Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Angående träff med kurator inför äggdonation Sverige

Hej. Jag fick min diagnos POF som 13 åring. När jag var 12 år fick jag min mens men ett år senare försvann den. När jag var 16 år så gjorde de en titthålsoperation och tog ut äggstocksvävnad och frös ner. Idag är jag 24 år och jag och min sambo har kontaktat reproduktionsmedicinska i huddinge, igår kom vår kallelse så vi ska dit på möte den 13 Nov. Är lite nervös och rädd inför mötet, antar att de ska prata lite om behandling och hur vi ska gå till väga, men även att vi kommer få svara på en massa frågor. Själva huddinge sjukhus skrämmer mig då min utredning i tonåren gjordes där, vet inte hur många gånger jag sprang till väntrummet där min mamma satt och väntade, livrädd för sprutor var jag och jag kände mig verkligen som en försökskanin då de under tre år undersökt mig med allt möjligt, har fortfarande kanylsår i armvecken efter alla provtagningar. 
    Det ska bli spännande att höra vad som ska hända i vår nya resa, men ändå skrämmande då hela denna situation är något som jag förträngt och skjutit fram tills det är dags, och nu är man här för att möta det man förträngt. Har sedan titthålsoperationen intalat mig själv att den nedfrysta vävnaden inte kommer att fungera, men nu är det den man hoppas på mest. tror man försöker försvara sig själv så mycket man bara kan för att inte bli besviken. Jag vet inte hur forskningen utvecklats på det där med tining av fryst äggstocksvävnad, om de försöker producera ägg utanför kroppen och en för in dom eller om de ger mig hormoner under en tid för att sedan sätta tillbaka vävnaden för att jag själv ska kunna få ägglossning.
    Ni som har POF, vilka mediciner har ni tagit? Jag fick p - piller Yasmine ett par år som tonåring men jag slarvade mycket med dom, då fick jag byta till depotplåster Estalis som gjorde att jag fick tillbaka sexlusten, inte torkade ut där nere samt att mina hormoner stabiliserades. Östrogen ska man ju ta då risken för benskörhet är stor i för tidigt klimakterie.
    men för två månader sedan slutade jag med Estalis också, vet inte om det var rätt eller fel men kändes inte som att jag skulle ta dom då vi kanske snart ska börja med en behandling. 

Svar på tråden Angående träff med kurator inför äggdonation Sverige