• frappa

Ska jag säga något till personalen?

Anonym (2) skrev 2013-10-31 18:34:44 följande:

Det är exakt här vi har skilda åsikter och vi kommer nog inte längre. 
    Du tycker inte att det är osunt för barnet, jag tycker att det är det, till den grad att jag tycker att soc ska titta närmare på hur det barnet har det.  
    Ledsen jag säger att det inte är per automatik, och helt baserat på egna antaganden och en inre irritation på ljud på fel timmar.
    Jag säger inte att det inte kan vara osunt vad som sker i det hemmet.
    Det jag säger att man inte ska förhasta sig, och stå där med enbart att det MÅSTE vara osunt.
    det räcker för för TS vara lite mer observant på hur barnet verkar.

Är det så att h*n kommer fram till att barnet verkar förvirrat och otryggt i beteendet.
    Så kommer vi inte alls ha olika åsikt längre.
    Det jag motsäger är just detta att man att man hoppar över par steg.
  • frappa
    Anonym (2) skrev 2013-10-31 18:36:30 följande:

Men vad menar du nu, vad är det för beslut jag inte ska fatta och vart har jag sagt att jag vill fatta beslut om familjen.
    Utveckla vad du menar här.

Så du skulle banka skiten ur den som agerade ur oro för ditt barn.
    Låter sunt hör du.     
    Så du ser inte att anmäla som ett beslut, det var verkligen ett annorlunda sätt att se på det.

Den som anmäler mig pga lösa antaganden om att mina barn far illa, av enbart antaganden.
    Sen även använder ursäkten för barnens bästa, pga man spelar musik på fel timmar.
    Är nog värd ett kokstryk, dock har jag inte den personligheten att göra detta.
    Så bara bildligt och inte bokstavligen.
    Men en rejäl utskällning är på sin plats.

• frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 18:54:09 följande:

Menar du på fullaste allvar att man med säkerhet ser på barn hur de har det hemma? Då kan du inte mkt om barn.
    Nej, man behöver inte vara 100% säker.
    Men man kan inte heller bara basera sitt beslut på ett antagande.
    Ett antagande i detta fallet, är att man med per automatik anser att hög musik och att det förekommer alkohol är skäl nog för en anmälan.

Det är ju helt möjligt att det finns en nykter person i sällskapet som har ett fullgott ansvar.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 19:56:30 följande:

"Förekommer alkohol"? Om TS beskrivning är sann är det ju rena fyllefester. Hur far barn i n t e illa i det? Och om jag också ska bli anekdotisk nu, du tror väl inte vi barn var förskonade skadeverkningarna av en uppväxt med fylla för att den ena föräldern inte söp?
    Nä, vi vet att det dricks alkohol, efter barnet lagt sig.
    Vi vet att de spelar musik.
    Fyllefester är ett antagande.

Skadeverkningar på barnet är inte per automatik pga det förekommer alkohol.
    Att en förälder skulle vara nykter, innebär att vid ev. olycka/sjukdom.
    Att man har en förälder som kan sköta detta på ett bra sätt.

Problemet i hela frågeställningen, är att det är baserat på ett antagande att musik på fel timmar och alkohol är per automatik skadligt för barnet.
    Det är här felet uppstår.
  • frappa
    cloudberry79 skrev 2013-10-31 20:13:31 följande:
    Men det är fortfarande inte TS sak att utreda detta. Har de inget att dölja så kommer inget att hända. Du kanske också är en sån förälder som tror det är normalt att ha fester hela veckan när man har småbarn. Newsflash;  Det är aldrig okej att barn inte har en trygg zon hemma, att det festas när de ska sova.
    Nu förutsätter du med att antaga det inte är en trygg zon i hemmet.
    Exakt som TS, som även retar sig på ljud på fel timmar.
    Newflash för dig, nej det är inte okey att inte ha en trygg zon i hemmet.
    Dock så ni bara antar det inte är en trygg zon per automatik.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 21:05:05 följande:

TS skriver om tjoande/skrikande/sjungande på balkongen och detta under sammankomster med hög musik till 4-5 på morgonen. Utryckningar. Jag vet inte vad du kallar sådant festande. Det är inget antagande att det försiggår om observationen av detta är riktig. Det är något som skett, sker och här kommer antagandet: kommer fortgå. Finns inte ett barn med ögon, öron och ett känsloliv som mår bra av det. Påstår jag. Jag behöver inte ens anta. Att göra ett långtgående antagande skulle vara att utgå från att grannarna är alkisar baserat på en systemetpåse med innehåll då och då.
    Det utesluter inte att barnet har det bra.
    Inte heller att det finns en vuxen som har ett ansvar och har full kontroll-

Ett perfekt exempel för stödja mig.
    Att ha en systempåse och anta de är alkoholister, bara visar att du förstår EXAKT vad jag säger.

Sjukt otroligt att man helt utan bry sig.
    Hoppar över massa steg i att veta det allra minsta.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-10-31 22:07:19 följande:

Nej det hoppas inte över några steg. Att anta att folk är alkisar för att de bär en påse - ja, DÅ. TS har gjort tillräckliga observationer av helt annan karaktär. Observationer som föranleder ett ingripande av ngn med lite civilkurage. Stegen att "ta reda på vad som är vad" varken kan eller bör TS göra.
    Jodå, det är ett par steg man hoppar över, men människor är lata så är inte förvånade.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-01 16:22:09 följande:
    Vilka steg pratar du om?
    Menar du att du inte har aning om det finns nått mellan inte göra nått alls och anmäla till SOC?
    Att inbilla sig detta är ett bra sätt att låta andra gör jobbet åt en.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-01 18:14:33 följande:

Vilket jobb ska TS göra?
    Jobb?
    Handlar om att TS irriterar sig på musik på fel timmar.
    Och handlar inte om nått jobb, vet inte varför du inbilla dig detta, utan handlade om lathet.
    Att verkligen sluta att anta.
    Sen har ju TS sagt att h*n ska prata med grannen, så verkar ju som det finns en villighet att inte var en lathög.
    Utan inser problemet att bussa på SOC på någon av bara att anta saker.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-02 10:32:10 följande:

Du skrev "låta andra göra jobbet åt en". Då undrar jag vilket jobb? Hur blir något man ser och hör med egna ögon och öron ett antagande? Om fler hade lite civilkurage vid faktiska observationer så skulle både fler vuxna och barn få tillbörlig hjälp. Om du läser innantill så ser du att det inte handlar om lite "musik på fel timmar" eller en personlig irritation, utan en uttryckt oro pga av helt andra saker. Vissa har ett så utpräglat soc-hat så det är bortom all rim och reson.
    aha, du menar att du tror jag menade att jag pratar om att det handlar om att h*n ska sköta SOC jobb.
    Ne, det sa jag inte, utan bara inte ha en för livlig fantasi som är baserat antaganden.
    Och "jobbet" för tydligen fattar du inte annars, ska vara att sluta att anta och sprida rykten.

SOC är bra om man behöver hjälp och dåliga när man inte behöver hjälp.
    För de klampar bra rätt över en alldeles för ofta.
    Så nej jag hatar inte SOC, utan jag hatar lata människor som du kallar civilkurage.
    Civilkurage är att verkligen bry sig, och inte skyffla över till någon annan vid först bästa antagandet.
    Vad inte många förstår att ens egna preferenser går inte applicera på andra.
    I denna preferens ingår det om det spelas musik på fel timmar och att det är en hemsk miljö om de dricker alkohol efter barnet har lagt sig.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-02 13:57:56 följande:
    Intressant att du helt överser den information som handlar om gapande på balkongen och utryckningar. Om man antar att TS har givit korrekt info behövs inga antaganden om hur barnet ev drabbats, det är det andras jobb att utreda. TS borde anmäla sina observationer till socfv, inte några antaganden. För det är fullt möjligt att familjen behöver stöd i sitt föräldraskap, så det i så fall inte behöver bli värre och ett helt annat ingripande. Förstår du nu?
    Hur kan ett barn drabbas om barnet sover?
  • frappa
    cloudberry79 skrev 2013-11-02 21:10:54 följande:
    Varför fattar du inte Frappa, att det inte är TS sak att utreda? Att hon har skyldighet enligt lag att anmäla detta. Jag tycker det är skitbra, barn ska inte behöva leva i dåliga förhållanden för att föräldrarna inte fattar hur man tar hand om barn. Barn är hela samhällets ansvar och man får inte göra som man vill som förälder, som tur är!
  • frappa
    missan75 skrev 2013-11-02 23:00:43 följande:
    Frappa; Är du dum eller spelar du dum? Att barn är olika är inget som slagit dig? Att vissa barn sover igenom andra världskriget och andra ungar störs av betydligt mindre ljud?

TS vet inte vilken sort barnet är, måhända att h*n sover gott, men om inte....om inte finns det en risk att barnet mår så där. Och då familjen inte är skyldiga att delge detta till ts så bör hon göra en anmälan så socialtjänsten kan utreda hur barnet mår i sitt hem.

Hon hoppar inte över några steg, hon gör helt rätt. Att inte anmäla är tjänstefel. (Även om tråden inte handlade om det i början)
    Yup, på antaganden kan man tydligen göra vad man vill.
    Skrämmande värld.
  • frappa
    LyckligaLina skrev 2013-11-03 14:34:12 följande:
    Frappa du verkar ha bestämt dig för att TS är ute efter att "sätta dit" familjen när du skriver som du gör. TS har fakta, inte lösa hopkokta antaganden. Det är inte hennes uppgift att utreda men hennes skyldighet att underrätta. Jag vet inte vad i TS som skulle vara till löst skvaller? Isf är det du som tar "meddela chefen" till att göra sitt jobb är skvaller??
    Lat är rätt ord.
    Men sen visade sig att TS inte var lat, dock ingen redogörelse vad som utkom av detta.
  • frappa
    missan75 skrev 2013-11-03 20:14:18 följande:
    Frappa; vad är det du tycker ts ska göra?
    Har du inte läst tråden?
    Vet inte om jag påverkade detta eller inte, det är rätt ointressant.
    Saken att det görs är det viktigaste.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-04 16:06:31 följande:

Mod och omtanke! :) Hoppas nu att denna familj kan få det bra genom den frivilliga insatsen.
    Ser du vad som händer när man engagerar sig lite och inte bara antar.
    Kudos till TS och skäms på er andra.
  • frappa
    LyckligaLina skrev 2013-11-05 19:50:56 följande:
    Frappa; Vadå skäms? Det är ju jättebra att familjen får hjälp. Det är ju det jag mfl påpekat hela tiden. Bra att du stod på dig TS!
    Läsförståelsen brister här ser jag.
  • frappa
    Anonym (Granne) skrev 2013-11-07 11:31:59 följande:

Noterar att du fortfarande har svårt med begrepp och ord.
    Notera du är OT helt plötsligt.

Var väl inte roligt att TS tog mitt råd och öppnade munnen(sen om det var just jag är helt ointressant, för min del får hon säga att hon struntade i mig helt, huvudsaken att det blev slut med antaganden).
    Och fick reda på bra mer saker än hon NÅGONSIN kunde anta hemma i sin lägenhet.

Tycker TS ska ha en stor klapp på axeln och ett well done, brydde sig långt över förväntan.
    Det är det här jag kallar civil kurage, men vet ni har en annan bedömning om vad detta är.
    En extremt urvattnad sådan.
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?