• Redan47

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Jag blir rörd att höra era historier, så mycket tålamod, känner en större ödmjukhet för mina 2 misslyckade försök. Som redan har 2 vuxna barn. Men jag vill så gärna , sedan länge ha fler....

Kram och tack!

• Redan47

NinaC: Ja, dt är vanligt med högt blodtryck och havandeskapsförgiftning  vid ÄD. Det är framförallt kopplat till ålder, och att det är främmande vävnad både pappans och donatorns. Detta finns det vet skaliga studier att ta del av på nätet. Det är en av anledningarna till att ÄD oftast hamnar inom "riskgravididet" för att ha tätare kontroller. 

Vad är det för piller du inte vill äta? Vilken klinik har du?

Jag äter/åt inför ÄD ET 1: 6mg östrogen per dag. från dag 4mens. 4 dagar före transfer 600mg Utrogest (progestor). Efter transfer, 5mg Prednisolon(kortison) i 5 dagar. 1 stTrombyl75mg/dag. blodförtunnande.
    FET 2; samma, men började med prednisolon några dagar innan 5 mg. likaså med trombyl. övrigt samma, men fick också fragmin sprutor fram till MINUS. 

• Redan47

Nina; vet ju inte vilka blodprover och IVF historia som ligger till grund för celebrex för dig.

men detta fann jag om celeb info "Patienter med betydande riskfaktorer för kardiovaskulära händelser (t ex hypertoni, hyperlipidemi, diabetes mellitus, rökning) bör endast behandlas med celecoxib efter noggrant övervägande (se avsnitt Farmakodynamik)." Så även den låter ju skarp i sammanhanget men det vet ju din medicinskt ansvarig på kliniken....

Jag skulle nog inte i första hand låta mig behandlas för högt blodtryck vid VC om det inte är sanktionerat med fertilitetskliniken . Det jag funderar på är om trombyl 75mg redan innan transfer skulle åtminstone förhindra propprisken. Och det verkar ju nästan mer som en standard medicin för oss. Har du inte den hemma eller kn få utskrivet, finns barn albyl att dela upp, sett att 1/4 tas förebyggande. Kolla upp och fråga kliniken hur det skulle påverka dig med det nu. Och även fråga om helheten för dig högt blodtryck och IVF/ÄD behandling.

Kom ihåg avkoppling , vägledda sådan är de mest effektiva och ger verkligen resultat utan tillföra Mediciner. Kram

Folsyra kan du absolut börja med omgående om du inte redan gör det, för den buffras upp i levern. Normalt sett kan vi äta 400 o vid gravid och amning 500. Vänta inte med det.

Börja med avslappning varje dag, typ yoga. Hjälper mycket effektivt mot högt blodtryck, se medicinsk yoga på nätet. Institut för medicinsk yoga. Finns även avslappnings session att köpa i deras shop. Väl värd investering, med evidensbaserat resultat just hjärta:tryck! Kram

• Redan47

Det finns forskning som visar att ca 50% Beror oå immunologiska orsaker!!! Att det inte tar sig. Dörefter embryokval och endometrium. Forskning menar att det saknas kunskap om immunologiska kopplat till organdonation vilket även ÄD är , så det skulle gynna även fertilitetsforsk.

Blodförtunnande nästan standard, då vi ofta är äldre än 38 och då ökar propprisk utanpå det lägg till östrogen i större doser. Och även svensk forskning visar med framgång att trombyl bör ges vid risk för havandeskapsförgiftning från vecks 8 och fram. Doser på prednisolon varierar.... Väldigt mycket , men vanligt !

Jag r övertygad om att klinikerna gör det de kan flr att statistiken ska förbättras. Jag tror ändå det är viktigt att sätta sig in lite i vad för mediciner vi får ich varför, vi är lite experiment ixå på vägen till lyckas . Lyssna på kroppen, ta prover ich önska provtagning när vi är på klinikerna där vi betalar för oss. Speciellt om vi inte har den möjligheten här i Sverige med din gyn/ läk mfl. Kom ihåg ixå att vi över 40 går i motvind då svensk vård bestämt vi ska ställas utanför... Man ska inte ha barn så sent.... Kram ich så visar vi att vi bestämmer över våra kroppar och liv!

• Redan47

Jenkis, spy hur mycket du vill! Jag hade inte varit så lugn som jag ändå får intryck av.... Ett jävl.. Telefonsamtal har väl inte med sekretess att göra, har med smidighet att göra och art lugn och ro hormon skapar bättre förutsättningar för ET än oro o stress! Jag tycker det suger!

• Redan47
    Smurfan2 skrev 2014-01-18 16:01:19 följande:

Det finns en liten dokumenterad ökad risk för missfall om man dricker kaffe vid graviditet. Naturligtvis kan de allra flesta dricka kaffe utan något som helst problem men personligen väljer jag bort kaffe och annat koffein, även grönt te, några dagar före insättning och hela tiden därefter. Om man får missfall vill jag veta att det inte på något sätt kan ha påverkats av min livsstil så att jag aldrig kan anklaga mig själv. Jag dricker rooibos istället eller koffeinfritt kaffe (dock finns det tydligen miljögifter i koffeinfritt kaffe läste jag någonstans).

Jag resonerar precis så. Jag dricker ingen alkohol, koffein. Försöker dra ner på så mycket " gifter " även före hormonbehandling och under tiden ich efter ET . Det blir stor belastning ändå för levern, kroppen med mediciner som är nödvändiga. Äter ocå tillskott av kalcium / magnesium. Selen, d-vitamin. Utöver omega, folsyra complex. Mycket frukt grönt, minus socker och minimalt m mjölk produkter , en del av sk detox före.
  • Redan47

När jag startR med östrogen har det varit m 2mgx3 dag1. Den reaktion du berättar om upplevde jag mer när progestoron tillsätts. Och ÄD 2, kände jag mig sjuk hoppades på gravid, även om jag kände det inte va så.

• Redan47
    Frk Röd skrev 2014-01-27 22:50:31 följande:

Jenkis, när är det tänkt med ET för dig? Har för mig att slemhinnan bör vara minst 8 mm vid transfer så förhoppningsvis hinner din växa till sig lite mer innan det är dags. Lycka till!!

Jag ixå. Läste en ganska fräsch studie på det. Kan gå på 7mm, mkt sämre odds, statistiskt. Så jag har meddelat Riga att jag kommer inte fet förrän 8mm uppnådd- förra ggn 7,3mm. Tog sig inte. Första ggn 10,2, tog sig, men höll sig bara 14dgr.

Lycka till alla , skickar sol och värme till er fr Thailand - väntar på mens, sedan dags för en ny omgång!
  • Redan47

Nina; jag testade clearblue dag 7/8 plus. 5dgr blact. Blodprov dag13 ca hcg 15 och dag 15 hcg 5. Så ja det sjönk ...,

Av de samlade studier jAg tagit del av Visar att immunologi spelar stor roll vid ÄD. Redan vid normal graviditet är det en naturens paradox att det tar sig! Att jmf ned organdonation, slemhinnans tjocklek 8-12 mm bästa förutsättningarna, och andra problem i livmoder. Med pisci eliminerar man oxå spermie problem. God kvalité på embryo. 5 dagars blactocyt. Det är de bästa förutsättningarna sedan är det absolut massor med variabler ....som stör och påverkar plus . Kost och livsföring.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014