Inlägg från: Akua |Visa alla inlägg
  • Akua

Hur uppfostrar jag min katt?!

Hej!
    Någon som vill dela med sig av tips, idéer eller mirakel-tips?! 

Jag vill inte att min katt ska hoppa upp på diskbänken...hur gör man?!
    Hon vet att hon inte får vara där för så fort jag går mot köket så hör jag att hon hoppar ner. Men likt förbannat så hoppar hon upp när jag inte är i köket!

Har provat med vattenflaska men när jag inte är i köket så spelar det ingen roll att vattensprutaren står på bänken då hon vet att inget händer bara jag inte är där.

Har också haft citrondroppar här och där på diskbänken men hon hoppar upp ändå. 

Haha vad ska jag göra?!?!?! :)           

• Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!
  • Akua
    Dixie skrev 2013-10-18 22:56:59 följande:
    Man kan inte uppfostra katter

Njae inte som hund kanske men lite går ju allt :)
  • Akua
    Jimman skrev 2013-10-18 23:26:17 följande:
    Lägg ut folie på bänken , katter hatar att gå på folie

Intressant tips!!!!! Det ska jag prova :)
  • Akua
    Jimman skrev 2013-10-19 07:53:29 följande:
    Leker dom verkligen ståendes på folie ? Foliebollar älskar dom men att gå på folie brukar dom hata

Har nu provat men min katt tycker det är helt ok att gå på folie....hehe tyvärr.
  • Akua

AlexO skrev 2013-10-21 01:28:12 följande:
    Testat vatten eller nått klet?
    Asså förstår at det inte är så trevligt att ha klet på diskbänken men jag tror inte det behövs att katten hoppar upp mer än 2 ggr så kommer den inte se nån vits med att hoppa upp igen :)

Jag ser framför mig att jag kommer ha klet över hela lägenheten sen när hon går/springer iväg. Men för det förta så fastnar ju inte SÅ mycket på hennes små tassar och sen precis som du säger så kanske det endast krävs 2 ggr och då är ju lite klet i lägenheten värt det :)
  • Akua
    Annette skrev 2013-10-21 20:04:50 följande:
    Hej, det går jättebra att lära katter olika trix och att lära de att låta bli vissa saker. GladDet gäller att hitta rätt metod bara och vara väldigt konsekvent. Prova att sätta dubbelhäftande tejp lite här och där och speciellt där katten liksom landar när den hoppat upp på bänken. Mina katter har jag lärt "sitt" både på röstkommando och handtecken, de kan komma på inkallning och sitter när jag sätter ner en skål med god mat. Finns bra böcker av Susanne-Holmström att läsa om katter. Den finns att köpa hos oss zooexperten.se.
    Dubbelhäftande tejp var ju väldigt okletigt hehe. Ska prova det!
    Min gamla katt som jag hade när jag var liten kunde också sitt och vacker tass! Bara lite annat sätt att öva med katt än med hund och kanske att det behövs en dos större portion av tålamod Tungan ute  
  • Akua
    IceJossan skrev 2013-10-29 07:25:27 följande:
    Det går ju inte att envist lyfta ner när katten redan hoppat ner när man kommer fram, som TS' katt gör. Katten vet att om matte/husse ser så ska man inte vara där. Men när de inte ser går det utmärkt.
    EXAKT!!.p
    hon hoppar ner nästan så fort jag reser mig från soffan i vardagsrummet. Har fortfarande inte fått bukt med detta.
Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!