• Jojjo77

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2013-12-19 11:40:17 följande:
    Hej tjejer! Inget plus här Jätteledsen men vi har ju en liten prinsessa sen förut så lika ledsen som jag blev för vid minus är omöjligt att bli. Drömmen om ett helsyskon till henne är däremot krossad. Nåväl, det får bli syskon på annat sätt istället. Nu satsar vi på adoption istället. Har officiell td på söndag så ska såklart testa även då men det krävs nog ett mirakel för att ska visa annorlunda. Kram och lycka till för er alla andra!!

Gråter Kram
  • Jojjo77

Intressant och svårt det där med vem som ska veta och inte. Tror att det är tankar vi alla brottas med, när man ställs inför donationsfrågan.

Vi har varit öppna med hela vår IVF-resa och nu också med ÄD. Frågar man oss så svarar vi. Jag tänker inte göra detta till en skämsgrej. Det är som det är och jag måste stå för det, fullt ut, till hela världen, för att jag ska kunna stå för det inför vårt ev barn. Men med det sagt så går jag ju inte runt och skriker ut det. Men, jag har i och med alla svårigheter vi gått igenom under de senaste åren, bestämt mig för att det ska bli mitt mission att sprida kunskap om oss som inte blir "hoppsangravida". Det finns en sån okunskap när det gäller IVF/ICSI och donationer i allmänhet och jag tänker att om jag pratar om det så lär sig alltid någon och jag avdramatiserar det hela. Om någon har problem med ÄD, eller donation i stort, så får det vara deras problem, inte vårt.

God fortsättning till er alla och låt 2014 bli vårt år!!! Håller tummarna för oss alla för att det blir PlusHjärtaGravid

• Jojjo77

Ni som gjort ÄD tidigare, en liten fråga till er. Hur lång tid innan ni fick ägg av donatorn, påbörjades er hormonbehandling? 

Jag antar att det kan bli en lång behandlingstid, då min och donatorns cykel ska rynkas? 

• Jojjo77
    villsågärna38 skrev 2013-12-26 18:42:35 följande:
    Tror att jag tog procrensprutan (nedreglring som håller i 6 veckor) 3-4 veckor innan ET. Sen började jag med östrogen ett par veckor innan ET. Vid FET har vi kört utan nedreglering (jätteskönt) en hög dos östrogen slår också av den egna cykeln och har varit tillräckligt då man inte behövt synka med en donator. Har du hört nåt mer? Kram
    Redan47 skrev 2013-12-26 21:39:53 följande:
    Jojjo jag knaprade ÄD 1, m synk mot donator , blev det typ 24 dagar östrogen, innan ET. Nedregleringen innan kommer inte ihåg men det var väl ytterligare en vecka innan östrogen start. Nu behövde jag äta östrogen knappt två veckor (utan nedreglering )på frozen ET. Då var slemhinnan 7,5mm. Denna gång som kommer vill jag nog vänta tills slemhinnan är bättre.
    Menade ju såklart synkas inte rynkas Det är roligt när datorn stavar själv, haha.

Tack för era svar. Det var lite så jag trodde. Nej, vi har inte hört något mer. Jaghar nu haft min första mens efter min testcykel, den kom ganska snabbt, vilket var skönt. Så nu är jag hormonfri, vilket är skönt. Räknar inte med att höra något förrän framåt mars. Nu är det ju julstängt på kliniken och innan allt kommer igång där och innan det är vår tur lär dröja, tror jag. Förväntningarna kring allt som har med köande att göra har jag föränge sen lagt åt sidan, det blir när det blir, är min tankegång just nu.

• Jojjo77
    Jenkis skrev 2013-12-27 21:11:19 följande:
    Det beror helt på hur synkade du och donatorn är från början. Det kan bli någon vecka med spray upp till 3-4 veckor beroende på hur det går för er och hur era kroppar svarar. Sedan skall du byggas upp och hon ta sina sprutor och det tar ett par veckor.

Förra gången blev det exakt sex veckor för mig. Lite drygt tre veckor på bara spray och så tre veckor till innan donationen. Först svarade jag dåligt på sprayen och sedan var donatorn svårstimulerad, så hela momentet borde kunna gå på fyra veckor ca om båda svarar perfekt och är i fas med varann redan från början (inte så troligt dock).
    Jag körde ju drygt 5 veckor nu, när jag testades, så det låter ju troligt att det blir minst det. Tack för utförligt svar!
  • Jojjo77

Ja, det är konstigt det här med vad man glömmer. Nu när man väntar på ÄD så känns allt som rörde IVF/ICSI väldigt långt bort. Man härdas, på gott och ont och man man blir glad för konstiga saker, såsom att ha kommit längre fram i kön, eller att inte gå på hormonbehandling.

Den här världen, allt man lärt sig under de senaste åren, är något man självklart skulle ha varit utan. Samtidigt så kan jag inte låta bli att tycka att det är fantastiskt att se och känna hur man förändrats i sitt tänk och i sitt sätt att bemöta andra människor. Jag tycker att jag har en annan förståelse och respekt för allt som är jobbigt i livet, både i mitt eget och i andras. Alla bär vi på motgångar i livet och man ska inte ta något för givet.

Det låter kanske löjligt klämkäckt, jag vet, men jag känner att jag behöver hitta och lära mig att fokusera på sånt som det här ger, så att det inte bara blir en energidränerande del av mitt liv. Jag behöver fylla på och ladda, med allt som jag har och som är bra, för att klara av tanken på att gå igenom en behandling igen. Jag är livrädd inför denna ÄD, samtidigt som jag känner mig naivt förväntansfull, precis som jag gjorde inför vår första IVF... 

Som sagt, vad konstigt att man glömmer så snabbt...

Hjärta

• Jojjo77
    villsågärna38 skrev 2013-12-29 18:42:18 följande:

Nä men förlåt Jojjo!! Skulle naturligtvis stå Jojjo77!! Usch, jag har slutat med hormonerna nu och har värsta mensvärken, störtblödning och är hormonell som attan Skyller på det!! Sorry återigen! Kram
    Haha, ingen fara  

Usch vad jobbigt Hoppas att det inte blir för många jobbiga dagar till! 

Kram
  • Jojjo77
    villsågärna38 skrev 2014-01-02 19:11:29 följande:

Bättre nu men var ett hormonmonster några dar. Med en jäkla mensvärk på det. Ingen hit. Varken för mig el maken!! hur är det med dig? Kram
    Haha, nä, de där hormonera är inte kul, för nån Skönt att det är bättre!

Tack det är bra med mig, nu är det ju nytt år och nya utmaningar!!!

Kram
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2014-01-02 19:52:43 följande:
    Spraystart idag! Så nu är vi på G. Mycket kan ju hända på vägen såklart, men vi har alla fall fått börja
    Lycka till nu!!!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014