Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Jag har svårt att somna om efter amning på natten

Nej självklart är du inte ensam, jag själv har däremot inte haft problem med detta förutom enstaka gånger då orsaken varit att jag själv varit stressad eller orolig av någon anledning. Men jag vet att det finns många med liknande problem! Har du haft sömnproblem tidigare av något slag? Ofta brukar det finnas kopplingar. Du kanske behöver prata med någon om det, för självklart ska det inte behöva vara så här. Men att du har svårt att somna om beror antagligen på något, hos dig själv alltså, kan du hitta den orsaken så försvinner problemen

Man brukar säga att om man har svårt att somna om så är det bättre att gå upp ur sängen och göra något annat en stund, så att man inte ligger kvar och bara är vaken och tänker och försöker somna i flera timmar. I ditt fall kanske det skulle kunna vara en idé att prova? På så sätt bryter du mönstret, och kopplingen blir tydligare för kroppen att i sängen sover man, är man vaken så stiger man upp.

• skogsvitter

Men har ni inte provat att samsova då, alltså du och bebisen? Det kan ju mycket väl vara så att du sover lugnare när du har bebisen intill dig? Det blir ju en annan femma vid 8 på morgonen för då är ju de flesta kroppar inställda på att det är morgon och man ska upp, jag har också svårt att kunna somna om den tiden även om man försöker. Men mitt i nätterna är det ju oftast en annan sak.

• skogsvitter

Kom just på en annan sak, när lägger du dig egentligen för natten? Just med tanke på att du skriver om att somna om kl 8? Ibland kan man få sömnsvårigheter om dygnsrytmen är "fel" (individuellt vad som är fel) om man tex lägger sig för sent eller för tidigt.

Dock tror jag att oron du skriver om är den huvudsakliga oron, och den behöver du kanske prata med någon professionell om? Vet man inte var oron kommer ifrån är det ännu viktigare som jag ser det!

Svar på tråden Jag har svårt att somna om efter amning på natten