ur dig saker? Jag har aldrig någonsin gått in gratis på en simhall utom när vi hade bad i skolan. I England har bad varit gratis för alla UB40 cardholders och svenska medborgare hade före inträdet i EU avtal med Storbrittanien när det gällde sjuk- och tandvård och nu tar du bara med dig E111.

Asylsökande har bedrövligt lite pengar. Det är därför de har så billig sjuk- och tandvård. En ensam vuxen som får logi utan kost får 70 kr om dagen och om de kommer på vintern kan de ansöka om att få köpa vinterjacka och vinterskor och kommuner som är snälla ger extra pengar till det. Jag rekommenderade ullraggsockar i sandalerna till en kille som kom i samband med första snön ett år. Det tar ju ett tag innan pengarna kommer - om de kommer.
  • nihka
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-08 18:10:42 följande:

Alltså, jag har bott i Storbritannien - före inträdet i EU - och det var exakt så som jag beskriver när det gäller tandvård. Jag VET att det var så, eftersom jag drog mig fast jag hade tandvärk, för att jag inte ville slösa mina sparslantar på detta i ett land där jag inte hade rätt till någon socialhjälp om jag gjorde slut på mina pengar. Vad är det du inte förstår? 

Vad gäller ett besök på en simhall i Sverige, så betalar man som privatperson endast en femtedel av vad det egentligen kostar. Har man soc så behöver man egentligen inte betala något alls, eftersom ett belopp för "lek och fritid" ingår i normen. Det går dessutom att få ut pengar för simskola, ridskola och andra fritidsaktiviteter för barnen, eftersom socialsekreterarna alltid ska beakta barnperspektivet.

Asylsökande är man en ytterst kort tid - sedan får man samma socialbidragsnorm som svenskar får. Och det tror jag att du vet. Dessutom har de asylsökande ett tryggt boende, mat, hygienartiklar o.s.v. garanterade på asylboendet. Jag råkar dessutom veta att personalen ordnar trevliga fester, besök på intressanta aktiviteter o.s.v. under tiden.
    Lustigt. Jag bodde också i Storbrittanien före inträdet i EU och jag fick kirurgisk tandvård kostnadsfritt utan NHS card som svensk medborgare med uppehållstillstånd. Vad är det DU inte förstår? Troligtvis går din vana att tro och anta långt tillbaka, eller så gjorde man skillnad på dig och mig. Intressant tanke. Jag blev i alla fall väldigt väl omhändertagen.

Subventionerat med egen avgift är fortfarande inte gratis och alla kommuner har inte ens en simhall så vad du har fått det ifrån att alla som har socialbidrag går gratis på simhallar kan man undra. Och det var bara ett exempel på allt du har fått om bakfoten.

Ytterst kort tid. Jaså du? Om de inte är asylsökande under dublinförordningen så de snabbt ska tillbaka till ursprungliga asyllandet tar det från några månader till ett par år och ibland längre. Och på asylboendet. Du tror visst alla bor på asylboende men det allra vanligaste är att man bor i eget hushåll. 71 kr om dagen som ska räcka till mat, kläder, sjukvård, medicin, tandvård, hygienartiklar och fritidsaktiviteter är för de som INTE bor på ett asylboende där man får mat. Om man har mat dras det av för det och man kan få som mest 24 kr och som minst 6 kr/dag. Från och med tredje barnet är ersättningen 6 kr/dag isf 12 kr.

http://www.migrationsverket.se/info/2554.html

Jag råkar dessutom veta att det för de allra flesta inte finns någon personal alls som ordnar något överhuvudtaget. Här ställer kyrkan upp med pengar de samlat in så det blir en kulturfest med knytkalas en gång om året och volontärer erbjuder skjuts för de som bor för långt bort för att kunna promenera. 

Svar på tråden Varför hatar folk SD?