• idape

Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?

Jag ska snart föda. 2 v kvar till bf. Nu har jag haft mensvärk i ca 2 v som blivit värre senaste 2 dagarna. Kanske är nåt snart pågång? Känner mig jätterädd inför förlossningen och hur den ska starta. Hur känns värkarna egentligen när det börjar? Jag brukar ha en fruktansvärd mensvärk som inte hade gått att stå ut utan ipren. Jag vrider och vänder i sängen och kan inte vara still så ont gör det. Är det nåt jag kan jämnföra med som smärtan känns när man har värkar? Sen har jag hört att det värsta är det sista man ska öppna sig. Hur exakt känns det? Känns det liksom att det öppnar sig?! Eller är det oxå som värkar i mage/rygg eller som ett fruktansvärt tryck eller stickningar/ilningar eller som att man liksom sprängs nertill? Hur skulle ni beskriva det? Sen när huvudet ska ut bränner det som eld har jag hört. Men precis innan det är det jag är räddast för. Hoppas nån vill förklara! Jag vill bara veta hur ont det än gör så ni behöver inte vara oroliga för att skrämma mig. Jag vill vara förberedd på det värsta! Och om jag nu tar epiduralen måste väl den hjälpa mot detta??

• Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?
  • idape

Tack snälla för era svar!! Det hjälper mycket att läsa!!
    Känns det mest i magen, mellan benen eller i ryggen och rumpan när man öppnar sig i slutskedet? Nån mer som vill förklara den känslan? Är det som att man sprängs nertill?!
    Är det fler som vill berätta?! 

• idape

Tack för att du berättar. Det känns ungefär så illa som jag kan tänka mig då....he he
    Men om man tar epiduralen måste väl den hjälpa?! 

• idape

Åh, tack för att ni berättar! Känns så mycket bättre!!

• idape
    Lilla W skrev 2013-10-27 21:27:07 följande:
    Först molande mensvärk, sen en obehaglig känsla som kom och gick, typ jag kan inte sitta el ligga bara gå runt" känsla. Illamående... Förstod nog inte riktigt att det var värkar då. Efter det började kraftigare värkar i ryggen, kändes som om ryggmusklerna vred sig inåt, sen över i magen, svidande känsla neråt. Här stod jag i duschen i 4 tim, vägrade gå ur, hehe. Efter det gick jag från 4cm till 10cm på 2 tim. Värk var 30 sekund som höll i sig i 1.5 min varje gång. Svårt att säga hur dessa värkar kändes, som att nån vrider upp kroppen till max, allt spänns till bristningsgränsen och allt gör ont sen går det ner. Var även lite hög här, hade blåmärken från lustgasmasken ;)

När det var dax o krysta försvann smärtan och ersattes av ett enormt tryck och att det spände neråt. Men konstigt nog inte så ont, och plopp så va han ute och all smärta va borta. Intensivt men över på 12 tim från första värken. Sjukt häftig upplevelse jag gärna gör om, kroppen är fantastisk, jag försökte mest hänga med ;) Den enda planeringen jag hade med mig mig in va: lugn inte få panik, det är ingen "farlig" smärta och profylaxandas och lita på dom omkring mig. Det fungerade :)
    Mycket bra förklarat tycker jag detta var. Tack så hemskt mycket!!
Svar på tråden Ni som fött barn - Hur känns det när värkarna börjar?