• Ambivalencia

Har fått en ätstörning och frossar allt som går att äta! Hjälp!

Har fått någon typ av ätstörning, säkert av en kombination av saker. Håller på att banta/äta sunt i perioder men nu har det gått helt överstyr. Tar sömntabletter på kvällarna och dom gör att jag tappar omdömet. (Sömntablettsberoendet är ett annat problem och det är jag medveten om men kan av olika skäl inte sluta med dom nu.)

Tänker på mat konstant men är ändå väldigt noggrann med vad jag stoppar i mig dagtid. Men så fort det har blivit kväll och mina sömntabletter börjar verka går jag loss i kylskåpet. Äter ALLT. Ända tills jag mår illa och får vänta en stund sen fortsätter jag igen. Detta har lett till att jag får kraftiga magsmärtor när jag sover och såklart ökar min vikt sakta men säkert.

Vet inte hur jag ska få bukt med detta problem? Vill understryka att jag inte letar efter tips på bra dieter, vet redan hur man äter nyttigt och i lagom dos men det är just på kvällarna när mina hämningar släpper som det blir ett problem. Har någon haft liknande problem?

• Svar på tråden Har fått en ätstörning och frossar allt som går att äta! Hjälp!
  • jashrinah

jag har bulimi , känner igen det där lite. 

steg 1 är att gå till läkaren och se till att du får byta sömnmedecin !
    steg 2 är att se om det hjälper.
    steg 3 om det inte blir bättre är att ta kontakt med psykvården =)  

• Ambivalencia

Har provat olika sömnmedel och det är samma för alla. Så fort jag blir en aning trött tappar jag omdömet och börjar frossa. Men vad är det som utmärker Bulimi? Ursäkta min okunnighet. 
    Jag kräks aldrig efter jag ätit. Får bara ångest, med all rätt kan tyckas, eftersom det är såna kopiösa mängder jag trycker i mig. 

• jashrinah
    Ambivalencia skrev 2013-10-29 14:04:21 följande:
    Har provat olika sömnmedel och det är samma för alla. Så fort jag blir en aning trött tappar jag omdömet och börjar frossa. Men vad är det som utmärker Bulimi? Ursäkta min okunnighet. 
    Jag kräks aldrig efter jag ätit. Får bara ångest, med all rätt kan tyckas, eftersom det är såna kopiösa mängder jag trycker i mig. 
    vad händer om du äter innan du tar din medecin och sedan går direkt och lägger dig ? (har en kompis som äter i sömnen på sina medeciner nemligen :P ) 

här är kriterierna :

Diagnostiska kriterier för Bulimia Nervosa enligt DSM-IV är:

A. Återkommande episoder av hetsätning. En sådan episod kännetecknas av 1 och 2: personen äter under en av gränsad tid ( t e x inom två timmar) en väsentligt större mängd mat än vad de flesta personer skulle äta under motsvarande tid och omständig personen tycker sig ha förlorat kontrollen över ätandet under episoden (t e x en känsla av att inte kunna sluta äta eller kontrollera vad eller hur mycket man äter).
    B. Återkommande olämpligt kompensatoriskt beteende för att inte gå upp i vikt, t e x  självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, lavemang, diuretika eller andra läkemedel, fasta eller överdriven motion.

C. Både hetsätandet och det olämpliga kompensatoriska beteendet förekommer i genomsnitt minst två gånger i veckan under tre månader. 

D. Självkänslan överdrivet påverkad av kroppsform och vikt.

E. Störningen förekommer inte enbart under episoder av anorexia nervosa.

BN kan vara av två typer:
    1. Med självrensning: under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.
    2. Utan självrensning: under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen använt andra olämpliga kompensatoriska beteenden som fasta eller överdriven motion, men har inte regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.
  • Ambivalencia

Ok.. så om man bara hetsäter och inte gör något annat då? Fast tappat kontrollen måste jag nog erkänna att jag gjort. Men då räknas det inte som nån ätstörning iaf? Men det är ju ändå ett problem?

Det spelar ingen roll om jag äter innan sömntabletterna. För det är inte kopplat till hunger utan mer en fixering. Men om jag sväljer tabletterna och sen hoppar i säng inom ett par minuter och tvingar mig själv att ligga kvar utan att gå upp så borde det fungera... men jag har provat det.. men jag har ändå gått upp efter 30-60 min och ätit iaf 

Svar på tråden Har fått en ätstörning och frossar allt som går att äta! Hjälp!