• IissiC

Nekade IVF på grund av för låg ålder!

glad och hoppfull skrev 2013-10-21 21:47:03 följande:
    www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../

på denna adressen finns riktlinjer och regler för assisterad befruktning om landstinget ska betala.

Dessa riktlinjer är för Östergötlands län och det skiljer sig från län till län.

Dock har jag sökt efter "riktlinjer" för kalmar län. men finner inte någonstans om någon lägre åldersgräns. Bara den övre. 
  • IissiC
    TrueMeaning skrev 2013-10-21 22:57:09 följande:
    www.lj.se/infopage.jsf?nodeId=41843&childId=6...

Kan den länken hjälpa dig? Du har all rätt att få veta vilka riktlinjer som annars gäller i ditt landsting. Det ska vilken läkare eller sköterska som helst kunna svara på!

Jag hoppas att ni snart får hjälp :) Är själv gravid via IVF och väntar barn vilken dag som helst.
    Dock har jag gjort IVF i Värmland och vi har 3 bekostade försök här. I vissa län får man bara 1. Så visst är det orättvist, finns organisationer som kämpar för att alla län ska få samma antal bekostade försök! 

Tyvärr så tillhör inte vi Jönköping så även dom riktlinjerna är svåra att gå efter för mig.

Jag hittar massa riktlinjer i andra län, men inte ett smack i mitt egna län.

Visst vi har fått svar genom telefon. Men det råder endå oklarhet  efter som en del säger 25 och en del säger 19.

Enligt min mening kan jag tycka att den här sköterskan på kvinnokliniken som jag pratade med och sa att det var 19. Om hon nu gett mig fel information. Kan jag tycka att det är ett tjänstefel.

Den här personen borde veta hur förtvivlad man blir när dom jobbar med dom gör.

Åh, vad kul..vad spännande jag hoppas att allt går bra för er =)

Jo, jag har varit i kontakt med barnlängtan och dom är lika chockade som jag över att det är som det är. =(      
  • IissiC
    TrueMeaning skrev 2013-10-21 23:19:50 följande:
    Men det står ju: Samverkansnämnden i Sydöstra sjukvårdsregionen har gjort upp följande riktlinjer för assisterad befruktning för par som bor i Östergötland, Jönköping och Kalmar Län. (Beslut i samverkansnämnden 2003-12-10)

Då borde dessa riktlinjer gälla er eftersom du skrev att ni var från Oskarshamn, och det tillhör ju Kalmar län? 

Åh, förlåt. jag stirrade mig blind på det som stod uppe i vänstra hörnet. =/

Det står ju inte heller att man måste vara 25 utan  mer att dom prioriterar par som är 25.

Hur eller hur tycker jag det är fel =( 
  • IissiC
    TrueMeaning skrev 2013-10-21 23:34:46 följande:
    Nu är detta skrivet 2003 och uppdaterat 2010. Kan vara så att det nu gäller det att åldersgränsen är 25 år. 
    Visserligen är det många som söker för infertilitet så kanske de är hårdare nu på reglerna? Jag vet faktiskt inte, och tyvärr finns det ingen här inne som vet varför de nekat dig om det nu är så att riktlinjerna är de som står i länken.
    Bara landstinget som kan svara, och får du ett annat svar så har du rätt att söka svaret genom Patientnämnden. Säga att du får olika svar varje gång du ringer osv osv... Då kan de ta reda på rätt svar och ge dig!

Men hur gammal är din sambo?  Är han inte 25 år så får ni tyvärr vänta eller bekosta försök själva. 

Tack för ett uppmuntrat svar...
  • IissiC
    TrueMeaning skrev 2013-10-22 00:14:36 följande:
    Jag menade absolut inte att låta arg eller göra dig mer besviken. Rynkar på näsan Ber så hemskt mycket om ursäkt!!

Och riktlinjerna jag hittade är ju inte från igår så kanske har de ändrat reglerna ang ålder? 

Ni ska självklart få reda på varför ni blev nekade! Jag hade inte godkänt ett nej utan orsak :)
    Jag vet att längtan efter barn är fruktansvärt stor när man inte lyckas själva! Vi kämpade i 3 år innan vi fick hjälp så jag vet hur det känns.
    Hoppas verkligen att ni snart kan få hjälp :)  

Vore jag dig skulle jag kontakta Patientombudsmannen och fråga hen om vad som gäller i landstinget ni tillhör, berätta att ni blivit nekade och inte vet varför med tanke på riktlinjerna. Fråga även vad det är som gäller, att du får olika svar beroende på vem du pratar med! 
    Det är ingen fara, man blir lätt, lättretlig :P

Vi ringde ju som sagt till kvinnokliniken i Kalmar och fick ju svaret 19 och får tips om att ringa privata gyn för snabbare tid..

Hon på privata gyn tyckte det var konstigt. inte nog med att det så tyckte hon det var ännu konstigare. för det är dit dom själva skickar sina remisser om ivf.
    Så frågan är ju fortfarande...menade hon på att vi skulle få hjälp endåm eller tog hon bara nått från tomma intet. vilket jag har svårt att tänka mig.

Det handlade heller inte om några missförstånd utan hon var helt med på vad som hänt och att vi ville göra ett ivf som landstinget betalar.

Hur eller hur så ska jag ringa till dom i morgon igen och se om jag får tag på den här sköterskan som jag pratade med.        

Jag har tidigare varit i kontakt med DO och dom kunde inte ge mig ett riktigt svar. Det kan ses som diskriminering men behöver inte vara det i vissa fall. utan det var nått som var tvunget att prövas i domstol. så hon tyckte att jag skulle göra en anmälan där.

Men jag vet inte om jag är beredd att gå så långt =/ 
  • IissiC

Jag har även pratat med en på Patientnämden och heller inget svar där mer än ytterligare chockade personer.

Fick dock ett nummer av dom som jag inte hittar längre till någon högre chef för det här ämnet..

Men, men ibland blir man trött på att försöka finna svar utan framgång.. vi får se vad som sägs i morgon..

Kika kärna in på www.Infertility.blogg.se så står i stort sätt allt jag har gjort för att få ett ordentligt svar..  och mer där till    

• IissiC
    glad och hoppfull skrev 2013-10-22 15:17:41 följande:
    om du klickar på pdf filen längst ner på sidan så ser du att det gäller kalmar jönköping och landstinget i östergötland..för tror de sammarbetar och kör på samma....tyvärr... förstår er frustration för det är ingen rolig sits att vara i...men är det lång tid tills din sambo är 25??? men det jag inte förstår är att vissa svarar 19 när ni frågar?? är det åldersgränsen för att göra IVF och bekosta den själv??Men tycker att de på kvinnokliniken borde kunna ge er ett korrekt svar, det tillhör ju faktiskt deras jobb... Hoppas verkligen att ni får hjälp så att ni får eran bebis...

Nä, nu är det lite mer än ett halvår kvar. Men flr oss är det mycket. Vi ringde till dom på kvinnokliniken igen och dom bad så mycket om ursäkt för att hennes kollega hade gett oss fel svar. Tycker att dom borde veta. Tack så mycket. Vi håller tummarna.
  • IissiC

Åh så tråkigt, jag lider verkligen med er. Vi funderar på att lägga ut för ett ivf själv nu innan vi får tid. För det är ju Endel väntetid med. Hos oss visade det inget heller vilket man får ta positivt men det är så frustrerande som du säger :,(

Babyystar skrev 2013-11-05 05:46:07 följande:
    Hej! Det är samma för oss.. Vi får inget IVF bekostat eftersom jag är under 25 år, jag är 23 och sambon 27. Vi har försökt i 3 år, utredningen visade inga fel, jättefrustrerande :( Bor i östergötland.

• IissiC
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-11-05 23:55:57 följande:
    Jag var 24 år när vi påbörjade vårt första IVF, som dock blev avbrutet. Tillhör också Kalmar län. Det är ju 25 år som är gränsen om man inte har speciella omständigheter. Lite dumt tycker jag, om man nu vill vara unga föräldrar och inte lyckas själva så ska man inte behöva vänta tycker jag, Sen vet man ju inte hur många försök som behövs.. 
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.

Ja, jag håller med dig, tycker dom borde göra inviduella utredningar. Istället för total neka. För jag är ju endån 26..
  • IissiC
    besony skrev 2013-11-06 00:05:47 följande:
    Vad trist! Vi tillhör Örebro län, och jag var 22 när vi gjorde vår första IVF, min sambo var 41. Två veckor innan jag blev 25 år föddes vårt barn. Hade vi haft samma regler som i ditt län hade vi nog fortfarande väntat än. Galet! Nu väntar vi barn igen, är i v 7 just nu. Jag fyller snart 27. Jag tycker det är så fult att neka er pga åldern. Ni är ju myndiga! Och då ska man ha rätt till att få hjälp! Ni som är flera unga par borde kämpa emot er landsting!
    ♥ ♂ 111101 ♥

Åh vad kul för er att det har funkat för er. Jo, man vill lixom inte släppa sin dröm ett par år bara för att man råkar vara några år yngre än vad landstinget har bestämt. Dom borde till en början ha samma regler vart man än bor. För så är det ju med resten av vården om jag inte har helt fel.
  • IissiC
    H2O Mineral skrev 2013-11-06 00:13:58 följande:
    Det privata gyn ni ringde har uppenbarligen 25 år som gräns medans Kalmar län har 19. Är det så svårt att förstp? 

Vad är det jag inte förstår menar du? Den gynekologen vi ringde tillhör Kalmar län så med andra ord är det 25år vart du än vänder i Kalmar län! 19 år om du betalar själv. Det jag tyckte var dåligt var att den här kvinnan sa att det var 19 för att få göra gratis försöken. Så vad är det jag inte förstår menar du? Försöker du själv att få barn?!
  • IissiC
    Kattfot skrev 2013-11-06 00:40:27 följande:
    Kan ni inte ta kontakt med RMC Linköping och fråga hur de gör i sådana fall som ert? De kanske inte håller stenhårt till sina riktlinjer om ni uppfyller alla andra krav. Det känns väldigt orättvist att att bli nekad vård p.g.a ålder! Sen tycker jag att du ska göra en DO-anmälan för åldersdiskriminering. Hoppas att det löser sig för er!

Skulle jag kunna göra. Har jag faktiskt inte tänkt på. Dom om någon borde ju kunna svara på alla frågor. Jo tanken om DO har slagit mig. Men vet inte om jag har orken att härja om det på den nivån. Även att jag tycker det är fel på många sätt . Tack så mycket :) Ibland behöver man någon att bara prata med eller bolla idéer :)
  • IissiC
    H2O Mineral skrev 2013-11-07 00:48:07 följande:
    Jag antar att via landstinget är det 19 men via privat gyn så har det 25. Nej, jag har redan barn. 

Som jag sa, spelar ingen roll om det är privat eller inte det är 25 år så länge du inte betalar själv. Förstår inte varför du ska komma här och vara otrevlig och säga att jag har svårt att förstå....när du själv inte läser det som skrivits.
  • IissiC
    H2O Mineral skrev 2013-11-07 01:22:12 följande:
    Jag utgick ifrån det du sa, dvs att landstinget (kalmar) sa 19 år men att ni fick rådet om att ringa ett privat gyn för att få snabbare hjälp och att det privata gynet har 25. 

Jo, det spelar roll om det är privat eller landsting. Privata sektorn kan ha vilket åldersgräns de vill.

Men om nu kalmar sagt att de har 19 så har de ju 19. Och är det nu så att man får betala själv vid 19 så får ni ju överväga om ni ska vänta några år eller betala själva. Ser faktiskt inte vad som är problemet.

Och ja, jag har läst allt du skrivit.  

Ja, men jag trodde ju att det var 19 efter som dom sa det till mig. men när vi ringde tillbaka så bad dom om ursäkt för att dom gett fel information.

Är inte riktigt säker på om du förstår vad jag menar. privat eller inte samma regler endån fick jag reda på efter mycket sökande..

Det är just det, om du själv inte har eller har haft problem med att få barn så tror jag inte du förstår problemet..

som jag skrev tidigare vi måste vänta 7 månader till (Efter 1 års väntan redan) för att få komma in i kö.
    Jag skrev också att vi har planer på att betala det själv. Men det kostar en hel del pengar, och ja jag vet att barn kostar med..men det handlar inte om en klump summa..hur eller hur förstår jag inte varför jag ens ska förklara mig för dig.

Jag behöver inte skit ifrån någon, eller någon som ska lägga sig i och kalla mig "trög" (Inte ordagrant)        
Svar på tråden Nekade IVF på grund av för låg ålder!