Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Barnkläder och vattenpelare

Svärmor (som normalt sett bor i sydeuropa) är på besök och det har slumpat sig så att vi håller på och jagar vinteroverall just nu. Med tanke på hur den svenska vintern kan vara har detta resulterat i en hel del diskussioner här hemma om hur hög vattenpelare som egentligen behövs på overallen. Räcker 5000 eller krävs 10 000?

Svärmor skakar bara på huvudet åt hela frågan och säger att i alla andra länder håller man barnen inne om det regnar. Efter att ha hört den kommentaren ett antal gånger vänder jag mig till er:

Är det bara galna svenskar som glatt skickar ut barnen för att leka i regnet (och förväntar sig att barnkläderna klarar av att 1åringen sätter sig i vattenpölen och plaskar utan att bli genomblöt)? Eller gör man så i alla länder och det är bara svärmor som inte har så mycket kontakt med småbarn?

• Svar på tråden Barnkläder och vattenpelare
  • Mellanmjölkens land
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-16 21:12:43 följande:
    Vi kör hög vattenpelare (10 000), men å andra sidan så tänker jag på min egen barndom. Jag har delat min uppväxt mellan det allra nordligaste Norrland och det allra blötaste västsverige......och vi var alltid ute.....och inte hade vi funktionkläder och highteckängor etc. Jag har inget minne - i alla fall inga traumatiska - av att frysa och vara våt. Antingen har ytterkläderna generellt blivit sämre, eller så överdriver vi . Mycket bävernylon vet jag att jag hade .
    Själv har jag ett klart minne av att sitta på en blöt sandhög på dagis och undra varför jag blev fuktig i rumpan trots att jag hade på mig galonbyxor. Med det i åtanke har vi prioriterat hög vattenpelare.

Enligt svärmor har barnen knappt regnkläder (vare sig galon eller skalkläder) utan regnar det är de inne.
  • Mellanmjölkens land
    Ragnar skrev 2013-10-16 21:31:57 följande:
    Vi bor på Island och här är barnen ute i alla väder precis som i Sverige och att barnen har varma och vattentåliga utekläder ses som en självklarhet.

Fast jag kan förstå att om man bor i ett land där det inte regnar så ofta och det oftast är varmt är det ju enklare och billigare att hålla barnen inne de få dagarna än att köpa dyra regnkläder och overaller.
    Jag kan förstå om man bor nånstans där det regnar 2 dagar/år men att döma av vad sambon sagt om sin uppväxt (och vad jag själv upplevt i samband med besök) regnar det ändå en hel del under vinterhalvåret hos dem. Inte kan man väl hålla barnen inne veckor i sträck bara för att det regnar?

Min teori är att vattenpelare är något som tas med i beräkningen när man köper ytterkläder i större delen av norra Europa. Oavsett om resultatet är att man köper galon eller Gore-Tex så förväntar man sig att plagget håller barnet torrt och att det ska kunna leka fritt även om det är blött ute.
  • Mellanmjölkens land

Själv har jag inga problem med att vara ute i regn och rusk under förutsättningen att jag inte blir blöt och kall. Mina regn och vinterkläder har samma vattenpelare som dotterns så min åsikt är att om jag blir blöt är antagligen hon oxå det men annars kan vi vara ute så länge vi tycker att det är kul.

Köpte nya täckbyxor förra vintern och skillnaden var enorm! Helt plötsligt kunde jag sitta på knä i snön och leka med dottern utan att behöva fundera på om jag skulle bli blöt om knäna.

• Mellanmjölkens land
    Stjärnfall76 skrev 2013-10-18 19:17:48 följande:
    Vi kör 10000. Det är ju egentligen ganska ointressant hur de gör i andra länder om det är här ni ska skola in ert barn.... och här är de ju ute i regn. Och som sagt, vi kör 10000 och det verkar hålla
    Vad jag reagerar på är att svärmor skakar på huvudet åt hela konceptet med att skaffa kläder som faktiskt är mer än lätt vattenavvisande. Vi vill att vårt barn ska kunna leka ute i både regn, slask och snö utan att behöva tänka på vädret.

Tänkte därför kolla med andra som bor utomlands hur det ser ut i deras länder.
  • Mellanmjölkens land
    MamaPapa skrev 2013-10-20 18:02:47 följande:
    Ja här i England håller man mest barnen inne om det regnar. För 10 år sedan gick det knappt att få tag i regnkläder till barnen men nu finns det mer att välja på. Men då jag inte ens vet vad du menar med "vattenpelare" så gissar jag att dessa inte är lika avancerade som svenska....
    Vattenpelare går i stort sett ut på att man håller ett rör med vatten mot tyget. Den nivån på vatten som tyget klarar utan att det tränger igenom är tygets vattenpelare. Ju högre vattenpelare, desto mer vattentåligt är plagget. Under 2000(?) räknas plagget inte som vattentätt utan som vattenavvisande.
Svar på tråden Barnkläder och vattenpelare