• Akua

Hur uppfostrar jag min katt?!

Hej!
    Någon som vill dela med sig av tips, idéer eller mirakel-tips?! 

Jag vill inte att min katt ska hoppa upp på diskbänken...hur gör man?!
    Hon vet att hon inte får vara där för så fort jag går mot köket så hör jag att hon hoppar ner. Men likt förbannat så hoppar hon upp när jag inte är i köket!

Har provat med vattenflaska men när jag inte är i köket så spelar det ingen roll att vattensprutaren står på bänken då hon vet att inget händer bara jag inte är där.

Har också haft citrondroppar här och där på diskbänken men hon hoppar upp ändå. 

Haha vad ska jag göra?!?!?! :)           

• Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!
  • Akua
    Dixie skrev 2013-10-18 22:56:59 följande:
    Man kan inte uppfostra katter

Njae inte som hund kanske men lite går ju allt :)
  • AlexO

Enda sättet är att hon förknippar diskbänken med nått obehagligt eller äckligt.
    Täck diskbänken med vatten med citron i eller nått, kanske kleta ut nån slags sirap som kladdar ner henne?
    Gör en "fälla" som gör att nått som låter mycket brakar i golvet när hon hoppar upp, typ massor med tomburkar.
    Det är mina tipps :)

• Jimman

Lägg ut folie på bänken , katter hatar att gå på folie

• Akua
    Jimman skrev 2013-10-18 23:26:17 följande:

Intressant tips!!!!! Det ska jag prova :)
  • Aniiee

Eller strö ut vitpeppar på bänken.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • micha123

Jag har två katter och jag gjorde som så här: jag smög varje gång jag hörde att någon var på bänken tills den dagen då jag lyckades smyga hela vägen fram och skrämma slag på dom (skrika jättehögt samtidigt som jag klappade med händerna jättehögt och stampade i golvet som en galning). Dom har inte varit på diskbänken sen dess. Vissa kanske tycker att det var taskigt men jag kan lova att katterna mår bra och inte blev skadade på något sätt haha.

• Marina 28
    Dixie skrev 2013-10-18 22:56:59 följande:
    Man kan inte uppfostra katter

Javiist kan man "lära" katterna vad dem få göra & icke göra. det är lätt som plätt om man har tålamod!

Har 2 katter , nu 7 år gamla. Köpte dem 2006 ! En burma & en hus katt (svat/vit! Man "UPPFOSTRAR" INTE DJUR
    :MAN LÄR DEM!

1- När din katt envisst hoppar på diskbänken, så lyfter du den ner samtidigt som du säger: Nej! Med bestämt ton ! Upprepa detta varje gång din katt hoppar på diskbänken så garanterar att han/hon slutar hoppa! Så lärde jag mina katter när dem var små & det tog inte lång tid att de slutade hoppa på d-bänken då dem förstodd att de ointe få göra detta! (Det är som att lära en bebis som börjar bli nyfiken & gör massa saker som man inte får & då säger vi:ajajabaja , nej....) Så enkelt är detta.!

VATTENFLASKAN SKALL DU LÄMNA PÅ DISKBÄNKEN! NÄR DU SPRUTAR VATTEN PÅ KATTEN SÅ ALLA VET ATT DET TYCKER DEM INTE OM "ATT BLI BLÖTA) SÅ HOPPAR HAN NER/ DU SA ATT NÄR DU LÄMNAR KÖKET SÅ HOPPAR HAN UPP IGEN . DU SKALL SPRUTA LITE VATTEN I LUFTEN ÄVEN DIN KATT INTE JUST DÅ ÄR PÅ D-BÄNKEN OCH VIKTIGT! LÄMNA SRAY FLASKAN PÅ DISKBÄNKEN! SÅ LÄRDE JAG MINA KATTER & DET TOG INTE LÅNG TID ATT DEM SLUTADE ATT HOPPA PÅ DISKBÄNKEN. 
    ENA AV MINA 2 KATTER NÄR DEM VAR SMÅ BRUKADE GRÄVA GJORD FRÅN  STORA LER KRUKOR   SOM JAG HAR PALMER ETC. SPRUTADE VATTEN PÅ HONOM OCH SAMTIDIGT SA: NEJ, TRIXIE!    IBLAND 2 GGR. MED BESTÄMT RÖST , HÅRD MEN EJ SKRIK! HAN ÄR DEN SOM ÄR RIKTIGT ENVIS EN! SÅ HAN SLUTADE NÄR JAG LÄMNADE VATTENSPRUTAREN PÅ GOLVET FRAMFÖR KRUKAN!
    DET HÄNDE DÅ & DÅ ATT UNDER NATTEN NÄR VI SOV SÅ VAKNADE NÄR HAN HÖLL PÅ ATT GRÄVA GJORD PÅ NÄTTERNA DÅ DAG GRÄVANDE HADE HAN SLUTAT MED DÅ HAN VISSTE ATT HAN FÅR VATTEN PÅ SIG SÅSOMSÅ MÅNGA GGR NEJ! TRIXIE! SÅ HAN VISSTE: DET FÅR JAG INTE GÖRA! DET VAR FLERA NÄTTER I BÖRJAN NÄR JAG HOPPADE UR SÄNGEN & SPREJADE VATTEN PÅ HONOM & SAMTIDIGT SA  NEJ, TRIXIE! NEJ! SEN SPREJADE I LUFTEN NÄR HAN TITADE PÅ MIG & LA ÅTERIGEN VATTENSÅRUTAREN FRAMFÖR BLOMMKRUKAN PÅ GOLVET! DET VAR DET TUFFASTE DÅ DAG PROBLEM HADE SLUTAT MEN HAN UTNYTTJADE ATT VI SOV MEN TILL SIST HAN SLUTADE ÄVEN MED GJORD GRÄVANDE FRÅN BLOMKRUKOR. TÅLAMOD! BESTÄMNDHET! DÅ KATTERNA KAN MAN "LÄRA"! OCH DET GÅR MEN DET KRÄVS TÅLAMOD!  MIN BURMA SOM ÄR INTE ENVIS SÅ DET TOG KORTADE TID ATT LÄRA "RÄTT" / "FEL" ! MEN DEN ANDRA : ENVIS SOM EN ÅSNA LOL! DET TOG TID NU MEN UPPREPA/ LÄMNA VATTENSPRUTAREN PÅ DISK BÄNKEN / FUNGERAR TILL SLUT ! PEACE
  • Marina 28
    micha123 skrev 2013-10-19 02:19:46 följande:
    Jag har två katter och jag gjorde som så här: jag smög varje gång jag hörde att någon var på bänken tills den dagen då jag lyckades smyga hela vägen fram och skrämma slag på dom (skrika jättehögt samtidigt som jag klappade med händerna jättehögt och stampade i golvet som en galning). Dom har inte varit på diskbänken sen dess. Vissa kanske tycker att det var taskigt men jag kan lova att katterna mår bra och inte blev skadade på något sätt haha.

FICK ETT GÖTT SKRATT! TACK DU! NEJ, DET LÅTER INTE ALLS TASKIGT UTAN ROLIGT MEN EFFEKTIVT!
    JAG SKREV HÄR NERE HUR JAG FICK MINA 2 ATT SLUTA MEN DIN "GREJ" VAR JU JÄTTE BRA! GICK SNABBARE OCKSÅ. OM JAG HADE FÅTT DITT RÅD SÅ HADE ANVÄNDT DETTA MED. DET SKADAR JU INTE NÅGON OCH GER SNABBARE & EFEKTIVT RESULTAT  PÅ KORT TID.

• Marina 28
    Jimman skrev 2013-10-18 23:26:17 följande:
    KANSKE VISSA MEN MINA 2 GILLAR ATT LEKA PÅ FOILE PAPPER MEN FINNS SÄKERT KATTER SOM INTE GILLAR DET. SOM DU NÄMNDE HÄR.
Svar på tråden Hur uppfostrar jag min katt?!