Inlägg från: UPPERCASE |Visa alla inlägg
  • UPPERCASE

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 10:34:13 följande:
    Det är _inte_ särskilt högt i tak vad gäller invandringsdebatten i det här landet. Fp fick inte ens föreslå sina berömda språktester utan att diverse debattledare och krönikörer började med det sedvanliga orerandet om "fiske i grumliga vatten" och "underblåsning av kritik mot islam".

Däremot kan jag hålla med om att det inte gynnar debatten att SD:are och andra av "näthatartyp" häver ur sig sina klokheter i tid och otid och förväntas bli tagna på allvar.

Språktesterna är ganska konstigt det överhuvudtaget är invändningar mot då det klart och tydligt står i migrationsverketsregler att behärska Svenska är ett krav för medborgarskap.
    Don't make me use UPPERCASE.
  • UPPERCASE
    themia skrev 2013-12-30 11:55:02 följande:
    Språktester är rätt tvivelaktiga, var ska nivån för "behärska svenska" ligga? Ska man klara av att analysera Stagnelius diktverk eller räcker det med att klara ett telefonsamtal till vårdcentralen?
    Dessutom får man anta, att den som tänker bosätta sig i Sverige har ett eget intresse att lära sig svenska, utan att det måste kontrolleras av myndigheter.
    När anser du dig prata flytande Svenska? Är det efter du kan dikta som Karin Boye eller när du kan hålla normala samtal?
    Jag ser inga som helst svårigheter med språktester.

Vad är problemet med att de som tänker bosätta sig i Sverige lever på uppehållstillstånd tills de lärt sig Svenska?

• UPPERCASE
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 15:26:42 följande:
    hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med..
  • UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-30 16:02:19 följande:
    Ska vi ha samma krav för svenskar? När anser du dig skriva tillräckligt bra "Svenska" för att klara ett språktest? 

Nu handlar det inte om att kunna dikta utan att veta hur man skriver sitt lands språk - svenska = basic, del 1a på det tilltänkta provet tycker jag.

Du ser ju inga som helst svårigheter med språktester. Det gör inte jag heller. Jag skulle underkänna din skriftliga svenska för att inte tala om en snubbe som deltar i denna tråd vars inlägg jag hackar mig i genom och ändå oftast bara förstår en bråkkdel av. Eller vad ska man kunna för att bli godkänd på ett språktest?
    Kortfattat: Det säger mer om din intelligens än om inläggsförfattarna.
  • UPPERCASE

Det är fantastiskt kul att se vissa här som lägger sin själ i att skriva skitsnack och tror de förändrar opinionen pga detta.

• UPPERCASE
    nihka skrev 2013-12-30 17:13:12 följande:
    Vilket bra resonemang. Jag tror jag applicerar det på språktester: om de som rättar språktesterna inte förstår vad det står så säger det mer om deras intelligens än kunskapsnivån på de som har skrivit språktesten. 

Ja, kära UC, vad ska vi då med språktester till?
    Man kan ju börja med att korrigera och påvisa var felen ligger. Sen om du anser att min Svenska inte är tillräckligt bra, fine jag kan vara utan medborgarskap. Men jättebra att du har den attityden jag ska föreslå att vi anställer dig när vi inför språkkrav. SD har ju inte ens lagt fram det förslaget utan det kommer ju från partier som redan finns i riksdagen, RASISTpartier enligt dig antar jag.
  • UPPERCASE
    Thomas66 skrev 2013-12-30 18:49:58 följande:

Det är ju inte så att Sd finns bara för att massa lögner sprids, är tom ganska övertygad att div skitsidor som avpixlat och vad dom nu heter, har helt rätt i det dom skriver Dom hade inte haft någon effekt eller behövts om media gjort sitt jobb ( och jag förstår att det är ett riktigt Stort/ svårtt problem att välja vad man ska skriva) Men hade det varit ett normalt klimat så hade nassarna och vänsteranhängarna kunnat sitta själva och runka till sina sjuka idéer . Just nu känns det som kvällstidningarna är precis som rasistsidorna som ni kallar dom och det tycker jag är minst sagt sjukt.Men om jag ska vara ärlig så tror jag att det är ett Stockholmssyndrom vet att GT och lite andra mindre tidningar är rätt objektiva.
    Håller helt med dig, dessutom hade inte ens en 10 del av alla Svenskar känt till Avpixlat om inte det varit för att Aftonbladet och div kvällstidningar haft hårdbevakning och hängt där. Det var så jag fick reda på sidan och hittils har jag inte hittat något "främlingsfientligt" i deras artiklar även om nyhetsutbudet selektivt till 99% handlar om just sådant invandrare gjort.

Allra mest blev jag faktiskt irriterad över alla som spydde skit och sa sig skämmas över att bo i Sverige när nyheten om att en man och hans barn blev misshandlade av ett gäng i Malmö, att det var ett invandrargäng som utfört dådet skrevs inte ett ord om i konventionella tidningen. Det var först jag såg det på avpixlat man började fundera och det var inte svårt att hitta "sanningen" i danska tidningar, som tillskillnad från Svenska uppenbarligen inte utför samma censur.
  • UPPERCASE
    Velouria skrev 2013-12-30 18:55:26 följande:
    Bara en rolig parentes; Finlands svar på SD

www.svd.se/kultur/spraket-som-delar-finland_8...
    Vad är roligt med det och vad har det med SD att göra? Språkkrav har blivit föreslagit av FP och senast M. 
    SD har vad jag vet inte lagt fram någon motion om något språkkrav hittils även om det sannolikt skulle komma förr eller senare, Att kunna göra sig förstådd med språket i det land man lever i tycker jag är en förutsättning. 

Sjuk i huvudet är vad du är om du tycker mordhot, förföljelse och andra trakasserier är roliga.
  • UPPERCASE
    Missermajser skrev 2013-12-30 19:29:02 följande:
    Det är flera finnar här i Sverige som hotat mig för att jag är svensk när jag följt med någon finsk vän till ett sådant sällskap. Jag har skrattat och stirrat med vansinnig min medan jag sagt sagt att han borde få betalt för besväret och hållit fram min plånbok. Efter det har de inte tjafsat något mer om den saken med mig.
    Det finns ett allvar men även en stor portion humor bakom detta som man får anstränga sig lite för att förstå.
    Och det vad var artikeln handlade om?
  • UPPERCASE
    Missermajser skrev 2013-12-30 19:43:47 följande:
    Man måste vara invigd i en djupare mystik för att förstå detta. Inget som kan förklaras i ett forum.
    Det är en sak om det handlar om ironi. En allvarlig ton och hot är inte ok under några omstädigheter.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?