• Emely19

Varför går det inte?

Efter 4 missfall och regelbunden mens. bestämde jag mig för att söka hjälp trots min ålder (21 år). I min kommun så har jag blivit illa bemött bland sjukvården (gyn). Därför sökte jag hjälp på en privat klinik, var där för 2 veckor sedan och gjorde en undersökning och fick ta olika blodprov. Fick idag ett samtal där det konstaterade att jag har ägglossning och inga problem. Jag blir så otroligt förvirrad, dom hittar inga fel och ändå så funkar ingenting? Min sambo och jag har varit tsm i 3 år och han har barn sedan tidigare så att felet skulle ligga hos honom är nästan uteslutet. Men nu har vi bokat en tid för en undersökning för honom också. Känner mig otroligt dålig, misslyckad och ensam. Har vänner mellan 19-36 och alla mina vänner har barn. Men ingen utav dem har haft några problem och jag känner mig som "det röda fåret" bland dom andra. Alla pratar om barn hit och dit och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Stressen är hög trots att jag ännu är "ung och har hela livet framför mig". Finns det någon som är i samma situation eller någon som skulle kunna ge mig lite tips/stöd i detta kaos? Obestämd

• Svar på tråden Varför går det inte?
  • Thotis90

Jag har en vän som var med om upprepade missfall (3-4 st), men det gick vägen till slut. Idag har hon två döttrar (inga missfall emellan dem eller efter dem). 

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Emely19

Ger ju alltid lite hopp om att höra att det blivit bra till slut för andra. Så din vän lyckades utan hjälp?

• Thotis90
    Emely19 skrev 2013-10-29 12:40:27 följande:

Ger ju alltid lite hopp om att höra att det blivit bra till slut för andra. Så din vän lyckades utan hjälp?

Hon lyckades utan hjälp, ja
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Emely19

Underbart! Men det är jätte jobbigt under tiden när man verkligen försöker och inget händer!

• Tirem

Förstår din frustration...

Allt kan se bra ut men inte fungera ändå. Ta mig som ett exempel, inte frö att skrämma dig på något sätt men...

Inga fel konstaterade på någon av oss och endå har vi gått igenom 14 missfall och ett ma. Utan hjälp har vi dock lyckats två gånger

Som sagt var, många missfall men två underbara ungar utan medicinsk hjälp  

• Anonym (Athens)

Emely, har du tecken på immunproblematik?
    T.ex. influensakänsla en vecka efter ägglossningar eller under graviditeterna som slutade i missfall.
    Aldrig sjuk, släktningar som har autoimmuna sjukdomar etc.
    I så fall kanske du kan få hjälp av oss på Aten-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Välkommen! 

• Myling

Klart du har ägglossning, du har ju blivit gravid många gånger! Det är ju missfallen som borde utredas.

Du borde få en missfallsutredning och medicin... 

• Anonym (J)

Förstår att det är jobbigt. Det spelar ingen roll hur gammal man är, har man en längtan efter barn så är den nog lika stark om man är 19 eller 39. En väninna till mig fick tre missfall på raken. Någon sa till henne att hon förmodligen var "superfertil", dvs hon blev gravid fast det kanske egentligen inte skulle ha "tagit". Hos andra resulterar det bara i en vanlig mens. Så bra att ni har fått tid för utredning! Och du, kvinnor som får missfall får också barn, till sist, på ett eller annat sätt! Jag är säker på att det kommer att ordna sig för er, men som sagt, jag förstår att det är jättejobbigt! Kram

• Emely19

Tack för alla svar :) Dock så har jag redan läst det där om immunproblematik", och jag tror inte att det är något för mig just nu. Det kan ju ändå inte vara bra för kroppen att få missfall gång på gång? Doktorn menar på att om jag blir gravid så är det bara att försöka igen.. Men det tar knäcken på mig att sitta och vänta på vecka 10 och behöva gå igenom det här igen känns bara hemskt :( För visst jag har blivit gravid med nu har det dröjt ca 8 månader sen sista. Och eftersom att alla vänner har barn så är de så svårt att försöka slappna av och tänka på sig själv, utan det blir otroligt jobbigt att lyssna på deras barnprat varje dag. Är såklart glad för deras skull men det blir så knasigt när dem flesta utav vännerna utrycker sig så konstigt "Du kan ju vänta lite, hade jag fått valt hade jag väntat" det är inte direkt ett bra stöd.

• Anonym (J)

Ja, jag förstår att det måste vara jobbigt med allt barnprat. Efter mitt missfall undvek jag fertila kvinnor i nästan ett år, det var för jobbigt. Mitt var iofs sent (v 21), men jag klarade inte av att umgås med mina gravida kompisar. De förstod. Det är lätt för andra att säga " ta det lugnt, slappna av, då ordnar det sig", när det är det enda man tänker på. Önskar jag kunde hjälpa dig! Berätta gärna hur det går på utredningen! Och du, du är inte misslyckad eller dålig på något vis! Det kommer att gå bra ( med risk att låta som alla andra ;)). Kram

Svar på tråden Varför går det inte?