100kgpappa skrev 2013-11-30 18:44:55 följande:
Men nihka, om någon påstår att en grupp människor är överrepresenterad i brottslighet, betyder inte det att man anser att alla i den gruppen är kriminella.
Jag tycker personligen att 12% i registret är mycket, speciellt om man räknar bort alla kvinnor som står för en väldigt liten del av brottsligheten, så är kanske siffran närmare 20% för männen, tycker du inte själv att det är rätt mycket?
Men den siffran är helt ointressant om man inte jämför den med någonting. Hur många personer som inte har invandrarbakrund är med i registret? Hur många promille av infödda svenskar döms för de grövsta våldsbrotten per år?
Jag har iallafall läst i BRÅ:s siffror att det är 4 ggr högre risk att en person med 2 utlandsfödda föräldrar hamnar i kriminalitet än någon där båda föräldrarna är födda i Sverige. Givetvis beror det inte på någon kriminell gen, men en del brottlighet kommer ju med kulturen, tex när en pappa knivar ner sin dotter för att rädda familjens heder, det förekomer liksom i västvärlden. Dessa brott är dock fortfarande relativt få, så det gör varken från eller till på statistiken. Däremot finns det en social bakgrund, dvs invandrarna hamnar ofta längst ner på samhällstrappan, men de som flyttar hit har ju fortfarande det bättre än där de kom ifrån, så de tror jag inte är speciellt överrepresenterade i brottstatistiken.
Problemet är deras barn, som inte är speciellt nöjda med att växa upp "fattiga" (med svenska mått) och som hellre ser en snabb väg till pengar i kriminalitet än hårt slit i skolan när man ändån inte får jobb pga av sitt namn. Kombinera det med en uppväxt i ruttna förorter, politiker som vägrar ta till sig problemen, och vi har en situation som bara blir värre och värre.
Orsak: En misslyckad intigrationspolitik där man tror att allt kommer att lösa sig av sig självt, för stor invandring i förållande till vad samhället klarar av, och inte minst, konsekvent förvägran av fakta och att vilja arbeta för lösningar på problem.
Om man vägrar inse att det finns ett problem med den invandringspolitik vi har idag, kan man heller inte jobba på en lösning eller att förbättra situationen, för det skulle innebära att man indirekt erkänner att man misslyckats. Och sen är man förvånad över att folk tröttnar och lägger sin röst på SD för att de inte ser något annat alternativ, då alla andra partier konsekvent vägrar att diskutera frågan.
Statistik går att vända och vrida på åt båda håll, men jag tycker att du gör lika fel som vissa SD-anhängare och redovisar bara sådant som passar dig, och utelämnar annat.
Nej, jag har jag förstått det, vilket förstås inte innebär att alla har förstått det.
När det gället att klumpa ihop så är det ingen som förespråkar att vi exempelvis ska förpassa alla män från våra gator för att män är superkraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken medan att stänga gränserna för alla från mellanöstern och nordafrika verkar vara ett fullgott alternativ för många SDare. Man ska tydligen bara klumpa ihop när det handlar om människor från andra länder.
Jag håller absolut med dig om att jag här bara redovisar sådant som passar mig och utelämnar annat. Jag gör det främst av 2 orsaker:
1) I SD-dominerade trådar är jag ute efter just den motvikten eftersom nidbilden trummas ut konstant.
2) Kanske någon av de många SDare känner igen sig och fattar hur snett ute de är (fat chance).
Balanserade resonemang har jag provat med tidigare men de funkar inte på främlingsfientliga och rasister.
BRÅs siffror är från 1994 och 2005.
Problemet är vissas bild av deras barn. De kommer hit och antingen tar våra jobb eller lever på våra skattepengar - de kan aldrig göra rätt. Jag har fått frågan så många gånger: Vad heter dom (partiet) som inte vill ha oss här? Ja, vad svarar man?
En sak som jag tycker vi skulle göra annorlunda är hur vi hanterar ensamkommande flyktingbarn. Många bor i gruppboenden och där tycker jag att familjehem borde vara normen så man får något som liknar föräldrastyrning under de identitetssökande svajiga tonårsåren.