• MelaB82

Behöver man sömnrutiner för en 3-månaders?

Som rubriken lyder så undrar jag om man behöver ha sömnrutiner för en 3-månaders bebis?

Vår flicka, som är tre månader, brukar vi försöka få att somna runt kl.20-21 varje kväll och det brukar funka men under dagarna så har hon inga direkt sovtider, hon sover lite olika tider och olika länge varje gång.

Hur gör eller gjorde ni med era bebisar, har ni sovrutiner både dag- och kvällstid och hur se de i så fall ut?

• Svar på tråden Behöver man sömnrutiner för en 3-månaders?
  • La Lola

Nä.
    Speciella sömnrutiner har vi inte haft förrän de börjat på förskola typ.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • greeneyes

Jag tyckte rutiner underlättade, började på allvar med dem när dottern var 6 månader.

• lövet2

Nej, det behöver man inte. Eller rättare sagt - babyn behöver det inte, medan många föräldrar tycker sig behöva det.
    För vår del kom sömnrutinerna automatiskt när barnen började gå över till att sova bara en gång om dagen. Då blev de trötta vid samma tid varje dag. Fram till 1-årsåldern sov de när de var trötta helt enkelt, och jag bekymrade mig inte ett dugg om vad klockan var.

• Natulcien

För bebisens skull behövs inga rutiner. Bebisen sover när hen är trött, och bryr sig inte om klockan. Vid 3 månader lät vi sonen sov när och hur han ville.
    Från ca 4 månader försökte vi ha ungefär samma nattningstid på kvällen, men fortsatte att låta honom sova som han ville på dagtid.
    Och, som "lövet2" skriver, så var det först när han började sova bara en gång om dagen som vi landade på ungefär samma tid där också.

• Blobba

Vi hade heller inga sovrutiner så tidigt. Sonen sov när han behövde. Visst kunde vi se ett mönster, men så fort vi gjort det tog utvecklingen ett språng och det blev nya vanor.
    Först när han sov en gång under dagen och dagis kom in i bilden blev det mer rutiner från vårt håll. Började dagis vid 18månader.

• nozpa

Båda mina har fallit in i sina sömnmönster tidigt. Och det är inte så mycket som ändrats. Jo alltså dom sover mindre när dom blir äldre såklart. :)
    Men jag kan veta ganska så exakt när lillsnorpan på 7 mån behöver sova. Så jag brukar se till att hon äter strax innan, ny blöja och sedan brukar hon slockna. 
    Såklart händer det att hon somnar när vi är ute och går, eller om vi ligger och pratar i soffan också. 

• isolde 79

Min är också tre månader, och tycker att det går att styra honom en del, ifall jag vet att jag ska nånstans på dagen t.ex. Har börjat med en fast tid på kvällen (innan kl 22, gärna 21.30). Han kan sova tre-fyra timmar(på vagnpromenad) o jag inte väcker honom, vilket jag nu gör gör att inte störa nattsömnen. Han får sova max 3,5 timme på dagen. Som det är nu så vaknar han en gång kl 5-6, eller ibland 01-02, då ammar jag och han somnar om till ca 7.30-8. Får se hur länge det håller i sig. Låter honom ibland klaga en stund och tar upp honom när jag Vet att det är mat han vill ha. Tog upp honom ett par ggr i början, för att upptäcka att han sov och bara drömde..! Låg klarvaken o kände mig lite dum ;) Försöker ge honom en chans att lugna sig själv, och har slutat vagga/sjunga/mata osv honom i sömn. Skönt om han är lite vaken innan jag lägger ner honom. Han har sovit i vagga brevid min säng sen andra veckan.

• MalinEddie
    klarabella87 skrev 2013-11-23 20:44:58 följande:
    Jag går emot alla i den här tråden och säger ja ! 
    Varför skulle en liten bebis behöva det menar du?
    Avskyr CIO-metoder.
  • 3bairns

Nej, bebisen behöver inte sömnrutiner. Men bebisen behöver sova ganska mycket och som förälder måste man se till att bebisen får den sömn den behöver. De flesta bebisar sover bra var som och när som om de är trötta, andra kan lätt bli "övertrötta", ha svårt att komma till ro, somnar bara om man går eller vad det nu kan vara. Då kräver det mer av föräldrarna i förmåga att läsa av barnet och anpassa sig till det och då kanske det behövs rutiner för att underlätta för föräldrarna.

• Natulcien
    klarabella87 skrev 2013-11-23 20:44:58 följande:
    Jag går emot alla i den här tråden och säger ja ! 
    Kan du utveckla..?
  • Sophie13
    3bairns skrev 2013-11-26 10:26:57 följande:
    Nej, bebisen behöver inte sömnrutiner. Men bebisen behöver sova ganska mycket och som förälder måste man se till att bebisen får den sömn den behöver. De flesta bebisar sover bra var som och när som om de är trötta, andra kan lätt bli "övertrötta", ha svårt att komma till ro, somnar bara om man går eller vad det nu kan vara. Då kräver det mer av föräldrarna i förmåga att läsa av barnet och anpassa sig till det och då kanske det behövs rutiner för att underlätta för föräldrarna.

Svar på tråden Behöver man sömnrutiner för en 3-månaders?