Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

oOOo oOOo skrev 2015-02-13 14:15:54 följande:

Tror du?

Har du tränat mycket?

Har du några speciella knep?

Och inte en enda parallel till vederbörandes nick. Slut på kaffe?
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-14 00:11:52 följande:

"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?

Rekommenderar att man försöker dämpa extasen av att blott märka ord något - för det ser en aning småsint och sjukligt ut.

Det hör till ett välkänt faktum att spanjorerna spred sjukdomar med flit, genom att exempelvis dela ut sjukdomsbärande filtar. Spanjorerna förstörde även tempel och annat av historiskt värde med just avsikten att radera ursprungsbefolkningen ur historien, därav kom begreppet "folkmord" nära till hands - för det handlade just om att aktivt, medvetet och systematiskt förstöra dessa folkslag, på alla tänkbara sätt och vis.

Fanns det något sakligt och faktiskt argument att komma med?
  • Digestive

"Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?

För övrigt. Handlade detta nonsens om att smita från tidigare fråga? Nämligen ett utpräglat karaktärsdrag därborta, att både fult och olegitimerat smita från frågor när det passar sig.
  • Digestive
    sverker11 skrev 2015-02-14 21:22:23 följande:

Är inte det en myt?

Historien med filtarna låter som en klintbergare och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon trovärdig källa för det påståendet. Att indianerna dog som flugor i smittkoppor betvivlar jag inte men att det medvetet skulle spridits med filtar ställer jag mig tvivlande till.

en.wikipedia.org/wiki/History_of_smallpox

en.wikipedia.org/wiki/Ward_Churchill_academic_misconduct_investigation

Det finns en uppsjö av litteratur som menar att Francisco Pizarro smittade Aztekerna via sjukdomsbärande fabrikat av olika slag, både filtar och kläder nämns i litteraturen. Finner ingenting som ifrågasätter detta.

Andra länken - som just tar upp sidan av skepticism bland vissa akademiker - berör indiankrigen i Nordamerika, ungefär 300 år senare. Angående den biten, om än irrelevant för diskussionen, så styrker exempelvis William Trents personliga jounal teorin om att en sådan typ av krigsförning faktiskt utfördes; www.nativeweb.org/pages/legal/amherst/trent.html
  • Digestive
    sverker11 skrev 2015-02-15 15:44:56 följande:

Eftersom jag blev nyfiken har jag letat på nätet men inte hittat något som styrker att det delats ut filtar infekterade med smittkoppor i ett medvetet försök att slå ut indianbefolkningen. Nu är det möjligt att det är mina tillkortakommanden när det gäller googling som gör att jag inte får någon relevant trätt på filtarna. Däremot har jag någonstans läst att sjuka spanjorer lämnades i indianernas vård och att det var därifrån smittan spred sig.Det var just likheten mellan de båda händelserna, det vill säga utdelandet av textil smittad med smittkoppor, som fick mig att börja undra om det inte var en  klintbergare.

Som sagt så verkar konsensus råda inom litteraturen - därav "ett allmänt känt faktum" - men skulle det ligga en fars eller rent utav en konspiration som grund, så återfinns inte medlen för att syna det härborta iallafall.

Kan dock instämma med att stärkande bevis verkar väldigt svårfunna, har sökt på nätet i över en timme totalt och med alla tänkbara sökord. Lika så verkar bevisförd kritik till påståendet också lysa med sin frånvaro (dock betydligt svårare, många gånger praktiskt omöjligt, att motbevisa någonting som ej har hänt överhuvudtaget) - det finns dock några fåtal resonemang som ifrågasätter påståendet och onödighetsförklarar sådan krigsförning.

Ganksa spännande ändå! Tänk vad en tråd med rubriken "Varför hatar folk SD?" kan mynna ut i, haha.. Summan av det hela resulterar iallafall till att ordet "faktum" stryks i tidigare mening, lutat mot så kallad sund skepticism. Det får reduceras ner till "ett välkänt påstående".
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-15 20:14:23 följande:

Klok tjej på Twitter: Danskar skjuts ihjäl och skadas i terrordåd och @SvD bekymrar sig för muslimerna. #vilks

"Handlade detta nonsens om att smita från tidigare fråga?"

Med andra ord; ja. Så tråkigt med andrahandssorteringen debattörer. En enkel regel att följa i fortsättningen; propagera enbart och upphör med att leka debattör.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-16 09:55:58 följande:

Vilken fråga då?

"Och vilka stod då i huvudsak för folkmorden - de som kunde klassas som kolonisatörer eller emigranter?"
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-17 00:07:16 följande:

Men det var ju inte fråga om något folkmord i Sydamerika. Det där har jag ju redan avhandlat. Knappast mitt fel att du inte är läskunnig.

Har redan redogjort för användingen av begreppet "folkmord" utan vidare respons. Vet inte vad tystnad lite här och där betyder därborta - långsökt morsekod? - men övriga har inte riktigt någon aning. Hur som helst så berör inte frågan folkmord överhuvudtaget. Inte riktigt svårt att se dessa saker, för övriga.

Det går alltså inte läsa ordentligt, förstå hur diskussioner fungerar eller ens frågetecken? Specialfallet! Orka med. Gå kursen "Vett, 5 hp" och återkom sen, tills dess så finns det väl bara duglighet till att harkla ur sig popaganda i tempot "hetsad papegoja".
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-17 11:41:13 följande:

Men varför tjafsar du om "folkmord" då, när frågan inte berör folkmord?

Man tar sig för pannan.

Att svara..

..på frågan..
    Digestive skrev 2015-02-13 13:05:39 följande:

Och vilka stod då i huvudsak för folkmorden - de som kunde klassas som kolonisatörer eller emigranter?

..och sedan anklaga andra för att tjafsa om folkmord. Tjafset i inlägg #21921 har också bemötts för längesen, utan minsta respons som resultat.

Börja använda den där pannan istället. Alla som gör det ser nämligen falskspelet - medan det fantastiska undantaget beter sig som att någonting riktigt slugt har åstadkommits här.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2015-02-17 16:03:44 följande:

Jag svarade ju bara på en envändning hade gjort, och jag inte minns fel var denna person du. Det var ju DU som började prata om folkmord.

Alla ser ju hur mycket "prat" om just folkmord det fanns innan så varför ens försöka fula sig?

Det handlade även om folkmord - att försöka radera flera folkslags hela identitet ur historien kan inte liknas med något annat än "en medveten och systematisk förstörelse av ett folk".

Sluta kräla och ge upp. Som att diskutera med en variant av Gudasänd som har attitydproblem det här.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?