• DiMageX

Jag har svårt att somna om efter amning på natten

Jag har väldigt svårt att somna om efter att jag ammat min snart tre månader gamla dotter på natten.
    När jag pratar med vänner och alla jag känner med barn så är det ingen som känner igen det utan alla menar att de somnade då de ammade och hade inga som helst problem med den saken.
    Därför undrar jag nu om det finns någon annan som känner igen sig, eller är jag helt ensam om detta?

Min dotter sover annars väldigt bra. Somnar runt 22 och vaknar nånstans mellan 3-6 på natten. Vaknar hon 6 så har jag ofta sovit och vaknat några gånger. Vaknar hon och äter vid 3 kan jag omöjligt somna om sen. Tar upp emot 2 timmar och då vaknar hon snart igen för mat.

Skulle va skönt å veta att man inte e ensam om detta då jag inte hört nån annan säga samma sak... 

• Svar på tråden Jag har svårt att somna om efter amning på natten
  • skogsvitter

Nej självklart är du inte ensam, jag själv har däremot inte haft problem med detta förutom enstaka gånger då orsaken varit att jag själv varit stressad eller orolig av någon anledning. Men jag vet att det finns många med liknande problem! Har du haft sömnproblem tidigare av något slag? Ofta brukar det finnas kopplingar. Du kanske behöver prata med någon om det, för självklart ska det inte behöva vara så här. Men att du har svårt att somna om beror antagligen på något, hos dig själv alltså, kan du hitta den orsaken så försvinner problemen

Man brukar säga att om man har svårt att somna om så är det bättre att gå upp ur sängen och göra något annat en stund, så att man inte ligger kvar och bara är vaken och tänker och försöker somna i flera timmar. I ditt fall kanske det skulle kunna vara en idé att prova? På så sätt bryter du mönstret, och kopplingen blir tydligare för kroppen att i sängen sover man, är man vaken så stiger man upp.

• DiMageX

Ja det är kanske som du säger, att det finns något bakomliggande.
    Har aldrig förut haft sömnproblem, men har varit känslig för ljud och sådär när jag ska sova. Stressar lätt upp mig och känner också oro. Över vad vet jag egentligen inte.
    I början va de nog mest över att hon skulle vakna, men det gör hon nästan aldrig så det har jag släppt.

Vi provade några nätter att hon och hennes pappa sov i ett annat rum tillsammans, men det fungerade inte heller. Då låg jag och tänkte och oroade mig för hur det gick för dom och sådär...
    Ska väl bara komma på vart oron kommer från och hur jag ska tackla den... 

• Whitetrash86

Samsover du?

Jag har allvarliga sömnproblem och hade jag haft barnen i egen säng och tvingats upp för att amma hade jag inte sovit en blund på 6 månader.
    Ligger barnet när så märker man även i sömnen att barnet mår bra och sover lugnt.. när det är dags för amning föser man bara barnet närmre och man kan lätt somna om efter eller under amningen 

• DiMageX

Just nu sover hon i sin egen säng.
    Innan sov hon i min mans säng och han fick sova i ett annat rum.
    Min sömn har dessvärre inte blivit varken bättre eller sämre sen dess...
    På helger då min man är ledig tar han upp henne och lägger ner henne i sin säng igen å jag sover inte bättre för det.
    Ammar jag henne på morgonen vid 8 (alltså andra gången) så brukar hon få ligga kvar i min säng å då kan jag absolut inte somna om utan ligger och vilar. Är då rädd att göra henne illa på något sätt 

• skogsvitter

Men har ni inte provat att samsova då, alltså du och bebisen? Det kan ju mycket väl vara så att du sover lugnare när du har bebisen intill dig? Det blir ju en annan femma vid 8 på morgonen för då är ju de flesta kroppar inställda på att det är morgon och man ska upp, jag har också svårt att kunna somna om den tiden även om man försöker. Men mitt i nätterna är det ju oftast en annan sak.

• skogsvitter

Kom just på en annan sak, när lägger du dig egentligen för natten? Just med tanke på att du skriver om att somna om kl 8? Ibland kan man få sömnsvårigheter om dygnsrytmen är "fel" (individuellt vad som är fel) om man tex lägger sig för sent eller för tidigt.

Dock tror jag att oron du skriver om är den huvudsakliga oron, och den behöver du kanske prata med någon professionell om? Vet man inte var oron kommer ifrån är det ännu viktigare som jag ser det!

• DiMageX

Jag lägger mig alltid vid 21 varje kväll tillsammans med dottern... ammar henne och sen lägger hennes pappa henne i sin säng. Hon ligger sen å e vaken kanske 30 minuter innan hon somnar å då har jag redan somnat oftast. Sen sover jag oroligt fram tills hon vaknar typ och sedan e de omöjligt att somna om. Känner mig oftast trött när hon vaknar men piggnar till medan hon ammar.

I början sov jag och hon själva och hennes pappa i ett annat rum och då var jag orolig mycket för att hon skulle vakna och vad jag skulle göra i så fall. Kändes som jag fick ta en ganska stor börda där och kanske e de den oron som ligger kvar fortfarande även om jag känner mig lugnare över just det...

Känns som vi har provat de mesta för att jag ska kunna sova, kan alltid prova att ha henne kvar i sängen efter amning men tror som sagt de blir svårt då jag inte kommer våga röra mig 

• cattus

Jag har också svårt att somna om efter amning. När jag tagit upp och ammat på natten så kan jag vara klarvaken och kan inte somna om på flera timmar eller inte alls.
    Hon sover i egen säng för jag kan inte somna på kvällen annars. Ammar i sängen och kan slumra lite medan hon äter men inte somna om. OM/när hon somnar om så kan jag somna om igen vid 7-8 tiden och kan då sova så länge hon gör det, vilket inte alltid är fallet.
    Jag kan inte alls sova med henne i sängen så det är inget alternativ.
    Lägger mig sent, ofta vid 24-tiden då hon ammat "sista" gången innan natten, och då sover hon till 4-5 tiden vilket gör att min sömn inte är så mycket längre alls om jag inte får somna om på morgonen.( Hon är snart 2 mån)
    Kan tillägga att jag omöjligt kan sova alls på dagarna, och då menar jag omöjligen...det spelar ingen roll hur trött
    jag är. Så.. nej du är inte ensam..

• VaBussig

Jag känner igen mig, du är inte ensam ska du veta.

Jag hade också svåra problem med att somna om, kunde ta 1,5 timme och då kanske man hann sova
    i en timme innan det var dags att vakna igen. Men på nåt sätt så orkade man, jag tycker att man kom in i det efter ett tag och fick lättare att somna.    

Tiden går fort, och idag är min dotter 6,5 år och det är knappt man minns hur det var och hur trött man kunde vara.

Jag har inte så mycket råd att ge utan bara att det kommer gå över och man får räkna med att man är trött. Eller så vänjer du dig tillslut och kan slappna av mer mellan vaken. Då somnar du också lättare. I början är allt nytt och det tar ett tag att ställa om sig o vänja sig vid det livet.    

• Alexi

Det gör ju stor skillnad att samsova för då behöver man inte vakna till så mycket, bara slänga fram bröstet och fortsätta halvslumra.

• mammalovis

Ett alternativ är att ställa en hårdare lift i mitten av dubbelsängen. Då får man både bättre koll och behöver inte oroa sig över att rulla på bebisen. Sedan tar det ett tag att komma in i och bli trygg med bebislivet. Lycka till!

• Echo

Du är verkligen inte ensam. När jag ammade hände det att jag inte hann somna om innan det var dags att amma igen- och då har inget av mina barn ätit tätare än varannan/var tredje timme på natten. Samsova gjorde det värre. Öronproppar hjälpte lite (då fick maken plocka upp barnet och väcka mig när det var dags att amma). Liggamma gav mig en ryggvärk som hängde i långt efter avslutad amning...

Men jag kan fortfarande bli sur på folk som hävdar att det är så himla bra att amma just för att man ska få någon form av hormonpåverkan som gör att man somnar om lättare. Funkar uppenbarligen inte på mig i alla fall. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Jag har svårt att somna om efter amning på natten