Ermenegildo skrev 2013-11-10 21:36:42 följande:
Jag hatar inte personer som röstar på Sverigedemokraterna. Man ska överhuvudtaget inte hata så mycket, det är rätt destruktivt.
Men jag tar starkt avstånd för den politik SD står för av i huvudsak följande skäl:
* Det är en människofientlig politik som skuldbelägger grupper av människor. Istället för att på ett seriöst och konstruktivt sätt försöka lösa problem, skyller man problemen på invandrare.
* SDs politik utnyttjar människors rädsla och okunskap. Man bryr sig inte om vad som är sant utan använder gärna lögner och halvsanningar för att vinna röster.
* Det är en ansvarslös politik - på samma sätt som V:s. Några av de främsta namnen i partiet är rimligen tillräckligt smarta för att förstå att den framförda politiska handlingsplanen (som i princip bara går ut på att kraftigt begränsa invandringen) inte alls är fullständig. Väldigt stora delar av politiken saknar SD egna idéer, eller i vart fall seriösa idéer, för.
* Politiken partiet står för drar till sig en massa rasistiska rötägg och partiet tar inte klart avstånd för rasism. Tvärtemot underblåser de rasism.
* Partiets företrädare är med några få undantag alldeles för korkade. Det är pinsamt att höra de uttala sig. Och då är ändå svenska politiker i gemen ganska kassa men jämfört med SD-politiker framstår de ju som genier.
Det här måste helt enkelt bemötas..
1)
"människofientlig politik som skuldbelägger grupper av människor",
Det påståendet är snömos. Man skyller
inte på invandrare. Däremot "skyller" man på den förda politiken.
2) "
utnyttjar människors rädsla och okunskap - använder lögner och halvsanningar".
Mera snömos och floskler. Tvärtom använder man sig av officiell statistik, forskare, ekonomer och andra sakkunniga (riksdagens utredningstjänst) etc. 7-klövern har hittills inte kunnat vederlägga SD:s ståndpunkter utan använder sig av värdeladdade uttryck samt spelar på känslor i sitt bemötande av SD. (Se t.ex. Jan Björklunds "Låt mig berätta om Hibo").
3)
.."Ansvarslös politik" ...
Påståendet är gripet ur luften. Läs partiprogrammet.
sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
4) "
Partiet drar till sig ..rasistiska rötägg".
Det kan säkert stämma - precis som miljöpartiet drar till sig en massa flummare som inte vet om det är torsdag eller midsommar. Alla partier får sina svansar av knäppgökar och mentala kalyggen, men det är svårt att lasta respektive parti för vilka supporters de attraherar.
5) "
Partiets företrädare är ….alldeles för korkade".
Vilka då och jämfört med vem? SD är ett nytt parti i politikens finrum och man har helt naturligt drabbats av växtvärk. (Jämför t.ex. hur det såg ut när MP gjorde sitt intåg i riksdagen).
Skillnaden mellan SD:s politiker och de de andra partiernas är att SD:s generellt inte är politiska broilers. Urvalsprocessen inför valet 2014 kommer att bli tuffare och alla representanter kommer att vara bättre utbildade i ämnet politik.
Men - jag kan i viss mån erkänna att rekryteringen till framför allt kommuner och landsting under den nuvarande mandatperioden kunde varit bättre. Det upplevda problemet bland många sympatisörer och möjliga framtida representanter är att många (väldigt många) är försiktiga med att torgföra sitt stöd för SD på grund av det våld, hot om våld, uthängning i media etc. som tyvärr varje SD-representant måste vara beredd på.
När riksdagsledamöterna efter valet 2014 är klara och SD erhållit nånstans ca 15% av rösterna, är jag fast övertygad om att SD:s ledamöter kommer att kunna matcha de andra partiernas, inte minst vad gäller personlig vandel, utbildning samt erfarenhet från arbetslivet utanför politiken.
Jag tror däremot aldrig att en Sverigedemokrat nånsin kommer att kunna slå de andra partiernas företrädare på fingrarna vad gäller levererandet av floskler och dålig kontakt med verkligheten.