• MrsC74

Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?

Satte du in ett eller två ? Tar du vagiatorer ?
    Det är svårt att se något på VUL redan ... Tyvärr.

• MrsC74
    Sweet life skrev 2013-10-28 15:02:51 följande:
    Efter missfall kan man blöda som efter förlossning ca 4-6 veckor eftersom det är ett sår i lovmodern som ska läka. Det är inget fel med det.

Jag skulle personligen inte varken kräva blodprover eller vul.. 

Fast när man gör IVF så måste man kolla upp sådant för att kunna fortsätta,
  • MrsC74

Men hörru anonym IVF. VUL hysteri va snackar du om?
    Det handlar om att allt måste vara borta för att kunna starta en ny IVF. Man gör nästan alltid ett VUL om man har missfall vid IVF. Det borde du veta om du är IVF are.

• MrsC74

Fast det är ju inte samma sak !!! För att kunna påbörja en ny omgång mediciner eller ett förberedande för ett FET görs ett VUL för att se att allt är borta. Kan du bli spontant gravid så det sjävklart inte lika viktigt.
    Vid IVF är det rutin. Mina missfall har aldrig kroppen själv tagit hand om. Har haft 6 st.

Vet inte vad du får att det är VUL hysteri från. Från FL eller verkliga livet ?

• MrsC74
    Anonym (IVF-are) skrev 2013-10-29 10:45:16 följande:
    Hur kan hon ha fel när det är hennes personliga åsikt och inte någon fakta?

Hon skriver att hon personligen inte skulle kräva det. Inte att det är ovanligt att man gör det. 

Men jo. Om hon inte är IVF så blir det svårt att uttala sig.
  • MrsC74

Siolina. Eftersom att du skrapades en gång så behövs ingen VUL. Att du inte fick göra något i efter det i v 5 var konstigt.
    Här görs VUL alltid innan ett nytt försök.

• MrsC74
    siolina skrev 2013-10-30 10:29:52 följande:
    DU tycker det är konstigt, för du är van vid de rutiner de har på ditt sjukhus, men det är helt enkelt lite olika. Det är ju tvärtom vad man kan tro ingen exakt vetenskap. Man kan lika gärna konstatera att eventuella komplikationer dels är så försvinnande ovanligt och ändå skulle upptäckas vid ett senare ultraljud iallafall, vilket man ju alltid gör innan äggplocket ändå. Så rutin-vul efter tidiga missfall kan lika gärna ses som något som skulle öka arbetsbelastningen för personalen och därmed väntetiderna för patienterna, utan att någon nytta skulle komma ut ur det.

Ja såklart jag tycker det är konstigt. Jag har aldrig hört talas om detta förut att man inte gör ett VUL och det gäller inte bara på mitt sjukhus.

Man kan nämligen inte starta en hormonkur med rester kvar i kroppen av ett missfall då detta skulle då misslyckas.

Varför är du så stöddig? Finns väl ingen anledning eller?   
  • MrsC74
    siolina skrev 2013-10-30 12:59:37 följande:
    Förlåt, jag menar inte att vara stöddig, men blir lite irriterad när det låter som att folk tror att deras verklighet är den enda verkligheten. Då upplever jag dig som stöddig. Att du tycker att jag har fått en konstig behandling betyder inte att jag har fått det. Och det säger jag inte för att menar att din uppfattning skulle vara mindre värd än någon annans. Men på min klinik resonerar man som jag beskrivit och det är inte särskilt kontroversiellt.
    Det är inget fel på att göra vul, men med tanke på de minimala riskerna att ett så pass tidigt missfall skulle leda till komplikationer är det inget som överallt genomförs rutinmässigt. Det finns dessutom andra och mindre resurskrävande vägar att följa upp ett missfall om man tror att det behövs, jag har t ex vid ett tillfälle fått ta hcg prov för att kolla att det sjönk som det skulle. Sedan kan jag förstå att man som patient gärna vill ha ett vul, det har jag också velat efter missfall, men är man mycket orolig kan man ju alltid prova be om ett.

Men jag skrev ju bara ett inlägg att jag tycke det var konstigt, det måste ja ju få göra utan att bli bemött med en stöddig kommentar.
    Jag sa aldrig att det jag sa gäller för alla och är den enda sannigen. Endast att det var konstigt och rätt ovanligt.

Ett HCG test är tyvärr inget som säkert kan visa allt är borta. Jag har haft HCG nere på 0 men ändå haft rester.

Men nu återgår vi till tråden tycker jag.

Ingen ska få skit för att de vill göra ett VUL vid ett missfall när. Speciellt inte i IVF sammanhang.        

Svar på tråden Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?