• Jojjo77

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Irma01 skrev 2014-01-03 16:19:58 följande:
    Hej på er,

Först vill jag önska er alla som är i gång ett stort lycka till och till er alla, må 2014 uppfylla era drömmar!

Undrar om jag får vara med här. Jag är också en "veteran" när det kommer till ÄD och har varit med i en del trådar tidigare, men inte varit så aktiv senaste året.
    Har gjort ÄD i Spanien, där vi fick tillbaka 2gg 2 5-dagarsblastocyter i två omgångar, men tyvärr ingen lycka där. Efter det blev det en FET där också, med det sista embryo som fanns kvar, tyvärr också negativt.

På Huddinge har vi gjort en Et och två FET, med negativ resultat. Som n vet är det rätt tungt och jag kände ett enormt behov att få vila och bara vara ett tag. Orkade helt enkelt inte mer...
    Så jag lät tiden gå ett tag, koncentrerade mig på mina intresse osv, och till slut kände jag att det vara ändå dags att prova lyckan med det sista embryo som var kvar i frysen. I november började jag igen med progynon och sedan vagitorierna och den 18/12 var det dags för FET.
    Kan inte säga att uppladningen var den bästa, en oerhört stressat tid på jobbet som gjorde det svårt att ta det lugnt.
    Jag hade inga förhoppningar, började smått tro att min kropp inte kunde acceptera embryot helt enkelt.

På nyårsafton var det dags att testa, döm om min förvåning när testet visar ett plus!!! Trodde inte mina ögon. Maken inte heller för den delen. Kände först en lugn som jag inte har känt på många månader, men naturligtvis har nu oron blandad sig med vår lycka. Detta är vår sista chans, hoppas verkligen verkligen att inget händer nu.

Men uppenbarligen är det värt att kämpa vidare, för oss tog det 6 år, en behandling mot cancer och ett antal ÄD för att äntligen kunna få se ett positivt utslag på gravtestet. Än är vi inte i mål, men en bit på vägen.

Kram på er alla som kämpar!
    Vilken härlig läsning! Grattis och lycka till!!!
  • Jojjo77
    Irma01 skrev 2014-01-04 12:29:57 följande:
    Tack alla, det värmer!

Jag håller verkligen tummarna för er alla. Från min egen erfarenhet kan jag bara säga att den största faktor i det hela är ju själva embryot. Som sagt, den gången det nu tog sig (än så länge!) hade jag överhuvudtaget inte förberett mig på något sätt. Jag var allmänt trött, hade mycket stress på jobbet och ändå blev det ett plus.
    För ens egen lugn tror jag absolut att man kan göra annat innan som akupunktur osv om man känner att det hjälper. Men till slut handlar det om embryot!

Till slut vänder lyckan ska ni se! Trevlig helg på er.
    Tror som du att embryokvaliteten är a och o. Om andra faktorer spelade in i stor utsträckning så skulle man rekommenderas det av vården. Självklart är det bra om man mår bra, överlag, men jag tror inte att det är det som avgör om det tar sig eller ej. Om så var fallet så skulle de som använder droger, de som lever i krigsdrabbade områden mm mm inte kunna bli gravida och det kan de ju...

Men som människa försöker man ofta hitta förklaringar och försöker allt som bara går för att lyckas, med vad man än tar sig för. När det gäller barnbiten, så anser jag personligen att det är utöver min kontroll. Men, det är jag och var och en blir salig på sin tro, heter det ju  
  • Jojjo77
    Helisa skrev 2014-01-08 19:57:54 följande:
    VUL imorgon. Hoppas allt ser normalt ut!
    Testade positivt 18/12. ET 9/12 med 5-dagars blastocyst. Så idag borde jag vara 7+0 (om jag inte missuppfattat hur man ska räkna).
    Spännande!!!
  • Jojjo77

Jag skrevs in i vecka 6, men fick missfall i vecka8. Så blir jag gravid igen kommer jag att vänta med att skriva in mig, så länge det går...

• Jojjo77
    Jenkis skrev 2014-01-11 21:39:47 följande:
    Förresten Jojjo!

Har Örebro pratat något om mottagarpar ett och två? Det var något som jag aldrig hört talas om innan. Vet du hur de resonerar (vem som blir ett resp. 2?)

Någon annan som vet?
    Vad kul att du är på g Jenkis! Lycka till nu! Jag, usch, det du skriver om, alla faser, alla tankar, all väntan. Blä. Men, nu får det vara över för dig och alla andra, nu SKA det gå  

Ja, här gäller par 1 och par 2. Hur detta urval görs vet jag inte exakt, men jag tror att de helt enkelt följer kön. Har man tur står man direkt efter de två par som fått ägg och blir då mottagarpar 1. Blir man par nr 2 så är det ju bara att hoppas att äggen räcker till, så att man inte hormonbehandlas i onödan... men så kan det ju bli. Får donatorn 8 ägg eller fler delas dessa lika mellan par 1 och 2. Får donatorn färre än 8 ägg så går dessa till par nr 1. All denna information fick vi under vårt första samtal med läkaren, då vi kom in på att ÄD var vår sista chans. En donator får ge ägg till totalt 6 par, sen får hon inte donera till fler. 
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2014-01-11 21:39:47 följande:
    Förresten Jojjo!

Har Örebro pratat något om mottagarpar ett och två? Det var något som jag aldrig hört talas om innan. Vet du hur de resonerar (vem som blir ett resp. 2?)

Någon annan som vet?
    Ja just det. Blir man mottagarpar 2 första gången och det visar sig att äggen inte räcker till par nr 2, så blir man par nr 1 vid när nästa donator är redo.
  • Jojjo77
    Irma01 skrev 2014-01-12 00:09:05 följande:
    Jenkis,

På Huddinge funkar det så att det par som har väntat längst av de två blir mottagare 1.

Om mottagarparet 2 inte får några ägg blir den automatisk mottagarparet 1 nästa gång. Iaf var det så för oss, och om jag kommer ihåg rätt går alla ägg till mottagarparet 1 om det är mindre än tio ägg.

Vet dock ej hur det fungerar i andra landsting.

Och ja, väntan är väl värst....men snart så ska du se!

Kram
    Visst är det konstigt att det kan vara så många olika regler kring allt!? 8 ägg gäller i Örebro. Väldigt konstigt och orättvist.
  • Jojjo77

Jag är inte riktigt med i alla svängar kring olika mediciner som många verkar få vid ÄD utomlands. Varför ges dessa inte i Sverige? Läser man om en del av dem på FASS så verkar det finnas otäckt många biverkningar. Hur tänker ni kring all den olika information som ges, både i Sverige och från andra länder?

Menar med detta inte att döma eller ha åsikter om rätt eller fel, bara intressant att höra hur ni känner/tänker.

• Jojjo77

Tack alla för svar om olika mediciner. Vilken djungel! Jag blir helt trött i skallen

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014