• Anonym (hm)

Chanser att få boende och vårdnad?

Anonym (boende) skrev 2013-10-25 23:09:45 följande:
    Vad har en förälder för chanser att få boende och vårdnad om sitt barn när barnet är frivilligt placerat av den andra föräldern? Barnet är över 12 år och kommer med all säkerhet säga att hen inte vill bo hos umgängesföräldern (manipulerad till tusen). Så, är det helt dödfött att ens försöka i ett sånt fall? Placeringen beror på att föräldern som idag har vårdnaden och boendet inte klarar hantera barnet. Soc har kontaktat umgängsföräldern och bett denna söka boendet men är ju rätten som fäller avgörandet och de har kört över soc förr... Någon som varit med om detsamma eller har en aning om hur rätten brukar tänka? Känns som en otroligt svår situation detta.
    Om soc rakt ut uppmanar dig att ansöka om boendet och vårdnaden så har du givetvis en möjlighet att få det. Det låter som, på det du beskriver, att soc i annat fall överväger att omhänderta barnet. Då ska väl du, som jag antar är biologisk förälder, försöka få barnet till dig istället?

Soc kanske vill sätta press på boendeföräldern genom att du kommer och börjar ställa krav. Hursomhelst så tycker jag du ska göra det. Ställ krav, se till att situationen ändå förbättras för ditt barn, även om det inte leder till att boendet blir ditt i slutändan. Du kan ju hjälpa till på vägen.

Lycka till!
  • Anonym (hm)
    Anonym (boende) skrev 2013-10-26 18:47:34 följande:
    Menar du allvar att två föräldern inte själva fick avgöra vem som skulle ha vårdnaden om barnet? :-O

Självklart kan det vara en ekonomisk fråga (och borde vara också). Jag menar, boendeföräldern tar hellre hjälp av soc än att vända sig till den andra föräldern och skattebetalarna får stå för kostnaden, när det faktiskt finns en förälder som vill ha sitt barn, men som inte tillåts av den andra föräldern. Samtidigt borde barnets bästa vara att växa upp tillsammans med sina bioföräldrar (den ena eller den andra i detta fallet) än att växa upp i minst en främmande familj, kanske fler. Är väl ganska vanligt att placeringar byter familj med åren?

Så oavsett vad soc har för anledning att be umgängesföräldern att söka boendet och vårdnaden, så förstår jag att de så gör, för finns det en föräldern som är kapabel att ta hand om sitt barn och av tidigare socutredningar ansetts vara väl lämpad att göra det, så borde barnets bästa vara att bli placerad där, oavsett vad  boendeföräldern tycker om saken.
    Det låter som att du försöker hjälpa umgängesföräldern? att du inte är denne själv?

Jag förstår oron kring att förvärra situationen och att boendeföräldern kanske resolut tar tillbaka och fortsätter något som egentligen inte funkar och som inte ens soc fått ordning på genom åren.

Tycker man får försöka tänka långsiktigt här och kanske låta det vara då, med stämning om boende/vårdnad osv. MEN jag hade velat skriva ett bre eller prata med barnet om att jag gör som jag gör. Förklara att barnet alltid är välkommet, kärleken finns osv osv. Blir väl förmodligen i nuläget ett brev som inte tas emot av barnet om det är hjärntvättat. Men man får komma ihåg att snart är barnet vuxet och kommer att komma ihåg. Det gäller att plantera små skott nu. Så tänker jag.

Svar på tråden Chanser att få boende och vårdnad?