Pistou skrev 2013-10-18 11:21:45 följande:
Fattar ärligt talat inte varför svenska förskolebarn tvunget måste vara ute i regn och rusk. Om man ändå råkar vara på utflykt eller ska på promenad när det riskerar att regna/snöa, så förstår jag absolut nödvändigheten med tåliga ytterkläder. Men hur många vuxna skulle frivilligt välja att tillbringa en längre stund utomhus om det regnar så mycket så att man blir blöt.
Jaja, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder heter det ju så fint i Sverige... Men handen på hjärtat, de flesta av oss skulle nog föredra att stanna inne när det regnar. Barnen dör inte av att vara ute i regnet, men de dör inte heller av att få vara inne när det är ruskväder.
Både jag och mina barn tycker om att vara ute i de flesta väder. Bara vi är rätt klädda för det. På min dotters dagis får barnen välja att vara inne om det är dåligt väder. De felsta väljer dock att vara ute och leka. Skulle vi bara vara inne när det blåser, regnar eller är kallt skulle det inte bli många dagar om året med utelek. Denna sommaren hade vi sammanlagt 8 torra dagar i Juni och Juli (det var förvisso en ovanligt blöt sommar). Både jag och barnen hade blivit galna av att sitta inne i två månader, bara för att det regnade. När det är snöstorm är min son den förste ut, han älskar det. Jag erbjuder mig alltid att köra honom till skolan när det regnar men han tycker bara det är spännande med alla vattenpölar och kommer ibland för sent till skolan för att det var så roligt att vara ute.
Jag tror det handlar mycket om var man bor och vad man är van vid. Jag tillbringade en stor del av min barndom på landsbyggden i ett blåsigt och blött Skåne och vi barn var alltid ute och lekte, året runt. Har inga minnen av att jag tyckte det var obehagligt att vara ute i regn och blåst. Hade jag inte tyckt om att vara ute ruskväder hade jag inte valt att bosätta mig på en ö i norra Atlanten. Då hade jag hellre valt ett land där det var torrt och varm eller en storstad där de flesta nöjen är innomhus.