• Lamcn

Behöver hjälp med ersättning

Hej! Behöver som sagt hjälp. Har en son som blir 3 månader på fredag.har helammat fram till för en vecka sedan Då jag insett att jag inte har tillräckligt med mat åt grabben, började ge honom lite ersättning (babysemp 1) Men ammade fortfarande, men nu sen 2 dagar tillbaka så vill han inte ta bröstet alls och det har bara blivit flaska Magen har funkat bra sålänge han också fick bröstmjölk men nu börjar det bli kämpigare! Han är ledsen och kämpar Och tar i för kung och fosterland när han ska bajsa, och det är väldigt trögt tjockt bajs! :( Nu till min fråga, eftersom jag har babysemp 1 nu, vilken föredrar ni som är bättre för magen? Har börja med lite rapsolja idag efter jag pratat med BVC men vill vara förberedd på att kanske byta ersättning , BVC sa nåt om babysemp bifidus Lite rörigt inlägg men kanske finns någon som kan hjälpa mig som haft samma problem kanske??

• Svar på tråden Behöver hjälp med ersättning
  • johannawe

Finns också nestle och hipp som du kan prova, semper funkade inte bra för vår lilla.. Ska även finnas ngn mjölkfri på Apoteket

• skogsvitter

Varför trodde du att du inte hade tillräckligt?

Jag tycker ni ska testa med en mjölkfri ersättning i första hand, annars är risken stor att ni behöver byta mellan massor av olika innan ni hittar någon som faktiskt fungerar. Det är vanligt att bebisar är känsliga eller allergiska mot komjölksproteinet, de är ju gjorda för att dricka människomjölk, inte komjölk.

Bifidus är en av de ersättningar som fanns för känsliga magar men numera är den i princip borta ur sortimenten, märkligt att ditt BVC tipsade om den ersättningen. Idag är den inte riktigt aktuell på samma sätt som tidigare, kanske mycket för att medvetenheten om mjölkallergi/känslighet blivit så pass mycket större. Samt att man förbättrat ersättningarna och utformat andra, bättre alternativ för känsliga magar där proteinerna från komjölken är sönderdelade och därför lättare för magen att hantera. I bifidus har man inte sönderdelat proteinerna, utan istället tillfört socker för att ge lösare avföring.

www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning

• Thirtyplus

Jag kör också "dubbelt" då jag har för lite produktion. Ena grabben har börjat vägra bröstet (Nipple Confusion, vilket dom lätt får när dom får flaska. Det är alltså att det är enklare att ta flaska så man börjar vägra bröstet), men jag fortsätter att ge bröstet i början av varje mål. Det han får i sig får han i sig, så får han flaska sen.
    Dom har fått ersättning sedan födsel (är 12 veckor nu) och stånkandet och stönandet har dom alltid håll på med. Ena har lite tjockare bajs, den andra rinner det nästan ut ur. Även fast dom får samma mat båda två. Trots det så "tar dom i för kung och fosterland" och pruppar nåt enormt hela tiden!
    Mina åt Nan pro under de första 6-7 veckorna och sedan gick vi över till Semper 1. Det var slut på affären så jag fick ta semper istället, och dom verkade gilla det mer, så jag fortsatte med det.

Ett förslag...
    Eftersom du har lite produktion i alla fall... pumpa och blanda både bröstmjölk och ersättning i flaskan. Det blir en stor omställning för magen att tvärt byta mat.
    Till och med när mina pojkar skulle ändra från PreNan till Nanpro på neonaltalen så skulle det successivt blandas ut för att magarna skulle vänja sig. Och då är ju båda ersättning av samma märke.

• lightfish

Finns gott om barn som blir så i magen av just Semper och därför använde vi Nan.

• Best of Sophie

Prova att ha i lite messmör i ersättningen, det hade jag när min första var liten. Smörjer tarmarna och gör det lite lättare för bajset att passera! Lycka till!

• Lamcn

Tack för era svar! Mjölkfritt körde jag när jag ammade men tyckte inte de va nån speciell Skillnad ! Varför jag börja med ersättning va för att han aldrig va nöjd och en natt testa jag ge han ersättning Och han va jätte nöjd och sen har de varit så! Okej så ja kanske ska testa nan ist. Mjölken börjar bli jätte dåligt så vet inte om jag får ut nåt men ska försöka :)

• Lamcn

Tack för infon om bufidus, känns dumt å börja m nåt som ska sluta göras:)

• skogsvitter
    Lamcn skrev 2013-10-14 10:43:13 följande:
    Tack för era svar! Mjölkfritt körde jag när jag ammade men tyckte inte de va nån speciell Skillnad ! Varför jag börja med ersättning va för att han aldrig va nöjd och en natt testa jag ge han ersättning Och han va jätte nöjd och sen har de varit så! Okej så ja kanske ska testa nan ist. Mjölken börjar bli jätte dåligt så vet inte om jag får ut nåt men ska försöka :)
    Men jag trodde problemen började främst när ni faktiskt började med ersättning..? Då spelar det ju ingen roll om du ätit mjölkfritt så att själva bröstmjölken är utan komjölksproteiner... det är dessutom så pass lite som går över i bröstmjölken och många märker inget förrän de faktiskt ger ersättning, eftersom den bygger på komjölk.
  • Lamcn

Nej grabben har alltid haft problem med magen, men när den precis börjar lugna sig så måste jag börja med ersättning Och då ser de ut som den tänker krångla igen! Använder sempers droppar och har testa miniform mesans ja amma men den gjorde Varken från el till då iaf! Men jag får sätta mig å läsa på om alla olika ersättningar! Men någon som testat messmör till en sån liten bebis?

• Malimari

Messmör eller lite olja i ersättningen ska inte vara några problem för en sån liten.

Vår son hade det körigt med magen, Nan H.A var det som funkade bäst..

• skogsvitter
    Lamcn skrev 2013-10-14 14:19:45 följande:
    Nej grabben har alltid haft problem med magen, men när den precis börjar lugna sig så måste jag börja med ersättning Och då ser de ut som den tänker krångla igen! Använder sempers droppar och har testa miniform mesans ja amma men den gjorde Varken från el till då iaf! Men jag får sätta mig å läsa på om alla olika ersättningar! Men någon som testat messmör till en sån liten bebis?
    Då låter det ju ännu mer sannolikt att det är komjölken som strular, med tanke på att det började bli bättre när du körde med mjölkfritt och fortfarande ammade. Reaktionerna är ju alltid fördröjda, i synnerhet vid amning då man räknar med upp till 4 veckor på strikt mjölkfri kost innan man märker effekt på bebisen! Dessutom kan de ha en viss tolerans, men när bägaren är full så att säga, då kommer problemen.
  • Cornetto

Så har det varit för våran tös oxå. Vi började med semper, hon fick otroligt ont i magen och bajsade med 3 dagars mellanrum. Vi bytte til NAN PRO 1, samt sempers magdroppar, nästan ingen skillnad. Bytte då till NAN HA, men den spydde hon bara av. Så jag tänkte att hon kanske e allergisk så vi testade mjölkfri ersättning, men hon mådde bara dåligt av den och spydde upp säkert hälften. Så vi gick tillbaka till NAN PRO 1 och köpte även minifom och efter ca: 3-4 dagar så hade vi en mycket gladare bebis :)

Fortfarande lite magont ibland, men så mycket bättre, och så började hon bajsa oftast varje dag.

Vi slutade med minifomen när hon va nästan 4 mån och nu funkar magen.

Så mitt tips e och prova minifom

• skogsvitter
    Cornetto skrev 2013-10-14 15:43:23 följande:
    Så har det varit för våran tös oxå. Vi började med semper, hon fick otroligt ont i magen och bajsade med 3 dagars mellanrum. Vi bytte til NAN PRO 1, samt sempers magdroppar, nästan ingen skillnad. Bytte då till NAN HA, men den spydde hon bara av. Så jag tänkte att hon kanske e allergisk så vi testade mjölkfri ersättning, men hon mådde bara dåligt av den och spydde upp säkert hälften. Så vi gick tillbaka till NAN PRO 1 och köpte även minifom och efter ca: 3-4 dagar så hade vi en mycket gladare bebis :)
    Fortfarande lite magont ibland, men så mycket bättre, och så började hon bajsa oftast varje dag.
    Vi slutade med minifomen när hon va nästan 4 mån och nu funkar magen.

Så mitt tips e och prova minifom
    Minifom är ju helt verkningslös vilke visat sig i flertalet studier, så det kan inte stämma att det var tack vare minifom som det blev bättre i ert fall. Kanske bytte ni för snabbt mellan de olika ersättningarna och hann inte märka av effekt och bättring första gången ni testade NAN PRO 1.

Dessutom avråder läkemedelsverket från användning av minifom till spädbarn då de innehåller parabener som är skadliga. I andra länder har minifom (eller egentligen de här specifika parabenerna) förbjudits helt, men tyvärr valde Sverige att bara utforma en rekommendation. Så med tanke på vilka risker som finns med minifom pga dessa parabener skulle jag strängt avråda att använda minifom mer än absolut nödvändigt. Detta i kombination med att minifom bevisligen saknar medicinsk effekt så finns det enligt mig ingen som helst anledning att ens prova med minifom.

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/

På 6 år har tyvärr parabenerna fortfarande inte blivit ersatta
  • Cornetto

Det va minifomen som hjälpte, det e jag helt säker på.
    Jag vet att enligt studier så har den ingen effekt, men alla barn e olika, och olika saker funkar o funkar inte. Jag struntar i vad alla andra säger om att det inte funkar med minifom för det gjorde det för våran tös och hon mår hur bra som helst.
    Man ska inte tro på allt man läser ;)

• skogsvitter
    Cornetto skrev 2013-10-14 19:14:27 följande:
    Det va minifomen som hjälpte, det e jag helt säker på.
    Jag vet att enligt studier så har den ingen effekt, men alla barn e olika, och olika saker funkar o funkar inte. Jag struntar i vad alla andra säger om att det inte funkar med minifom för det gjorde det för våran tös och hon mår hur bra som helst.
    Man ska inte tro på allt man läser ;)
    Du får väl tro vad du vill, men nej självklart ska man inte tro på allt man läser. Hela internet svämmar över av struntprat, men vetenskapliga studier som publicerats, är seriösa och där dessutom flera studier visar samma resultat, det är knappast något man bör räkna som struntprat. Barn är olika ja, i vissa aspekter, men alla människor är trots allt i grund och botten skapta precis likadant. Vi är alla människor. Placebo är väl den enda effekt som man kan uppnå av minifom, och visst, man ska inte förringa placebo-effekten heller. Men jag tycker det blir fel när man uppmuntrar folk att använda läkemedel som faktiskt är direkt skadligt för bebisen, oavsett om effekten är placebo eller medicinsk. Hade minifom varit ofarligt hade jag inte brytt mig det minsta.
  • Lamcn

Miniform har jag testa när han ammades men han kräktes mkt Av den så ja skippa den! Men nu har jag iaf bytt till nan pro 1 och sen fick han två flaskor bifidus idag å på kvällen här så bajsa han:) skönt!! Men tänker fortsätta med nan å se om de hjälper bättre dock spyr han lite mer av den,en funkar de inte får jag testa mjölkfritt igen:) tack för hjälpen allihopa!!!:)

Svar på tråden Behöver hjälp med ersättning