Varför hatar folk SD?
Tror du?
Har du tränat mycket?
Har du några speciella knep?
Tror du?
Har du tränat mycket?
Har du några speciella knep?
"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.
Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?
"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.
Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?
Är inte det en myt?
Historien med filtarna låter som en klintbergare och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon trovärdig källa för det påståendet. Att indianerna dog som flugor i smittkoppor betvivlar jag inte men att det medvetet skulle spridits med filtar ställer jag mig tvivlande till.
en.wikipedia.org/wiki/History_of_smallpox
en.wikipedia.org/wiki/Ward_Churchill_academic_misconduct_investigation
Eftersom jag blev nyfiken har jag letat på nätet men inte hittat något som styrker att det delats ut filtar infekterade med smittkoppor i ett medvetet försök att slå ut indianbefolkningen. Nu är det möjligt att det är mina tillkortakommanden när det gäller googling som gör att jag inte får någon relevant trätt på filtarna. Däremot har jag någonstans läst att sjuka spanjorer lämnades i indianernas vård och att det var därifrån smittan spred sig.Det var just likheten mellan de båda händelserna, det vill säga utdelandet av textil smittad med smittkoppor, som fick mig att börja undra om det inte var en klintbergare.
Klok tjej på Twitter: Danskar skjuts ihjäl och skadas i terrordåd och @SvD bekymrar sig för muslimerna. #vilks
Vilken fråga då?
Men det var ju inte fråga om något folkmord i Sydamerika. Det där har jag ju redan avhandlat. Knappast mitt fel att du inte är läskunnig.
Men varför tjafsar du om "folkmord" då, när frågan inte berör folkmord?
Man tar sig för pannan.
Och vilka stod då i huvudsak för folkmorden - de som kunde klassas som kolonisatörer eller emigranter?
Jag svarade ju bara på en envändning hade gjort, och jag inte minns fel var denna person du. Det var ju DU som började prata om folkmord.