• Jenkis

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2014-01-14 16:59:36 följande:

Nä men usch va jobbigt!!! Förstår att du tycker det är jättejobbigt! Donatorn ska ju vara nåbar på mobil. Låter väldigt underligt måste jag säga. De jag känner som donerat har haft kontakt med kliniken i princip varje dag under den här tiden. Hur funkar det i Uppsala? Har ni en speciell ÄD-koordinator som på Huddinge? Kram
    Jo, det finns en speciell person som har hand om donatorerna. Koordinator kan man väl kalla henne. Ibland önskar jag bara att de kunde var lite mer informativa så att man förstår varför det blir som det blir ibland. Ibland undrar jag om det bara har med sekretessen att göra...
  • Jenkis

"Ring inte oss, vi ringer dig" Nä just det jag saknar. Ett telefonsamtal, sms, mail eller vad som. Där man säger att man just nu inte vet för det kan jag ta. Det är ovissheten jag har svårt för. Ja, ja. Jag uppdaterar när jag hört något...

• Jenkis
    NinaCamilla skrev 2014-01-15 09:47:15 följande:
    Jenkis: Hoppas att de hör snart till dig och du kan lugna ner dig! Fustrerande
    Andas lugnt....

Tack alla för stödet! Får yoga lite extra.
  • Jenkis

Lägesrapport!

Bra: De hörde av sig i morse och vi är nu igång med östrogen! Skrattande

Dåligt: Mitt hemsjukhus vägrar ta emot mig för VUL nästa vecka p.g.a. läkarbrist. Det har sagt så i två år, men vi som håller på med IVF och ÄD brukar få hoppa in mellan två patienter för att göra VUL som tar 2 minuter typ. Nu vägrar de. Det privata alternativet som finns i stan har inga tider i januari... Övriga i länet där jag bor har inte öppet på fredagar eller vill/kan inte. I Värsta fall får jag alltså åka 22 mil för ett VUL på sjukhuset som skall göra ÄD:n

Någon som känner till någon läkare i Sörmland eller Västmanland som kan göra VUL? Tips mottages tacksamt!

• Jenkis
    Jenkis skrev 2014-01-17 17:08:45 följande:
    Lägesrapport!

Bra: De hörde av sig i morse och vi är nu igång med östrogen! Skrattande

Dåligt: Mitt hemsjukhus vägrar ta emot mig för VUL nästa vecka p.g.a. läkarbrist. Det har sagt så i två år, men vi som håller på med IVF och ÄD brukar få hoppa in mellan två patienter för att göra VUL som tar 2 minuter typ. Nu vägrar de. Det privata alternativet som finns i stan har inga tider i januari... Övriga i länet där jag bor har inte öppet på fredagar eller vill/kan inte. I Värsta fall får jag alltså åka 22 mil för ett VUL på sjukhuset som skall göra ÄD:n

Någon som känner till någon läkare i Sörmland eller Västmanland som kan göra VUL? Tips mottages tacksamt!
    Örebro län skulle nog kunna funka med.
  • Jenkis

Har hittat en ny biverkan på Synarelan. Har någon av er upplevt samma sak?

Började på dag 21 denna cykel och fick en blödning efter drygt en vecka, men den vill inte ge sig!

Färskt blod varje dag. Inga mängder, det räcker med trosskydd men ändå. Jag som är van att ha mens i tre-fyra dagar och så är det slut. Nu är jag inne på åttonde dagen! Trodde det skulle ge sig när jag började med östrogenet, men tycker nästan det varit mer idag eftersom jag tog mitt Omega3 idag och det har jag gjort ett litet uppehåll med några dagar för att se om jag skulle sluta blöda, men icke.

Får väl ringa på måndag och kolla med kliniken om det inte lugnar ner sig efter några dagar på östrogen.

• Jenkis
    Frk Röd skrev 2014-01-18 12:19:15 följande:
    Hur har ni gjort med kaffe inför ET och under ruvningstid? Om ni har avstått helt, när slutade ni då? Jag är ingen storkonsument av kaffe men det kan bli 3 koppar om dagen. Vid min första behandling (där jag inte blev gravid) så drack jag som vanligt fram till ET, men under ruvningstid skulle jag dra ner till max 1 kopp om dagen sa min koordinator.
    De har inte sagt något till mig om kaffe, men jag håller mig till max två koppar per dag som vanligt. Vissa dagar blir det inget kaffe alls och någon dag i månaden två koppar. En kopp kaffe för mig är 50 % kaffe och 50 % mjölk en vanlig standardmugg (kaffe/temugg).
  • Jenkis
    Frk Röd skrev 2014-01-19 12:56:48 följande:
    "De lärde" tvistar om det mesta, så även kaffe vid/innan graviditet. Ibland finns det forskning som visar på totalt olika "sanningar", även om det kanske inte riktigt är så i det här fallet. Min övertygelse är dock att det knappast finns någonting som är bra i för stora mängder. Det varje enskild person kan göra är dock att ta till sig de olika forskningsresultat som finns samt ta del av andra människors erfarenheter och övertygelser för att sedan skapa sig sin egen "sanning" om vad som är rätt för mig. För vissa är det okej att dricka 1-2 koppar kaffe om dagen, och för andra så är det helt fel. Men det betyder inte att någon har rätt eller fel. Rätt beslut för mig kan vara helt fel beslut för någon annan, och tvärtom.

Precis! Sen gäller det väl att man inte blir för besatt av det här med barn och graviditet heller, så att man kan leva någorlunda normalt under tiden. Efter 10 år är jag mycket restrektiv med olika saker när vi är i behandling. Annars inte.
  • Jenkis

Det är fjärde gången jag äter Progynon. Har inte märkt av några direkta biv av dem tidigare. Dessutom åt jag 8 mg i sådär två månader i sträck senast (bygga slemhinna och sedan gravid).

Började i fredags med Progynonet. Fick börja med 6 mg direkt. Alla andra gånger har jag kört 6 dagar på 4 mg för att sedan öka till 6 mg (8 mg).

Sedan i lördags har jag varit illamående och supertrött. Det kommer runt femtiden och blir lite bättre senare under kvällen (illamåendet alltså). Helt sjukt att det är så tidsstyrt. Försöker tänka om det händer något särskilt då eller att jag äter något särskilt, men inte. Fikade 15:45  idag, så det är inte blodsockerfall. Har varit ledig, så jag kan inte skylla på jobbet heller

Är inte gravid, det har jag kollat.

• Jenkis
    Redan47 skrev 2014-01-20 17:44:17 följande:
    När jag startR med östrogen har det varit m 2mgx3 dag1. Den reaktion du berättar om upplevde jag mer när progestoron tillsätts. Och ÄD 2, kände jag mig sjuk hoppades på gravid, även om jag kände det inte va så.
    Vet inte om det har att göra med att förra gången jag blev nedreglerad fick kroppen spel och typ ägglossade (började dag 2) och då fick jag en cysta. Kan ju tänkas att progesteronet i kroppen var lite högre då.

Likaså när man gör FET kanske det också finns lite progesteron kvar i kroppen eftersom man inte blir nedreglerad på samma sätt?

Den här gången gick ju nedregleringen bra och jag har varit nedreglerad ett tag och har väl inga hormoner i kroppen. Om man då pangar på med östrogen får man ju östrogenöverskott eftersom det inte finns en gnutta progesteron i min kropp nu. Progesteron och östrogen balanserar ju normalt varandra, så det kanske blir bättre när jag får börja med vagitorierna?

Bara en teori såklart.

Sen finns det ett samband mellan sköldkörtel, äggstockar och binjurar, så det är klart att en obalans någonstans får effekter på kroppen.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014