Inlägg från: Anonym (2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2)

Ska jag säga något till personalen?

Eftersom det här sannolikt påverkar barnets mående och beteende, så tycker jag det är viktigt att all personal känner till det.
    Och kom igen fester till fem på morgonen med påhälsningar av polisen, ja, jag skulle bli orolig för den tvååringen.
    Men det är en diskussion som jag tycker du ska ta med resten av personalen hur ni ska hantera.
    Klart är iallafall att jag tycker du ska ta upp det med dom, då är ni fler som kan bolla sinsemellan, hur och om ni ska agera.    

• Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 20:33:10 följande:
    Knappast en skyldighet att förmedla antaganden.

En misstanke är dock en skyldighet att rapportera
    Och här finns det fog för det om man ska gå på vad ts säger. 
    Det är inte att lägga sig i där man inte har att göra, barn är skyddslösa.
    Vi borde alla reagera om vi misstänker att ett barn far illa, det är vår plikt som vuxna, kan jag tycka.    
  • Anonym (2)
    Anonym (!!) skrev 2013-10-28 11:35:56 följande:
    Jag menar på fullt allvar att man ska uppträda professionellt och utgå ifrån fakta man har på bordet!
    Inte fantasier man inbillar sig utifrån nått man kanske ser på sin fritid.

Spelar ingen roll hur ts ursäktar sig här, resultatet förblir att om ts tar sina åsikter till sin arbetsplats så kommer hon skapa rykten och baktala familjen.
    Nått som kan sluta riktigt illa om man har lite otur.

Ryktesspridning är även olaglig i landet och åtalbar.

Skitsnack, hon sprider inga rykten, hon rapporterar om en misstanke hon har angående ett barns mående och det ä exakt vad hon ska göra om hon tror att barnet kan tänkas fara illa. 
    Det finns inte en åklagare som skulle ta henne till domstol för att hon gör sitt jobb.  
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 23:01:39 följande:
    okey, då är vi ett angivarsamhälle, där fakta är ointressant.
    Då är frågan, varför tar vi åtgärder utan att ha fakta och bara antaganden.

SJUKT samhälle vi lever i, som hänger oss till egen personlig obekvämhet, men ljud på fel timmar.

Kanske nästa gång en bäbis skriker på natten, så ska vi göra det samma.
    Det måste ju vara skada som sker. * idioter * * facepalm *

Om det är ett angivarsamhälle för att man värnar om barn, ja, då vill jag bo i ett sånt samhälle.
    Barnens rätt till trygghet går före vuxnas rätt att få supa ifred.
    Klart nog.
    Dessutom som missan skriver, fakta kommer upp på bordet senare, men det är aldrig en privatpersons sak att avgöra när ett barn behöver hjälp eller ej.
    Den risken ska vi inte ta med våra barn.
    Det är egenligen så enkelt,
    antingen sätter man vuxnas rätt att få parta som dom vill framför barns rätt till trygghet och ett gott mående eller så gör man en annan prioritering.
    Du har visat tydligt vad du anser vara viktigast, jag håller inte med dig.        
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-30 22:56:21 följande:
    De har kommit pga oljud, som grannar inte pallat med på sena timmar.
    Är inte samma som vad ni vill göra, som är enbart baserat på antagande.

Om det är ett sånt liv sena timmar så att grannarna inte orkar, hur fan tror du ett barn mår som måste vistas i en sån miljö.
    Så ska inget barn behöva ha det.  
    Det är fog bara det för en anmälan.  
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 11:11:20 följande:
    Den gömmer du bakom, för kunna bete dig hur som helst.
    Man håller inte på att anmäler pga antaganden eller för man ogillar oljud.
    Oljud är en sak, och för fastighetsägaren att ta hand om inte SOC.

Vad jag gömmer mig eller inte gömmer mig bakom har du ingen aning om, det är inte mig vi diskuterar här, så håll dig till sakfrågan.
    Om ett barn far illa är det till soc man ska vända sig.
    Om en familj för ett sånt oväsen så att grannarna klagar under dom sena timmarna är det inte en bra uppväxtmiljö för ett barn.
    Ergo då ska soc tillkallas, vad är det i det här du inte förstår?    
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 11:14:53 följande:
    Barn har inga som helst problem att sova i vad du anser är oljud.
    Det är bara vi vuxna som har problem med detta.

Att vistas i en miljö där det finns glada människor och bra musik, är ingen dålig miljö.
    TS borde ta upp detta med fastighetsägaren istället om ljudet.

Nu blandar du päron med äpplen, det är inget fel i att växa upp i ett hem med musik och glada människor, tvärtom, det låter trevligt.
    Men det är inte det som ts beskriver här. 

• Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 12:02:53 följande:
    Finns inget som säger detta att orolig miljö.
    Det verkar vara någon per automatik att det är så.

Jag påstår inte att jag har rätt, det jag säger är att det inte alls måste vara några problem där.
    Vilket en del har väldigt svårt att greppa.
    Som jag sagt innan, så uppkommer det handfasta saker att barnet verkligen oroas eller kommer till skada.
    Så kommer jag agera där efter, jag dömer inte någon på lösa antaganden-.
    Det borde inte du heller göra, men verkar vara svårt att hantera det hela sakligt.
    Utan helt hänger sig till känslor.

Jag växt upp i en familj där alkohol har varit nått positivt, är väl medveten om att de finns de som växt upp med alkoholen varit negativ.
    Därför anser jag man inte ska anta massa saker pga empirin.
    Förekommer det ingen oro eller skada, så kan en anmälan vara till mer skada.
    Men så långt vill tydligt få tänka, utan giljotinen-fram-huvudet-av-argumentation, verkar vara det som gäller.
    Men snälla nån, det finns väl visst det, en familj där polisen måste tillkallas, där det förekommer fester regelbundet som pågår in på småtimmarna, säger att det är en orolig miljö för barnet.
    Det är inte en sund uppväxtmiljö.
    Det är tillräckligt handfast för att man som utomstående ska och bör reagera.
    Det är bättre att reagera en gång för mycket än en gång för lite. 
    Som jag skrivit tidigare ska vi inte chansa med barn.    
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 12:32:46 följande:
    Med den inställningen så kan vi anmäla alla barnfamiljer i landet, för tydligen ska man anmäla bara baserat på antaganden.
    Så varför utesluta någon, lika bra pröva hela bunten med en gång.
    För någon integritet är totalt ointressant, bara ställa upp dörren och låta SOC rota på.

Kuslig inställning att bara anmäla och sen tvätta händerna med att då kommer ju SOC inte finna nått om det är okey i det hemmet.

Sen behöver du inte berätta att vi har olika åsikt, det har jag märkt.
    Jag värnar om barnen, integriteten OCH att man inte bara ska anmäla på antaganden.
    Medan du "värnar" om barnet utan bry sig om det verkligen finns nått att värna för.
    Det är rätt ohyfsat att skicka SOC på någon, bara man inbillar sig att det "måste" vara en skadlig miljö för det råkar drickas lite alkohol och spelas musik på fel timmar.

Ja, och det är just det vi har rätt att göra, du har rätt att anmäla vem som helst om du tror att ett barn far illa, så att man får titta närmare på det, sen kanske det visar sig att du har fel eller rätt, det är däremot inte ditt beslut att fatta.
    Men anmäla både får och bör du göra, och ja det gäller självklart alla föräldrar i det här landet.
    Jag tycker det är bra och tryggt att vi har den instansen för våra barns skull.
    Men du kanske inte håller med om det?    
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 16:15:40 följande:
    Nä, så enkelt är det inte, gömma sig bakom lagen och anmäla för grannen för oljud på fel timmar.
    Är ett lågt beteende.
    Och ska man så strikt följa lagen, så finns det inget annat än att göra att anmäla vart enda familj.
    Kom 5min för sent, så innebär det att dom itne kan sköta sina barn och åtaganden osv...
    Anmäl, anmäl och anmäl igen.
    Men vad ska man begära när man saknar fingertoppskänsla, och bara låter moralisten i en ta över allt vett och förstånd.

Hade jag haft en personlig misstanke om att barn far illa, sa hade jag har ett intresse att så ska det inte vara.
    Så ahde jag sett det är min förbannade skyldighet att ta reda på vad som är vad.

Sen ska vi tillägga och inte glömma, att TS agerar här som granne och inte i yrket.

Nej, det är inte lågt, det är att visa omtanken om barnen framför att visa omtanke om föräldrarnas rätt att festa loss.
    Man kan förstås anmäla allt man ser om man är helt utan sunt förnuft, men vi människor är utrustade med ett sånt, så vi får lov att göra våra egna bedömningar och om vi då misstänker att ett barn far illa, rätt eller fel så ska vi anmäla det.
    Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Det saknar relevans om vart ts har noterat det här, det handlar om ett barn som hon har i sin vårdnad i jobbet, det räcker.
    Sen ska vi komma ihåg att ts har aldrig pratat om anmälan till soc, bara om att prata om det med sina kollegor, vilket hon gör helt rätt i.      
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 16:52:58 följande:
    Att det låter på fel timmar, betyder inte per automatik att det är en dålig miljö.
    Vad är det som är så svårt att förstå?

Allt vi har ett gäng antaganden, visst det kan finnas nått potentiellt, dock inget som styrker detta i nuläget.
    Och polisen ringer folk ofta när dom irriterar sig över ljud på fel timmar, finns inget säger detta på något sätt skulle var osunt för barnet.
    Förutom då en idiot ringt polisen, istället öppnar munnen som folk har så svårt för att göra.
    Andra ska tydligen alltid hjälpa till och sköta deras egna problem.

Det är exakt här vi har skilda åsikter och vi kommer nog inte längre. 
    Du tycker inte att det är osunt för barnet, jag tycker att det är det, till den grad att jag tycker att soc ska titta närmare på hur det barnet har det.  
  • Anonym (2)
    frappa skrev 2013-10-31 16:55:34 följande:
    Såklart vem som helst kan anmäla, det gör dock det inte rätt.
    Sen handlar det inte om nått beslut du ska fatta om denna familj, utan inte hålla på med antaganden.
    Skulle nog banka skiten om någon anmälde mig pga och bussa SOC på mig, och sedan vara totalt clueless om vad som händer.
    Sjuka människor gör så här.

Men vad menar du nu, vad är det för beslut jag inte ska fatta och vart har jag sagt att jag vill fatta beslut om familjen.
    Utveckla vad du menar här.

Så du skulle banka skiten ur den som agerade ur oro för ditt barn.
    Låter sunt hör du.     
Svar på tråden Ska jag säga något till personalen?