• jashrinah

Har fått en ätstörning och frossar allt som går att äta! Hjälp!

jag har bulimi , känner igen det där lite. 

steg 1 är att gå till läkaren och se till att du får byta sömnmedecin !
    steg 2 är att se om det hjälper.
    steg 3 om det inte blir bättre är att ta kontakt med psykvården =)  

• jashrinah
    Ambivalencia skrev 2013-10-29 14:04:21 följande:
    Har provat olika sömnmedel och det är samma för alla. Så fort jag blir en aning trött tappar jag omdömet och börjar frossa. Men vad är det som utmärker Bulimi? Ursäkta min okunnighet. 
    Jag kräks aldrig efter jag ätit. Får bara ångest, med all rätt kan tyckas, eftersom det är såna kopiösa mängder jag trycker i mig. 
    vad händer om du äter innan du tar din medecin och sedan går direkt och lägger dig ? (har en kompis som äter i sömnen på sina medeciner nemligen :P ) 

här är kriterierna :

Diagnostiska kriterier för Bulimia Nervosa enligt DSM-IV är:

A. Återkommande episoder av hetsätning. En sådan episod kännetecknas av 1 och 2: personen äter under en av gränsad tid ( t e x inom två timmar) en väsentligt större mängd mat än vad de flesta personer skulle äta under motsvarande tid och omständig personen tycker sig ha förlorat kontrollen över ätandet under episoden (t e x en känsla av att inte kunna sluta äta eller kontrollera vad eller hur mycket man äter).
    B. Återkommande olämpligt kompensatoriskt beteende för att inte gå upp i vikt, t e x  självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, lavemang, diuretika eller andra läkemedel, fasta eller överdriven motion.

C. Både hetsätandet och det olämpliga kompensatoriska beteendet förekommer i genomsnitt minst två gånger i veckan under tre månader. 

D. Självkänslan överdrivet påverkad av kroppsform och vikt.

E. Störningen förekommer inte enbart under episoder av anorexia nervosa.

BN kan vara av två typer:
    1. Med självrensning: under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.
    2. Utan självrensning: under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen använt andra olämpliga kompensatoriska beteenden som fasta eller överdriven motion, men har inte regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.
Svar på tråden Har fått en ätstörning och frossar allt som går att äta! Hjälp!